Kan man beregne varmetab?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 28-10-05 21:02

Som tidligere nævnt overvejer vi meget seriøst at få nyt tag på vores
murermesterhus fra '29. En økonomisk grund er de høje oliepriser, som gør at
vores dårligt isolerede 1. sal er svær at varme op. Og når nu taget skal
skiftes indenfor få år alligevel...
Vi skal også have skiftet nogle stuevinduer, og i den forbindelse har jeg
fundet modeller, der beskriver varmetab pr. m2 glas ved forskellige
rudetyper.
Men findes der nogen model, der kan beregne varmetab udfra ex. antal m2 tag
med X mm. isolering, så man kan udregne besparelsen i varmeudgift?

Eller måske nogen, der har personlig erfaring med olieforbrug "før og
efter"?

På forhånd tak og MVH
Mette

Fra : Anders Majland

Dato : 01-11-05 21:58

> Men findes der nogen model, der kan beregne varmetab udfra ex. antal m2
> tag med X mm. isolering, så man kan udregne besparelsen i varmeudgift?

Ja men det er ikke ligetil. I princippet skulle jeg have gjort det da vi
søgte byggetilladelse til at udnytte vores 1.sal. Men efter en snak med
teknisk forvaltning blev vi enige om at nøjes med nogle tommelfingerregler

Vi har lavet en varm skunk og loft næsten til kip - ahs ventilation. På
skråvægene har vi lagt 200mm og på det øverste vandrette 300mm

På rockwool hjemmeside har de et lille online beregningsprogram der baseret
på nuværende isolering og energiforbrug beregner besparelsen ved
efterisolering.

Er jeres hus hulmursisoleret ? - eller kan der også hentes en del der .

/A

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 04-11-05 18:20

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4368736c$0$8819$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> På rockwool hjemmeside har de et lille online beregningsprogram der
> baseret på nuværende isolering og energiforbrug beregner besparelsen ved
> efterisolering.

Jeg vil kigge der, tak for tippet

> Er jeres hus hulmursisoleret ? - eller kan der også hentes en del der .

Ja, vores stueetage er supergodt isoleret, blev hulmursisoleret af tidligere
ejer ved totalrenovering i '94. Her varmer vi 120 m2 op med en brændeovn som
primær opvarmning, med to radiatorer i den fjerneste ende af huset tændt. I
stueetagen er det gamle vinduer mod øst og syd, der skal sættes ind på.
Men vores førstesal (med tre værelser + badeværelse) er virkelig dårligt
isoleret, og da taget som sagt alligevel skal skiftes...

MVH Mette

Fra : Anders Majland

Dato : 04-11-05 20:35

> Men vores førstesal (med tre værelser + badeværelse) er virkelig dårligt
> isoleret, og da taget som sagt alligevel skal skiftes...

Det bliver nok også noget med hvor meget der kan skabes plads til. Hvis i
ikke vil lave om indvendigt på førstesalen er der vel kun spærets tykkelse
at fylde ud (med hensyntagen til udluftning mod tagsiden. Vores spær er
afair 130mm og vi lagde en 95mm regel på og så 150mm isolering imellem.
Dernæst damspære og en lægte og yderligere 50mm. Alle elinstallationer
ligger så i de sidste 50mm så damspæren ikke brydes.

Næstefter at tætne så det ikke blæser ind er det de første mm isolering der
hurtigst er tjent hjem ... Så hvis i sigter efter 200mm på skråvægge og
300mm på loftet (som vi har gjort) så tror jeg ikke at yderligere vil kunne
betale sig.

Ved en efterisolering som jeres er der afaik heller ikke krav om at i skal
have huset til at leve op til de nye krav, så fyld det på der er plads til