Hvorfor gør græsset det?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-05 19:46

Der hvor jeg (også) har mosproblemer ved træerne, sker det at jeg ved
gennemrivning må konstatere, at græsset så at sige ingen rødder har, og man
kan rive hele måtter af. Hvorfor sker det? Jeg både gøder og vander, og
mosset har ikke 'overtaget', men det er der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Smed & Mikaelsen

Dato : 28-10-05 20:06

Det ser ud som om du har haft besøg af gåsebiller i løbet af sommeren.
Disse hygger sig og lægger æg i plænen, hvorefter larverne lever af græssets
rødder.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-05 22:27

"Smed & Mikaelsen" <bente.smedfjerndette@skjern-net.dk> skrev
> Det ser ud som om du har haft besøg af gåsebiller i løbet af sommeren.
> Disse hygger sig og lægger æg i plænen, hvorefter larverne lever af
græssets
> rødder.

Jo, det kunne det være. Men jeg har ikke huller før jeg river dem selv. Og
har haft 'problemet' i flere år, uden at det har givet visne pletter i
plænen. Jeg har også mere eller mindre besøg af stankelbenslarver. Men
hvorfor skulle de netop vælge steder hvor der er tendenser til mos. Jeg har
fundet dem (og de tilhørende pletter) over hele plænen.

Svært at beskrive, men det ser lidt ud som om græsset begynder at gro
vandret. Det er derfor jeg er efter det med riven, så jeg kan slå det. Og
det ser endda ud som om det er en bestemt type græs der gør det. Andre
forslag?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 28-10-05 22:40

Hej Preben

> [...]
> vandret. Det er derfor jeg er efter det med riven, så jeg kan slå det. Og
> det ser endda ud som om det er en bestemt type græs der gør det. Andre

Når det er steder hvor moset også gerne vil være er det nok fugtige
områder hvor græsset af en eller anden grund ikke har lyst til
at stikke rødderne i jorden, har du traktose ?

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-05 22:46

> [...]
> områder hvor græsset af en eller anden grund ikke har lyst til
> at stikke rødderne i jorden, har du traktose ?

Snarere omvendt. Under/ved træerne er der så blødt (vel fordi der ikke
bliver trådt der) at man skal passe på ikke at lave fordybninger. Og hvis
jeg ikke vander spedielt der, kommer græsset i vandmangel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel Petersen

Dato : 16-11-05 01:39

> [...]
hvis
> jeg ikke vander spedielt der, kommer græsset i vandmangel.

Ja, jeg ville nu også først tænke på fugtighed som medvirkende årsag. Men
der er nu noget ved din "sagsfremstilling" som lyder mærkeligt.
"Blød jord, tørke og mos." Det ville lyde mere rigtigt med "fugtighed" i
stedet for "tørke". Jeg har selv dette problem omkring nogle store
rhododendronbede, og jeg er sikker på, at det skyldes kraftig vanding. Der
er jorden så blød, at plæneklipperen laver hjulspor.
Det er de eneste steder i vores ellers velholdte plæne, at dette problem
forekommer. Ekstra dosering af gødning kan ikke holde mosset væk der. Hvis
disse forhold tillige kombineres med skygge, bliver det helt galt.
Venlig hilsen
Aksel