Klinkskårne brædder, eller ru forskalling ~
Fra : Ole Hansen

Dato : 26-10-05 08:51

Hej Alle !

Jeg skal til at lave en lille hytte, som skal beklædes med brædder "i
klink".

Man kan selvfølgelig købe rigtige klinkskårne brædder, til ca 10
kr. pr. meter.

Men kan man ikke bare bruge "ru forskalling", til 5 kr. pr. meter, og
så selv sætte dem "på klink" ???

Jeg ved godt at det er mere besværligt, idet de jo ikke "falder på
plads" af sig selv, ligesom "rigtige" klinkskårne brædder gør.

Men er der noget "teknisk" til hinder for at bruge forskalling ???

Hilsen
Ole

Fra : zillyink

Dato : 26-10-05 09:11

Ole Hansen wrote:
> Men er der noget "teknisk" til hinder for at bruge forskalling
> ???

Næh, du kan sagtens bruge forskallingsbrædder, men vær opmærksom
på at vende træet rigtigt, dvs. åretegningerne (kernen) indad,
ligesom træets overlap skal være så rigeligt at der er noget at
skrue/sømme i. Det koster en række eller to mere, men du slipper
for at se indervæggen gennem bølgende brædder.

Personligt synes jeg at "rigtige" klinkbrædder er pænere!
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-