Haglnedfald
Fra : DASH-EIGHT

Dato : 25-10-05 21:10

Hejsa,

Forleden aften var jeg ude med madresterne til de "vilde" dyr i haven. På
vejen tilbage rammes jeg og taget på vores stuehus af - hvad jeg antager at
være - nedfaldende hagl.

At ande- eller duejagt i ly af mørket var i fuld gang på markerne omkring
huset, i samme tidsrum, var jeg ikke i tvivl om - men jeg blev meget
overrasket over at få hagl ned over huset.

Har andre været i tilsvarende situationer - og hvordan skal jeg forholde
mig - ?

Hilsner

Klaus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-05 21:18

"DASH-EIGHT" <troeholm@post6.telex.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overrasket over at få hagl ned over huset.
>
> Har andre været i tilsvarende situationer - og hvordan skal jeg forholde

Roligt......... det er ikke så farligt. Der skal ikke herske tvivl om at det
ikke er tilladt at skyde, så der bliver nedfald på anden mands ejendom. Men
vinden kan gøre sit. Du kan så glæde dig over at det ikke er blyhagl, og at
vi ikke har øjnene siddende ovenpå hovedet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 25-10-05 21:24

DASH-EIGHT <troeholm@post6.telex.dk> wrote:

> Har andre været i tilsvarende situationer - og hvordan skal jeg forholde
> mig - ?

Hvis min erindring ikke tager fejl, så står der i jagtloven, at jagt
ikke må foregå på en sådan måde, at der sker haglnedfald over anden
mands gårdsplads.
Eller sådan noget lignende.

Men hvis det bare falder ned, så sker der ikke noget ved det, måske kan
de lave mærker i billakken, men så er der en jagtforsikring der dækker.

Hvis du kender dem der er skyld i det, eller udlejeren, så bed dem om at
skyde i en anden retning.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Anette

Dato : 25-10-05 23:36

DASH-EIGHT wrote:

> Har andre været i tilsvarende situationer - og hvordan skal jeg
> forholde mig - ?

Jeg ville flejne fuldstændig ud - selvom det sikkert ikke ville hjælpe.
Jeg ville klage voldsomt til ejeren af den tilstødende grund, ejendommen
hvor skuddet må være kommet fra.

Jagt loven kapital 2
§ 4. Jagt må kun finde sted i tiden fra solopgang til solnedgang.

Jagtloven kapital 3
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra
beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.

/ Anette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-05 23:49

"Anette" <abc@def.es> skrev

> § 4. Jagt må kun finde sted i tiden fra solopgang til solnedgang.

Der er særregler for gæs og ænder.

> § 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra
> beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.

Hagl kan falde ned flere hundrede meter fra skudstedet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 26-10-05 03:33

On Wed, 26 Oct 2005 00:35:42 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Jeg ville flejne fuldstændig ud - selvom det sikkert ikke ville hjælpe.

blot en sidebemærkning - hvad betyder flejne? (er det dialekt?)

Fra : Annika Pedersen

Dato : 26-10-05 09:05

Se nederst på http://kortlink.dk/2587

--
Annika Pedersen

Fra : Søren G

Dato : 26-10-05 12:41

"Anette" <abc@def.es> wrote in message
> Jagtloven kapital 3
> § 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra
> beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
>
> / Anette

Hvor får du fra at der var mindre end 50 m til beboelsesbygninger fra der
hvor skyddet blev affyret ?
Tror du virkelig at hagl kun kan flyve 50 meter ?

--
Søren

Fra : jpo

Dato : 26-10-05 15:06

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor skyddet blev affyret ?
> Tror du virkelig at hagl kun kan flyve 50 meter ?

Nu for lige at få den rette paragraf frem i jagtloven, så er det § 22.
stk. 1, nr. 3 : Ingen må jage på en sådan måde, der medfører haglnedfald på
en anden persons bolig, have eller gårdsplads.
Og med med hensyn til andejagten efter solnedgang, så står der i
bekendtgørelsen om jagttid for visse pattedyr og fugle mv. § 3: Jagt må kun
finde sted i tiden mellem solopgang og solnedgang. Ænder og gæs må dog jages
i tiden fra 1½ time før sopopgang til 1½ time efter solnedgang.

mvh.
jpo