Afretning af grus før lægning af isolering~
Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 22-10-05 21:36

I forbindelse med renovering/ombygning er jeg ved at skulle lægge isolering
ud. På Thermisols hjemmeside står at gruset skal afrettes/vibreres til +-2
mm/2 meter. Måske er jeg en klovn til at betjene en pladevibrator, men jeg
kan sq ikke ramme dette præcisionsmål, da tykkelsen af gruslaget ikke er ens
overalt (Kan profferne gøre dette ?) Derfor har jeg lagt lidt ekstra grus
ovenpå det vibrerede grus og rettet af til max præcision. Dette grus er dog
ikke vibreret.
Har nogen et tip til hvordan dette BURDE gøres og har i evt afprøvet jeres
viden i praksis ?

/tue

Fra : Mikael Knudsen

Dato : 22-10-05 23:07

Tror nok man plejer at vibrere, derefter slår man rør ned i gruset som man
så trækker af på når de ligger i vatter.'
Har været med til det en gang, hvor vi vibrerede, og derefter trak af i
firhånd med 2m vatterpas, og det blev faktisk ok.

Hvor tykt et lag "ekstra grus" snakker vi om

Mvh
Mikael

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-10-05 23:53

"Mikael Knudsen" <Fuck@spammer's.d> skrev i en meddelelse
> [...]
> firhånd med 2m vatterpas, og det blev faktisk ok.
>
> Hvor tykt et lag "ekstra grus" snakker vi om

Hej Tue

Ganske rigtigt som Mikael skriver.
1. Vibrér.
2. Læg to lange rør i grusset. De lægges 100 % i vatter.
3. Ret af efter rørene med en retskinne.
4. Hvis det er nødvendigt, så spredes der et MEGET tyndt lag løst grus
ovenpå.
5. Læg Thermisol-pladerne ud.

Hvis ikke du gør meget ud af at få lagt grusset rigtigt vil du for alvor
ærge dig bagefter. Et ordentligt underlag er guld værd. Er der den mindste
skævhed når Thermisol-pladerne er lagt tager det en halv hundredeårskrig at
få det rettet op igen. Jeg har set eksempler på at folk har forsøgt at rette
gulvet op ved hjælp af de mest mærkelige ting efter at de har opdaget at
grus og Thermisol ligger skævt.
Selvom det er indendørs har jeg flere gange med held vibreret og derefter
vandet grusset et døgn eller to før jeg har rettet det af. Med vandet mener
jeg ca. en vandkande til et rum på omkring 10 m2.

Rigtig god fornøjelse med projektet, og husk nu at en sparet time ved
afretning hurtigt giver mange timers arbejde med opretning senere.

MVH
Lars Hansen

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 23-10-05 08:58

Hej Lars

> 4. Hvis det er nødvendigt, så spredes der et MEGET tyndt lag løst grus

MEGET tyndt = ? cm, jeg har lagt mellem 1 og 5 cm på.

Hvorfor har du vandet ?

tak for svaret,

/tue

Fra : Lars Hansen

Dato : 23-10-05 09:17

> Hej Lars

> MEGET tyndt = ? cm, jeg har lagt mellem 1 og 5 cm på.

> Hvorfor har du vandet ?
>
> tak for svaret,
>
> /tue

Hej Tue

Med meget tyndt mener jeg omkring 1 centimeter. (Kun for lige at dække
diverse "render" efter rør og retskinner.)
Jeg har vandet fordi grusset så sætter sig med det samme i stedet for over
et par år. Jeg ved ikke om det er måden at gøre det på, men sat sig har det
i hvert tilfælde ikke nogen af stederne.

Igen god fornøjelse.

Lars Hansen

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 23-10-05 09:43

> Igen god fornøjelse.

Tak

/tue

Fra : jpo

Dato : 23-10-05 16:26

Efter at det er rettet af, så træd det sammen med flade sko - strø nyt lag
grus og ret af igen. Bliv sådan ved indtil der ikke kommer trædespor længere
når du går rundt - så har du garanteret et godt fast og ret underlag.

mvh.
jpo

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 23-10-05 08:54

> Hvor tykt et lag "ekstra grus" snakker vi om¨

1-5 cm

tak for svaret,

/tue

Fra : Finn Christiansen

Dato : 23-10-05 10:58

Det er helt rigtigt de bud som er kommet, jeg vil bare foreslå du bruger en
30mm t skinne i stål istedet for rør. Den er meget lettere at få til ligge
nøjagtigt og har en større trædeflade så du kommer ikke så let til at trykke
den ned.
Har prøvet at bruge begge dele og jeg foretækker så afgjort t skinne.
mvh FC

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 23-10-05 17:02

"Finn Christiansen" <finn.christiansen@fjernesmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en 30mm t skinne i stål istedet for rør. Den er meget lettere at få til
> ligge nøjagtigt og har en større trædeflade så du kommer ikke så let til

go idé,

tak for svarene,

/tue