Varmepumper
Fra : vip

Dato : 22-10-05 14:45

Hej,

Nogen der har erfaringer med varmepumper?

Vi skal til at have nye varmekilder i huset, varmepumper er noget af det
billigste at få sat i gang, men er det også billigst i drift?

Mvh.VIP

Fra : Ole C

Dato : 22-10-05 15:54

vip skrev blandt andet:

> Vi skal til at have nye varmekilder i huset, varmepumper er noget af
> det billigste at få sat i gang, men er det også billigst i drift?

Der kommer an på hvad varmepumpen skal erstatte.
Hvis el-radiatorer udskiftes med en luft-til-luft varmepumpe, bliver
el-forbruget typisk skåret ned til mellem en trediedel og halvdelen.
Hvis der forefindes et centralvarmeanlæg, er der mulighed for luft-til-vand
eller jord-til-vand. Det sidste er det mest effektive, men også det der
kræver den største investering.
De lokale el-selskaber plejer at have orientering om de forskellige
muligheder - for eksempel NVE/SEAS:
http://www.naturvarme.dk/

--
vh
Ole C

Fra : vip

Dato : 22-10-05 16:47

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev

> Der kommer an på hvad varmepumpen skal erstatte.

Vi har i dag både radiatorer og vand der varmes med naturgas. Men det
naturgas fyr vi har skal om max et år skiftes ud.

De siger at disse fyr holder 7 eller 14 år, det betyder at forsætter jeg med
dem, skal de udskiftes en del gange og et fyr koster 40.000 kroner.

Jeg syntes derfor at det virker urimelig dyrt og vil derfor gerne skifte
varmekilde for både vand og varme ud med noget der kan holde længere.

Jeg kunne også godt tænke mig at komme af med radiatorerne, da de jo ikke er
så kønne.

Men det vigtigste er noget der er billigt i drigt, er invisteringen så det
større, så tjenes det nok hjem, det er mere omvendt lille invistering og
større drift er svært at tjene hjem :)

Mvh.
VIP

Fra : Ole C

Dato : 23-10-05 00:04

vip skrev blandt andet:

> Vi har i dag både radiatorer og vand der varmes med naturgas. Men det
> naturgas fyr vi har skal om max et år skiftes ud.

Fejler det da noget?

> De siger at disse fyr holder 7 eller 14 år, det betyder at forsætter
> jeg med dem, skal de udskiftes en del gange og et fyr koster 40.000
> kroner.

Hvem er "De" - dem der sælger naturgasfyrene?
Jeg kender da til folk der har haft naturgasfyr meget længere end syv år -
og i mange tilfælde også langt mere end 14 år. Men de skal naturligvis
holdes vedlige undervejs - og der skal regnes på om fyringsøkonomien kan
være blevet så meget bedre i nyere modeller, at en udskiftning er økonomisk
forsvarlig.

> Jeg syntes derfor at det virker urimelig dyrt og vil derfor gerne
> skifte varmekilde for både vand og varme ud med noget der kan holde
> længere.

En varmepumpe eller andet anlæg hvor en varmepumpe er involveret, holder jo
heller ikke resten af dit liv - afhængigt af din alder naturligvis .

> Jeg kunne også godt tænke mig at komme af med radiatorerne, da de jo
> ikke er så kønne.

Indedelen til en luft-til-luft er heller ikke ligefrem en
skønhedsåbenbaring. Normalt kan man dog klare sig med én - afhængigt af
husets størrelse og indretning. Til gengæld skal man så være indstillet på
at dørene til de værelser som skal opvarmes, skal stå åbne eller på klem i
hele fyringssæsonen.
Et jordvarmenlæg kan tilsluttes det eksisterende centralvarmeanlæg, men er
nok mindst dobbelt så dyrt som et nyt naturgasfyr. På længere sigt kan det
dog godt være en rigtig investering.

> Men det vigtigste er noget der er billigt i drigt, er invisteringen
> så det større, så tjenes det nok hjem, det er mere omvendt lille
> invistering og større drift er svært at tjene hjem :)

Jeg ville i dit sted bede om at få besøg af en varmepumpe-konsulent fra det
lokale el-selskab. Det er nok hos sådan en at du får den mest objektive og
neutrale vurdering af mulighederne og økonomien hos lige netop dig.
--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 23-10-05 00:21

vip skrev blandt andet:

> Vi har i dag både radiatorer og vand der varmes med naturgas. Men det
> naturgas fyr vi har skal om max et år skiftes ud.

Er du helt sikker på at der ikke er tilslutningspligt til naturgassen der
hvor du bor?
Så vidt jeg ved er det nogle steder sådan, at man har pligt til at være
tilsluttet naturgassen og betale en årlig tilslutningsafgift - hvadenten man
bruger naturgassen eller ej. Og det kan så være afgørende for fremtidige
investeringer.

--
vh
Ole C

Fra : Ole Thomsen

Dato : 22-10-05 18:11

vip wrote:

> Nogen der har erfaringer med varmepumper?

Der har for nylig været en længere tråd om emnet i denne gruppe.

http://tinyurl.com/dd3r9

Ole Thomsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 22-10-05 18:15

Ole Thomsen wrote:

> Der har for nylig været en længere tråd om emnet i denne gruppe.
>
> http://tinyurl.com/dd3r9

Og det var en gammel tråd jeg fik linket til.

Der er en nyere her

http://tinyurl.com/dxbzn

Ole Thomsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-10-05 23:44

Hej,

On Sat, 22 Oct 2005 15:45:19 +0200, "vip" <vip@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Nogen der har erfaringer med varmepumper?

Ja. Har to styk luft/luft pumper.

>Vi skal til at have nye varmekilder i huset, varmepumper er noget af det
>billigste at få sat i gang, men er det også billigst i drift?

Kommer vel an på din el-pris. Men det er fordelagtigt ift elvarme.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-10-05 21:27

Hej,

wrote:

>Nogen der har erfaringer med varmepumper?

Ja

>Vi skal til at have nye varmekilder i huset, varmepumper er noget af det
>billigste at få sat i gang, men er det også billigst i drift?

Tjaeh - vi er ganske godt tilfredse.

** Lars