fjerne gammelt korkgulv
Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 08:34

Hej Gruppe.

Jeg skal igang med at fjerne noget gammelt korkgulv fra noget parketgulv.
Korken er limet fast med kontaktlim for omkring 30 år siden, så det er
garanteret ikke vandbaseret. Hvordan fjerner jeg lettest korken. Jeg har
hørt noget om varme klude for at få limen opløst, men er lidt tvivlende over
for denne løsning.

Nogle som har nogle erfaringer med dette.

Venlig hilsen Lasse.

Fra : Max

Dato : 21-10-05 10:23

Hej Lasse

> hørt noget om varme klude for at få limen opløst, men er lidt tvivlende
over
> for denne løsning.

Du kan ikke opløse limen med varme klude, men du kan blødgøre den
så du kan flå korken af, du kan også bruge en varmluftpistol til at varme
det op med.

Mvh Max

Fra : Rune Simonsen

Dato : 21-10-05 16:40

On Fri, 21 Oct 2005 09:33:53 +0200, "Lasse N. Larsen"
<affaldspostÆwebspeed.dk> wrote:

[Fjerne kork fra parketgulv]

> Nogle som har nogle erfaringer med dette.

Ikke helt, men jeg har fjernet linolium fra et parketgulv. Det gik
nemmest med at tage et område på 40*40 cm af gangen, smide et
viskestykke på og så stryge ovenpå viskestykket med et varmt
strygejern i ½minut. Så var varmen trængt gennem linolium'et og ned
til limen og havde opvarmet denne. Det gjorde den så blød så
linolium'et kunne trækkes af.

Om du kan bruge en lignende metode ved jeg ikke, men det er vel et
forsøg værd.

Efter linolium'et var væk fjernede jeg limresterne med en spartel og
sleb gulvet til sidst. Det blev ganske pænt måske lige bortset fra at
der stadig kan ses lidt lim i revnerne i gulvet.(det var umuligt at få
op).

--

Rune Simonsen