Gang brede på første sal
Fra : Grønne

Dato : 19-10-05 23:22

Så er byggeriget ved at tage fat oppe over mig, men dermed skal der jo også
tages endelig stilling til en masse ting og en af dem der volder mig
voldsomme bekymringer gang bredden.

Det skal selvfølgelig være en gang der er til at gå på og ikke føles
klaustrofobisk, men på den anden side skal den jo heller ikke tage for meget
plads !

Som det ser ud lige nu er gangen 95cm i 2 meters højde og 1,58 meter ved
gulvet. Det tager en del plads når første salen kun er 2,8 m i 2 meters
højde og når jeg sidder og kigger på det ser det også ud af meget ! Men 95
cm lyder jo ikke af for meget !!!

Hele første salen bliver rejst til kip. Jeg har lagt en tegning på
http://www.spejderweb.dk/anders/forstesal.jpg tegningen skulle være til at
forstå, men spørg endelig hvis der er noget.

Håber der er nogen der kan komme med lidt input inden jeg river håret helt
af.

Med Venlig Hilden

Grønne

Fra : anders majland

Dato : 20-10-05 08:48

> Håber der er nogen der kan komme med lidt input inden jeg river håret
> helt af.

I bygningsreglementet er der nogle min krav til bredder og afstande - Prøv
at kigge på dem. De kan dog afviges på afvigende etager (hvor
rullestolsbrugere alligevel ikke kan komme)

> Som det ser ud lige nu er gangen 95cm i 2 meters højde og 1,58 meter ved
> gulvet.

Rent praktisk kan det godt lade sig gøre med mindre når man bare skal
forbi - men gøre det noget mere besværligt at få møbler ind på værelserne
.... Min egen tommelfingeregel mhs indretning er at der skal være plads til
at man kan gå med en flyttekasse Bruger i den kan i sagtens gøre gangen
smallere. I har regnet med 2 vinduer i tagfladen ? Men et par ekstra vil
gøre gangen noget større.

Mhs til dørene til enderummene kunne i overveje en bredde på 80 istedet for
90 og evt også gå ned i højde

Fra : Grønne

Dato : 20-10-05 10:48

> I bygningsreglementet er der nogle min krav til bredder og afstande - Prøv
> at kigge på dem. De kan dog afviges på afvigende etager (hvor
> rullestolsbrugere alligevel ikke kan komme)

Bygningsreglementet er jeg fritaget for at tænke på de det "kun" er en
renovering, der har været beboelse før og det er godkendt og indskrevet i
BBR.

> Rent praktisk kan det godt lade sig gøre med mindre når man bare skal
> forbi - men gøre det noget mere besværligt at få møbler ind på værelserne
Det rent praktiske er jeg nok ikke så bange for, men det jeg frygter, er at
det kommer til at føles indeklemt og trangt.

> ... Min egen tommelfingeregel mhs indretning er at der skal være plads til
> at man kan gå med en flyttekasse Bruger i den kan i sagtens gøre
> gangen smallere.
Det er der ikke det store problem i, der er jo rigeligt plads ned i
bærehøjde !

>I har regnet med 2 vinduer i tagfladen ? Men et par ekstra vil gøre gangen
>noget større.

Ja der er kun 2 vinduer i gang arealet, det var svært at klemme flere ind og
stadig få det til at se ordentligt ud ude fra.

> Mhs til dørene til enderummene kunne i overveje en bredde på 80 istedet
> for 90 og evt også gå ned i højde
Døren kunne sagtens nøjes med at være 80, det er kun fordi gange er lavet så
bred at den er samme brede som de andre døre. Hvad dør brede bruger men
normalt ?

Jeg har smidt lidt billeder på http://www.spejderweb.dk/anders/forstesal/,
på billede 4 er de to brædder opstiller som henholdsvis væg og skunk. Der
ser det jo voldsomt bredt ud, det skal dog siges at færdigt gulv kommer 55mm
højere op og der jo lige skal 2 lag gips på vægende.

Takke for inputtet ind til nu, håber der komme meget mere

/Grønne

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 20-10-05 16:39

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser det jo voldsomt bredt ud, det skal dog siges at færdigt gulv kommer
> 55mm højere op og der jo lige skal 2 lag gips på vægende.

hvorfor lave skunk når du er så langt ude ??
hvorfor ikke føre gulv og væg sammen og så efterfølgende lave skabe i
3kanten
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Grønne

Dato : 20-10-05 20:36

> hvorfor lave skunk når du er så langt ude ??
> hvorfor ikke føre gulv og væg sammen og så efterfølgende lave skabe i
> 3kanten

Vi har snakket om hvad vi vil bruge skunken til, der er 2 løsninger på
bordet.

Den ene er at lave ind bygnings skabe, men en 45 cm. hylde øverst, det vil
give en masse skabs plads men ingen plads til møbler eller andet krims
krams.

Den anden løsning er kun at lave en 20-40 cm høj skunk, der skal lige være
plads til installationer, så ville der være plads til nogle købmandsdiske
eller andet opbevarings møbel. Det vil give mindre skabs plads, men så har
men mulighed for udskifte eller ommøblere.

Vi er ikke blevet enige om hvad vi gør, så det ville da være fantastisk hvis
nogen kunne komme med erfaringer/inspiration !

/Grønne

Fra : Leonard

Dato : 20-10-05 17:09

"Grønne" <anders@and.dk> wrote:

>Bygningsreglementet er jeg fritaget for at tænke på de det "kun" er en
>renovering, der har været beboelse før og det er godkendt og indskrevet i
>BBR.

Derfor skal det vel stadig være lovligt?
- at du ikke skal have byggetilladelse fritager dig ikke fra at
overholde bygningsreglementet.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Grønne

Dato : 20-10-05 20:41

> Derfor skal det vel stadig være lovligt?
> - at du ikke skal have byggetilladelse fritager dig ikke fra at
> overholde bygningsreglementet.

Når det er en renovering skal jeg "bare" overholde de regler der var den
gang byggetilladelse blev givet. det er vist ikke helt sådan reglerne er,
men hvis nogen spørg så har gange altid været der !

Skulle jeg overholde bygningsreglementet ville første salen være
ubrugelig... 120 cm gang areal med 230 cm. til loftet, det er jo midt i
bygningen !

/Grønne

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-10-05 21:17

> [...]
>
> Skulle jeg overholde bygningsreglementet ville første salen være
> ubrugelig... 120 cm gang areal med 230 cm. til loftet, det er jo midt i

Selvfølgeligt skal du altid generelt overholde reglerne i
bygningsregelmentet selv om arbejderne ikke er byggetilladelseskrævende.

Læs kap. 1.7, stk. 1.7.1 i BR-S 98...

"Selv om byggearbejder kan udføres uden tilladelse eller anmeldelse, skal de
overholde bestemmelserne i det omfang de gælder for det pågældende arbejde.
Kan dette ikke ske, skal der søges om dispensation hos kommunalbestyrelsen,
og byggearbejdet må ikke påbegyndes, før dispensation er givet."

Altså kan du ikke overholde reglerne, skal du søge om disp. inden du går i
gang med nyindretningen.

I øvrigt er det altid en god ide at få godkendt ombygnignsarbejderne i
kommunen, uanset omfang, da man ved et evt. senere salg kan dokumentere at
indretningen/ombygningen er lovlig.

---

Fra : Grønne

Dato : 22-10-05 14:31

> [...]
> forstå, men spørg endelig hvis der er noget.
>
> Håber der er nogen der kan komme med lidt input inden jeg river håret helt

Er der virkelig ikke flere der kan hjælpe mig lidt på vej ?

/Grønne

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-10-05 14:59

Grønne wrote:
> "Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse

> Er der virkelig ikke flere der kan hjælpe mig lidt på vej ?
>
> /Grønne

Hvis der er plads til dørene i gangens ender, er det i orden, ellers
ikke. Overvej detaljer omkring gerikterne hvor de støder mod skråvæggen,
og hvor meget døren fylder når den er åben. Hvis der mangler blot få cm,
risikerer du at dørene ikke kan åbnes helt uden at skråvæggen ødelægges.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Grønne

Dato : 22-10-05 19:37

> [...]
> meget døren fylder når den er åben. Hvis der mangler blot få cm, risikerer
> du at dørene ikke kan åbnes helt uden at skråvæggen ødelægges.

Det er netop her jeg er i tvivl, dels kan jeg ikke bestemme mig for hvor
"smal" men kan "tillade" sig at lave døren uden at den føles trang, er en
752 mm dørplade bred nok eller skal der bruges 875 mm for at det er "godt
nok"

Og hvad med højden kan det gå an med 1840 mm dørplade eller skal jeg op i
1940 mm for at høje mennesker som mig selv kan komme igennem ?

Hvor meget plads skal men bruge, ud over udvendig karmmål, for at døren kan
åbne helt ?

/Grønne

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-10-05 20:07

Grønne wrote:

> [...]
> hvor "smal" men kan "tillade" sig at lave døren uden at den føles
> trang, er en 752 mm dørplade bred nok eller skal der bruges 875 mm

Vi har døre med dørpladebredde ca. 725 mm (villa fra 1970), de er brede
nok til daglig, men vi har haft problemer med at få visse møbler
igennem. En stor lænestol måtte vi hejse op på altanen på 1. sal fordi
vi ikke kunne få den igennem den sk... dør.

> Og hvad med højden kan det gå an med 1840 mm dørplade eller skal jeg
> op i 1940 mm for at høje mennesker som mig selv kan komme igennem ?

Der må jeg absolut anbefale de høje døre. Jeg er selv 185 cm høj, og jeg
ville ikke bryde mig om at skulle bukke mig for at gå gennem en dør. jeg
har en bror som er 198 cm høj, han har formentlig lært det

Fra : Grønne

Dato : 22-10-05 21:54

> [...]
> nok til daglig, men vi har haft problemer med at få visse møbler igennem.
> En stor lænestol måtte vi hejse op på altanen på 1. sal fordi vi ikke

Det kan jeg nok leve med, så skal der bare ikke læne stole i de to værelser
! Soveværelset kan man komme til vi af altandøren. Men de fleste lænestole
kan vel også skilles ad !

> Der må jeg absolut anbefale de høje døre. Jeg er selv 185 cm høj, og jeg
> ville ikke bryde mig om at skulle bukke mig for at gå gennem en dør. jeg
> har en bror som er 198 cm høj, han har formentlig lært det

De gamle døre i stueetagen er omkring 184x81 cm og det funger nu ellers ok,
der er da ikke for meget plads at gi af og jeg skal ikke gå igennem med
oprejst pande Vi har dug snakkt om at de skal hæves når vi når så langt.
Kan man ikke få en dør de er 189x77,5 det ser da ud som et fint kompromis.

Jeg er også ked af at lave det hele for "stort", det skal jo passe til et
hus fra 1800 tallet, men samtidigt skal det jo være brugbart !

/Grønne