Mystisk ledning fundet i haven
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 19-10-05 18:51

Hej i gruppen

Jeg har netop været ude og grave op til ny hæk. I denne process dukkede der
en ledning op som gik fra fortovet og ind mod vores have (gravet ca. 10 cm
ned). Det ligner meget et antennekabel.

fordelerboksen til antennen er slet ikke i nærheden af denne ledning, og
desuden ved vi lige præcis hvor vores ledning går (har selv gravet den ned i
60cm dybde).

Hvordan finder jeg ud af hvad for en ledning det er?
Jeg kommer nemlig nok i karambollage med den når jeg skal fræse det stykke
jord der grænser op til hækken.

Er der forøvrigt ikke en mindstedybde den skal graves ned i (synes at have
hørt 40cm)?

Hvad nu hvis jeg kommer til at hakke ledningen over når den er gravet så
overfladisk ned. Er det mit ansvar at der ryger noget forbindelse ved nogen
af naboerne, eller er det dem der leverer signalet (og i mine øjne ikke har
gravet den langt nok ned)?

MVH

Christian Jacobsen

Fra : Leonard

Dato : 19-10-05 19:01

"Christian Jacobsen" <christian.jacobsen00@gmail.com> wrote:

>Hvordan finder jeg ud af hvad for en ledning det er?

Ved at finde den ene ende af den

>Er der forøvrigt ikke en mindstedybde den skal graves ned i (synes at have
>hørt 40cm)?

Ikke for et antennekabel, men hvis det ligger så højt og ikke har
dækbånd, så er det sandsynligvis ikke gravet ned af et firma og hvis
ikke du har ne aftale med en privat om at have kabler i din jord, så
kan du vel være ligeglad.
Du kan jo klippe det over et sted hvor det er til at samle det igen og
se om der sker noget.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Ivar

Dato : 19-10-05 19:08

Leonard skrev:

> Ikke for et antennekabel, men hvis det ligger så højt og ikke har
> dækbånd, så er det sandsynligvis ikke gravet ned af et firma

Nej, det virker meget uprofessionelt at lægge et kabel lige under
jordoverfladen.

> Du kan jo klippe det over et sted hvor det er til at samle det igen og
> se om der sker noget.

Jeg ville først prøve at spore kablet. En ordentlig samling af et
antennekabel er ikke ligetil.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-10-05 19:01

Christian Jacobsen skrev:
> [...]
> af naboerne, eller er det dem der leverer signalet (og i mine øjne ikke har

Det er nok din telefon leding, og internet forbindelse!

Nu du har fat i den hvorfor så ikke grave den dybere ned?

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 19-10-05 19:35

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nu du har fat i den hvorfor så ikke grave den dybere ned?

Det ville jeg såmænd også gerne. Det er blot sådan at den går på tværs af
den rende jeg har gravet, og jeg ønsker egentlig ikke at grave hele min have
op for en ledning der kan vise sig at være annuleret.

/CJ

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-10-05 22:24

Christian Jacobsen skrev:

> [...]
> den rende jeg har gravet, og jeg ønsker egentlig ikke at grave hele min have
> op for en ledning der kan vise sig at være annuleret.

Hvis vi ikke høre fra dig så var det din telefon og internet, som du
kappede .

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-05 19:05

> Jeg har netop været ude og grave op til ny hæk. I denne process dukkede
> der en ledning op som gik fra fortovet og ind mod vores have (gravet ca.
> 10 cm ned). Det ligner meget et antennekabel.

Eller telefonkabel?

> Hvordan finder jeg ud af hvad for en ledning det er?

Check med teknisk forvaltning omkring kabling i området. Ligeledes checkes
med TDC - de sender meget gerne tegninger over ledningsføringen.

> [...]
> overfladisk ned. Er det mit ansvar at der ryger noget forbindelse ved
> nogen af naboerne, eller er det dem der leverer signalet (og i mine øjne

Jep, det er dit ansvar - det er jo dig, der graver den over og du ved at den
er der.

Mvh Maria

Fra : Leonard

Dato : 19-10-05 19:17

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Check med teknisk forvaltning omkring kabling i området. Ligeledes checkes
>med TDC - de sender meget gerne tegninger over ledningsføringen.

Godt nok har jeg set meget fusk fra TDC, men jeg har endnu ikke set et
umærket telekabel 10 cm nede i jorden.
Deres tegninger er ikke altid meget værd, men det er da et forsøg.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-05 19:35

> Godt nok har jeg set meget fusk fra TDC, men jeg har endnu ikke set et
> umærket telekabel 10 cm nede i jorden.

Det har jeg. Der er jo andre, der har leget med gravemaskine/fræser før og
som kan være årsag til at kablet ligger anderledes end da det blev lagt.

Og kablet ligger sådan set fint nok hos os, hvis man husker at grundene
dengang så anderledes ud end i dag

> Deres tegninger er ikke altid meget værd, men det er da et forsøg.

Slet ikke hvis det er på gammel, privat grund.

Mvh Maria

Fra : Morten H. Nielsen

Dato : 19-10-05 19:51

On Wed, 19 Oct 2005 20:17:21 +0200, Leonard wrote:

> Godt nok har jeg set meget fusk fra TDC, men jeg har endnu ikke set et
> umærket telekabel 10 cm nede i jorden.
> Deres tegninger er ikke altid meget værd, men det er da et forsøg.

Næ mit var 20 cm nede og umærket

Morten

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 19-10-05 19:36

> Jep, det er dit ansvar - det er jo dig, der graver den over og du ved at
> den er der.

Det var faktisk rent held at jeg ikke gravede den over, og i det tilfælde
havde jeg jo ikke vidst at den var der...

/CJ

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 19-10-05 19:45

> Jep, det er dit ansvar - det er jo dig, der graver den over og du ved at
> den er der.

Deri tror jeg du er på vildspor. Jeg har til dato ikke hørt om nogen
der har ledninger liggende så højt. Alt skal som min. et spadestik ned
og dermed havner det i 30-40 cm's dybde (med dækbånd).

Hvis det nu sker i første spadestik, ja så har manden ikke en chance.

Personligt ville jeg se om det var muligt at spore uden for megen besvær,
og hvis det ikke er tilfældet, ja så kappede jeg det (i første omgang så det
var til at splejse, og senere (et par dage), ja så røg det helt væk.

Fra : Ivar

Dato : 19-10-05 19:58

Andersen (3650) skrev:

> Deri tror jeg du er på vildspor. Jeg har til dato ikke hørt om nogen
> der har ledninger liggende så højt. Alt skal som min. et spadestik ned
> og dermed havner det i 30-40 cm's dybde (med dækbånd).

Det er helt sikker ikke gravet 10 cm ned af en professionel.
Antennekabel kan sagtens være nedgravet af en privatperson.
Det kan også være noget der tidligere har været brugt til
havebelysning. Jeg har set folk gøre de uroligste ting med
en forlængerledning.

Jeg håber Christian trækker kablet op i morgen, så han kan
fortælle os hvad det er til

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.

Fra : Ivan

Dato : 20-10-05 18:48

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Mener at have fået at vide at alt hvad der ligger på privat grund er
grundejers ansvar.

> Det er helt sikker ikke gravet 10 cm ned af en professionel.
Har set telekabel 15 ca. under, da det blev lagt7gravet var der en stor
jordstak derfor kom det ikke ned i 70 cm.

> Antennekabel kan sagtens være nedgravet af en privatperson.
> Det kan også være noget der tidligere har været brugt til
> havebelysning. Jeg har set folk gøre de uroligste ting med
> en forlængerledning.
Enig

> Jeg håber Christian trækker kablet op i morgen, så han kan
> fortælle os hvad det er til
Ja det lyder intersant.

Hi
Ivan

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-10-05 19:38

Hejsa,

On Wed, 19 Oct 2005 19:51:01 +0200, "Christian Jacobsen"
> [...]

>en ledning op som gik fra fortovet og ind mod vores have (gravet ca. 10 cm

Hvis ikke det er antenne - kunne det være et ethernet kabel af den
"gamle" slags hvor du kobler de enkelte PC'ere sammen og så afslutter
det i hver ende. 10-Base-2 mener jeg det hedder. Måske netværk engang
mellem dig og naboen?

** Lars

Fra : L.Støvring

Dato : 20-10-05 08:57

"Christian Jacobsen" <christian.jacobsen00@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
nogen
> af naboerne, eller er det dem der leverer signalet (og i mine øjne ikke

Kunne det være et kabel-TV, kabel? Dem graver folk ofte selv ned ifb.
installation af kabel-TV, og nogle kunne jo fristes til at komme let om ved
det.

Mvh. Lisbeth
www.ps2chips.dk
Bootchipløsninger til PS2, Xbox & PSone.

Fra : *** Calle ***

Dato : 20-10-05 09:48

Christian Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Hvordan finder jeg ud af hvad for en ledning det er?
> Jeg kommer nemlig nok i karambollage med den når jeg skal fræse det

kan være tidligere ejer har haft netværk med naboen!
--
*** Calle ***