Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro og tele i en
Fra : Anders Lund

Dato : 01-11-05 21:37

Jeg har længe ønsket mig et tele objektiv. Jeg havde forestillet mig noget
ligende nikkor 80-200 f2.8. Men da jeg er begyndt at læse nanoteknologi, har
jeg brug for at tage billeder af diverse forsøgsopstillinger (nej ikke af
ting på nanostørrelse), og derfor kunne det være rart med et makro objektiv.
Kan man kombinere de to ønsker, eller skal man købe en makro linse ved siden
af? Eller skal jeg bare bruge mit gamle fuji finepix som makro?

Jeg har et nikon d70

Mvh
Anders Lund

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-11-05 22:01

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
siden
> af? Eller skal jeg bare bruge mit gamle fuji finepix som makro?

Du skriver det er forsøgsopstillinger du skal fotografere, så jeg regner
med, at det er ret ens lysforhold du har at fotografere under. En af de
gamle manuelle Micro-Nikkor kunne måske være dit valg, kombineret med
mellemringe. Det er en forholdsvis billig løsning og kvaliteten er i top, da
der er tale om objektiver beregnet til makro-fotografering.
Dog vil jeg sige, at for at få samme dybdeskarphed som du får med dit gamle
Fuji Finepic, så skal du op og bruge nogle ret små blænder.

MVH
Thomas

Fra : HKJ

Dato : 01-11-05 22:01

Anders Lund wrote:
> [...]
> Kan man kombinere de to ønsker, eller skal man købe en makro linse ved siden

Mellemringe eller en lup (Canon 500D) foran objektivet, begge løsninger
kan bruges og koster hver især lidt over 1000 kr.
Et Tamron 90 mm macro objektiv koster lidt over 3000 kr i Tyskland og er
en rigtig god løsning.

Fra : Anders Lund

Dato : 02-11-05 01:09

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan bruges og koster hver især lidt over 1000 kr.
> Et Tamron 90 mm macro objektiv koster lidt over 3000 kr i Tyskland og er

Lyder spændende. Men der er ingen mulighed for at kombinere mine ønsker om
makro og tele? Fx en bigma, den må da kunne komme tæt på med 500mm, eller?

Anders Lund
Stud. polyt. nanotek.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-11-05 10:02

Anders Lund wrote:

> Lyder spændende. Men der er ingen mulighed for at kombinere mine ønsker om
> makro og tele? Fx en bigma, den må da kunne komme tæt på med 500mm, eller?

Jo længere tele, jo længere skal du væk fra motivet.

Groft fortalt vil en 500mm på 5meters afstand have et billedfelt der er
ca 10 gange større (lineært) end sensoren.

Min sensor er ca 16 x 24mm, så på 5 meters afstand har jeg et billedfelt
på ca A5 størrelse. Hvis du nu skal fotografere en forsøgsopstilling
oppefra, og den fylder 30x40cm, skal du altså ca 10 meter væk, og så
højt er der ikke til loftet.

Det er ikke andet end geometri, og det ved jegman lærer som stud polyt

Anskaf dig en makro optik i stedet.

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 02-11-05 17:43

Anders Lund wrote:
> Lyder spændende. Men der er ingen mulighed for at kombinere mine ønsker om
> makro og tele? Fx en bigma, den må da kunne komme tæt på med 500mm, eller?

Der findes nogle billige Sigma objektiver der kan begge dele og Nikon
har en Macro Zoom i god kvalitet.

Men for billige løsninger i god kvalitet, så er det dem jeg nævnte,
eller køb et brugt macro objektiv.

Fra : Thor

Dato : 02-11-05 22:41

Køb de billige Kenko mellemringe i HongKong.
Dem kan du kombinerere med dit 80-200 mm f 2.8 og så er du
flyvende.

3 stk koster ialt ca 800 inkl porto.

mvh Thor