Oxygen analysator?
Fra : Poul Kaasing

Dato : 01-11-05 19:02

Hej

Jeg er på udkig efter en god, billig, brugervenlig O2 analysator, har i
nogle forslag?

/Poul

Fra : Thomas VJ

Dato : 02-11-05 13:28

"Poul Kaasing" <kaasingGÆT_SELV@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er på udkig efter en god, billig, brugervenlig O2 analysator, har i
> nogle forslag?

Dive Rite's:
http://www.dive-rite.com/Products/ProductDetails.aspx?productID=GM3000

--
Mvh, Thomas VJ
http://dykkerteori.dk/oxy/ - O2 analysator

Fra : __vaDer

Dato : 02-11-05 13:50

Hej,

>Thomas VJ skrev:
> [...]

2995 er næppe noget jeg vil kalde billigt!

Pick 02 til 999, simpel & "billig"

http://www.aquashoppen.dk/acatalog/NITROX___O2_tilbeh_r.html f.eks, de
fleste butikker i KBH har den.

Mvh

Ilhan

Fra : Thomas VJ

Dato : 02-11-05 13:59

"__vaDer" <vader@city.dk> skrev i en meddelelse
Hej,

<klip>

> Pick 02 til 999, simpel & "billig"
<klip>
> de fleste butikker i KBH har den.

Alt imens brændselscellen ligger på deres lager og brænder af mens den måler
et kontinuerligt 02 indhold på 20,9%
Man får som regel hvad man betaler for ...

--
Mvh, Thomas VJ
http://shop.dykkerteori.dk/da/

Fra : Poul Kaasing

Dato : 02-11-05 14:51

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Alt imens brændselscellen ligger på deres lager og brænder af mens den
> måler et kontinuerligt 02 indhold på 20,9%
> Man får som regel hvad man betaler for ...

Hvad mener du lige præcis med det? At man ikke kan slukke for den eller
hvad?

/Poul

Fra : Thomas VJ

Dato : 02-11-05 14:59

> Hvad mener du lige præcis med det? At man ikke kan slukke for den eller
> hvad?

Stort set. Hvis du kan opbevare den i et miljø hvori der er 0% oxygen, er
der ikke noget brændsel til brændselscellen.
Det er kun de væsentlig dyrere modeller hvori man kan skifte brændelscellen
og batteriet, som i eksempelvist denne her:
http://dive-rite.com/Products/ProductDetails.aspx?productID=GM3001

--
Mvh, Thomas VJ
http://shop.dykkerteori.dk/da/

Fra : __vaDer

Dato : 02-11-05 17:34

Hola,

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> [...]
> Det er kun de væsentlig dyrere modeller hvori man kan skifte
> brændelscellen og batteriet, som i eksempelvist denne her:

Se mit andet indlæg, skift af batteri og celle giver ingen menning og er
noget BS.

Nej vent! nå jo, din bliver jo leveret "frisk" fra producenten og det gør de
andres ikke,
for jeres kan jo ikke lægge på lager tilsvarende de andres ikke kan leveres
"friske"
Ja så må jeg hellere betale 2000 Kr mere og få det helt samme.....

:)

Fra : Jan Birk

Dato : 02-11-05 18:49

Jeg skiftede en celle på vores continox sidste uge. Den var i en dåse -
magen til den dåse tun. Hvis producenten tømmer dåsen for luft, holder
cellen så længere, eller ...?

/Jan

Fra : __vaDer

Dato : 02-11-05 17:54

"Jan Birk" <jan.birk@invalid.domain.null> wrote in message

> Jeg skiftede en celle på vores continox sidste uge. Den var i en dåse -
> magen til den dåse tun. Hvis producenten tømmer dåsen for luft, holder
> cellen så længere, eller ...?
>
> /Jan

Korrekt!

Fra : __vaDer

Dato : 02-11-05 17:16

Hola,

> [...]
> måler et kontinuerligt 02 indhold på 20,9%
> Man får som regel hvad man betaler for ...

Hvad er din pointe? Din analysator står og brænder på samme måde, der er
ingen forskel.
Denne koster 999 Kr og kan bruges et par år, når den er død smider du den ud
og køber
en ny.

Din koster 2999 og holder tilsvarende lige så lang tid, husk lige det!
Her kommer tricket! Du kan skifte din celle ud, wow....
Hvad koster sådan en, altså cellen, 6-900 Kr?

Regn selv videre, det er ikke raketvidenskab.

Til alm Nitrox dykning, køb en engangs analysator og smid den ud når den
dør,
simpet & billigt.

All the best
Ilhan

"Helium is our friend" - George Irvine

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-11-05 18:00

"Poul Kaasing" <kaasingGÆT_SELV@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er på udkig efter en god, billig, brugervenlig O2 analysator, har i
> nogle forslag?

Byg den selv?.. Vi har stor success med vores El Cheapo.. det er meget
simpel teknologi det hele kommer an på kvaliteten af Sensoren..
http://oxycheq.com/el_cheapo_II.html

Der kan du også købe en hætte du skruer på sensoren så den varer længere
fordi den ikke står og brænder mens du ikke bruger den.

Vær opmærksom på at nogle analysatorer benytter sensorer der har en
unøjagtighed på +/- 3%, jeg mener kun at man kan acceptere en unøjagtighed
på +/- 1% til nitrox dykning.

mvh
Jonas

Fra : Poul Kaasing

Dato : 02-11-05 22:46

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse >

> Byg den selv?.. Vi har stor success med vores El Cheapo.. det er meget
> simpel teknologi det hele kommer an på kvaliteten af Sensoren..
> http://oxycheq.com/el_cheapo_II.html

Sådan, jeg bygger den da selv. Tak for det
Kan man få sættet i DK også, eller er det eneste forhandler?

/Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-11-05 12:08

> Sådan, jeg bygger den da selv. Tak for det
> Kan man få sættet i DK også, eller er det eneste forhandler?

Du kan købe alle delene hos din lokale elektronik biks og sensoren hos en
velassorteret dykker butik eller ligende. Jeg tror de har tegninerne til
download ellers kan jeg anbefale OXYGEN HACKER'S COMPANION fra
http://www.airspeedpress.com/. Men da det er et tilnærmelsesvist linært
signal du får fra sensoren er det bare et spørgsmål om at få det lavet om
til at vise det rigtige tal på displayet, på det sæt du får fra Oxycheq er
det bare at fjerne en modstand.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-11-05 15:05

En link til sensorer:

http://www.oxygenanalyzer.com/sensors.htm

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-11-05 17:33

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> "Poul Kaasing" <kaasingGÆT_SELV@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Du kan købe alle delene hos din lokale elektronik biks og sensoren
> hos en
> velassorteret dykker butik eller ligende.

Jeg byggede en sidste efterår , samlet pris 129,- (excl Sensor)
løsdelene blev indkøbt hos Brinch elektronik i Lyngby
Samlet arbejdstid ca 2 timer.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-11-05 17:40

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg byggede en sidste efterår , samlet pris 129,- (excl Sensor)
> løsdelene blev indkøbt hos Brinch elektronik i Lyngby
> Samlet arbejdstid ca 2 timer.

Du kunne vel ikke afsløre din komponent liste?

mvh
Jonas

Fra : Poul Kaasing

Dato : 03-11-05 17:56

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kunne vel ikke afsløre din komponent liste?

Og evt hvordan printet skal se ud, og måske byggevejledning?

/Poul

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-11-05 18:01

> Og evt hvordan printet skal se ud, og måske byggevejledning?

Se hos Alan Olsen:
http://www.lungfish.dk/

Allan Hansen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-11-05 18:21

"Allan Hansen" <EnghansFjern@post.cybercity.dk> wrote in message

> "Poul Kaasing" <kaasingGÆT_SELV@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Se hos Alan Olsen:
> http://www.lungfish.dk/

Jeps, den er bygget efter samme princip.
Man køber et millivoltmeter til indbygning, og skifter en af de
faste modstande ud med en variabel, så den kan kalibreres.
Derefter bygger man det pænt ind i en kasse.

Jeg vil godt poste en komponentliste, men det bliver først i næste
uge,
når jeg lige har fået fundet oplysnngerne.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-11-05 18:33

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Derefter bygger man det pænt ind i en kasse.

Har nogen fundet en fin kasse?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-11-05 18:47

> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Har nogen fundet en fin kasse?

Den finder du også hos elektronikmanden

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-11-05 19:51

> Den finder du også hos elektronikmanden

Jeg ved at jeg kan finde en kasse til dem, men de ligner tit noget casio
lavede sidst i 70'erne.. så det jeg søger er om nogen har fundet en _fin_
kasse?

Fra : Poul Kaasing

Dato : 03-11-05 22:31

Nu sad jeg lige og læste lidt om de ilt sensorer. Kan man i princippet ikke
blot måle spændningen med et multimeter, og så gange med 1,99048, hvorved
man så får iltprocenten? Altså hvis man alligevel har et multimeter
liggende.

Fx 10,5 mV gange 1,99048 = 20.9%

Eller bliver det for usikkert?

Det kunne jo spare mig for at ødelægge noget med loddekolben.

/Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-11-05 22:47

> Eller bliver det for usikkert?´

Det er det samme bare ikke særlig fedt..

Fra : Poul Kaasing

Dato : 03-11-05 22:52

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse Eller bliver
det for usikkert?´

> Det er det samme bare ikke særlig fedt..

Jeg er helt enig i at det er meget federe at kunne aflæse iltprocenten i et
display bygget ind i en smart kasse. Men indtil jeg har tid til at udfolde
mine kunstneriske evner og ufejlbarlige loddeteknik kan det vel bruges.

Mvh

Poul

Fra : test

Dato : 04-11-05 09:04

Poul Kaasing wrote:
> Fx 10,5 mV gange 1,99048 = 20.9%
>
> Eller bliver det for usikkert?

Man kan i princippet sagtens bruge et multimeter og en lommeregner. Den
omregnings faktor, der står i databladet for sensoren er ikke præcis
nok, og den ændrer sig over tid. Det er jo derfor man kalibrerer
analysatoren hver gang den skal bruges. Hvis man vil have en ordentlig
måling med multimeter og lommeregner modellen, må man tage kalibreringen
med i beregningen:

Mål spændingen over sensoren i luft - Uluft

Mål spændingen i den ukendte mix - Umix

Så bliver Oxygen fraktionen - FO2

FO2 = (0.209/Uluft) * Umix

/Lau

Fra : Poul Kaasing

Dato : 03-11-05 22:09

> [...]
>
> Jeg vil godt poste en komponentliste, men det bliver først i næste uge,
> når jeg lige har fået fundet oplysnngerne.

Tak til jer alle. Medmindre din (Søren) komponent liste varierer meget fra
den på Alan Olsens side, så tror jeg bare jeg forsøger mig med hans model.
Når han selv bygger rebreather må han jo ha fat i den lange ende.

/Poul

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 14:21

Hej Søren

Har du fundet listen?
Det er rart at have et par konstruktioner at vælge imellem

Mvh. Ken Bordig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-05 22:56

"Ken Bordig" <kenSNABELAbordig.dk> wrote in message
> Hej Søren
>
> Har du fundet listen?
> Det er rart at have et par konstruktioner at vælge imellem

Her er listen til model "POXYMON"

1 stk 200 mv panelmeter f.eks. dette:
http://www.hb-elektronik.dk/mb_article_details.php?nPos=&saArticle[ID]=6623&VID=dcd97480a5ce2c7aa5797e3b1879af55
1 stk dreje potentiometer 470 Ohm
1 stk knap til potentiometer
1 stk fast modstand 100 ohm
1 stk tænd/sluk knap
1 stk 2,5 mm mono jackstik til indbygnng (hun)
1 stk monterings kasse med indbygget 9v batteri rum
1 stk 9 v batteri
1 stk sensor f.eks Teledyne R17 - Med
http://www.teledyne-ai.com/oem/diving.html
2 stk 2,5 mm jack stik mono (Han)
1 m ledning med 2 leder

Montering:
Drejepotentiometeret sættes i serie med 100 ohm modstanden
og erstatter modstanden R3 lige til højre for trimme potentiometeret
på bagsiden af panelmeteret.. Måle punkterne på panelmeteret
forbindes med jackstikket og 9 volt batteriet sættes i serie med
tændsluk-knappen og forbindes til + - polerne på panelmeteret.
Der sættes en lus mellem de 2 decimalpunkt vælgere øverst til højre,
på bagsiden af panelmeteret. Se evt. vejledningen som kommer
sammen med panelmeteret. Det hele monteres i kassen og batteriet
lægges i.
Ledningen monteres mellem de 2 han jack stik og det hele
forbinder sensoren med analysatoren og det skulle nu være muligt
at foretage en måling.

Drejepotentiomeret justeres til 20,8 og analysatoren testes med
en kendt blanding. Hvis du ikke kan få en korrekt måling +/- 0,2 %
så er der noget galt et sted.

God fornøjelse.

Jeg tager min "Poxymon" med til IK-05,
så kan interesserede se nærmere på den.

Søren Arnvig

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 23-11-05 00:39

> [...]
>
> Drejepotentiomeret justeres til 20,8 og analysatoren testes med
> en kendt blanding. Hvis du ikke kan få en korrekt måling +/- 0,2 %

Jeg vil anbefale at man anvende et multiturn potmeter, da kalibreringen på
de fleste instrumenter er noget følsom og det derfor kan være lidt
vanskeligt at ramme præcist.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-11-05 08:17

"Jan Kisak Rasmussen" <kisakSLET@mail.dk> wrote in message

> [...]
> kalibreringen på
> de fleste instrumenter er noget følsom og det derfor kan være lidt

Enig, eller bruger en større fast modstand og et mindre potentiometer
f.eks 250 ohm fast og 220 ohm potentiometer.
Det koster bare lidt i bredden på kalibreringsskalaen.

Søren Arnvig

Fra : Rene Jensen

Dato : 27-11-05 23:35

For 1 måneds tid siden byggede jeg en O2 analysator, der minder meget om den
konstruktion beskrevet her. Virker fint.

Jeg købte et LCD panelmeter hos Kjell.com i Sverige, som bl.a. har butik i
Malmø. Det koster 69skr (ca 55dkr):

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48131&path=

Samme modifikation som Søren beskriver.

Så hvis der skal bygges flere analysatorer kan det måske betale sig at tage
en tur til Malmø.

Mvh

Rene