Surface Air Consumption beregning
Fra : Henrik Absalon

Dato : 31-10-05 11:27

Hejsa

Er der en/nogle der kan hjælpe mig med beregning af Surface Air Consumption
(SAC), jeg har kigget på en del forskellige sider på nettet, men jeg syntes
ikke at de bruger den samme formel?

Her er lige lidt data:
Bundtid: 55min.
Avg dybde: 5m.
Luftforbrug: 165bar.
Flaske: 13 Liter.
Flaske max.: 200bar

Henrik

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-10-05 12:16

For at citere en kendt popgruppe:

Det ved jeg ikke noget om, men det skal ikke forhindre mig i at svare.

Jeg går ud fra du gerne vil kende dit gennemsnitlige luftforbrug. Men de
data du giver bruger du 3 bar i minuttet (165/55) på en 13 liter flaske det
giver 39 l/min (3*13) ved 5 meter (1,5 bar tryk) i overfladen giver det 26
l/min (39/1,5).

SAC = ((bar_forbrugt/tid)*flaskestørrelse_liter) / (1 +
(gennemsnitsdybde/10))

Jeg ville nok regne på data med dybere dykkedybde og over en kortere tid
midt på dykket. f.eks svøm ud hvor der 10 meter dybt aflæs dit manometer
svøm rundt i 10 minutter på samme dybde og tag trykket igen.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-10-05 12:31

> [...]
Consumption
> (SAC), jeg har kigget på en del forskellige sider på nettet, men jeg

26L/min får jeg det til.

Fra : Henrik Absalon

Dato : 31-10-05 13:00

Så har jeg brug for lidt hjælp fra andre der bruger programmet "scubase dive
log", hvis jeg taster talende ind i programmet, får jeg en SAC værdi der
ligger rigtig langt fra de 26l/min, er der nogle der har rodet med det?

Henrik

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-10-05 13:26

> log", hvis jeg taster talende ind i programmet, får jeg en SAC værdi der
> ligger rigtig langt fra de 26l/min, er der nogle der har rodet med det?

Hvilket resultat får du? Hvilke enheder bruges der?

Fra : Henrik Absalon

Dato : 31-10-05 13:55

Jeg får 0,129

Under opsætning har jeg valgt:
Unit System: Metric
Temperature Unit: C

Under "Calculations Designer":
Surface Air Consumption (SAC)
Valg: l/min
Average Depth: Avg Depth
Tank Volume(l): Tank Size
Valgt: At Work Pressure (bar): Tank Work

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-10-05 14:33

> Jeg får 0,129

Det er ihvertfald forkert!

Mon ikke det er den kære programør der er lige så god til at regne med bar
og liter som jeg er til psi og kubikfødder.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Henrik Absalon

Dato : 31-10-05 15:19

Hejsa igen

Har kigget lidt på den formel programmet Scubase Dive Log bruger:

Volume/minute:

AtmDepth = 10 m
AtmPressure = 1.0132502 bar

If Tank Volume Empty:
TankPressure = AtmPressure
If Tank Volume Full:
TankPressure = WorkPressure + AtmPressure

Volume/minute = ((((GasUsed * TankVolume) / TankPressure) / BottomTime) *
AtmDepth) / (AvgDepth + AtmDepth)

Hvis jeg ligger min tal ind i formlen får jeg: 0,13
det samme resultat som programmet.

Men hvorfor er de 2 formler ikke ens??????????????????????

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-10-05 15:35

> Volume/minute = ((((GasUsed * TankVolume) / TankPressure) / BottomTime) *
> AtmDepth) / (AvgDepth + AtmDepth)

Fordi han af en eller anden grund dividere med TankPressure (200 bar). 0,13
* 200 = 26 l/min.

Man kan jo være lige glad med hvor luft der kan være på flasken når man
regner SAC ud.......

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk