Told Skat, afgift ved motorskift
Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 17:03

Jeg har sendt et brev til Told Skat i Hillerød og forespurgt, om der skulle
betales fornyet afgift hvis der blev monteret en anden motor i en Volvo 760.
Idag får jeg så svarbrevet, som indeholder mit eget brev, og så det skema
man anvender til forhåndsvurdering af importbiler.
Der er intet følgebrev, kun det skema, hvor de har markeret linien med at
man skal vedlægge registreringsattest.

Hvordan skal man forholde sig til det svar? Skal man udfylde det skema også
på en dansk bil man lægger en anden motor i?
Mit spørgsmål skulle bare besvares med et ja eller nej, ikke en konkret
vurdering.

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-11-05 17:19

Niels Bengaard wrote:
> [...]
> skema også på en dansk bil man lægger en anden motor i?
> Mit spørgsmål skulle bare besvares med et ja eller nej, ikke en

Hvor mange hk har din nuværende/orginale motor?
Hvor maget har den anden?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 17:39

> Hvor mange hk har din nuværende/orginale motor?
> Hvor maget har den anden?

156hk i en 760 GLE med V6 motor, 225hk i den nye 850 T5 motor.
Jeg ved godt i nu siger 20% reglen, men ingen regel uden undtagelse, tjek
eks det eksempel der er på told skats hjemmeside med den 100 hk Volvo 240
der monteres turbo på og får 140 hk, ingen afgift var afgørelsen.
Samtidig har jeg tidligere forespurgt på afgift på at importere en 1982 760
med T5 motor fra sverige, 7600 var svaret.

Jeg forstår bare stadig ikke det svar de sendte, skal jeg udfylde den
blanket for at få et svar på om der skal betales afgift eller ej?

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 18:22

> Jeg forstår bare stadig ikke det svar de sendte, skal jeg udfylde den
> blanket for at få et svar på om der skal betales afgift eller ej?

Er der ikke i skemaet et felt til planlagte ændringer ?

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 18:35

> Er der ikke i skemaet et felt til planlagte ændringer ?

Du er måske inde på noget, øverst kan man vælge import, eksport eller andet.
Måske skal man bare vælge andet og så skrive en forklaring.

Nu er det bare sådan at jeg ikke vil have en præcis afgift, men bare et svar
om man kunne forvente det eller ej. Jeg gider nemlig ikke købe en bil at
bygge på, hvis der skal betales afgift.
Nå jeg må vel finde en eller anden med en Volvo 760 og få en kopi af hans
registreringsafgift.

Men hvad kan man egentlig bruge den afgift til, den er vel ikke bindende og
de kan sikkert justere den mange gange op?
Som skrevet tildigere skrev de 7600 kr for en 1982 Volvo 760 ilagt den
motor, hvis jeg importerede den fra Sverige, det lyder ikke som om den anden
motor gav anledning til øget afgift.

P... irriterende de ikke bare svarer på det man spørger om, ikke engang et
kort brev var med, eller et navn på den der har svaret mig.

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-11-05 18:24

Niels Bengaard wrote:
> [...]
> tjek eks det eksempel der er på told skats hjemmeside med den 100 hk
> Volvo 240 der monteres turbo på og får 140 hk, ingen afgift var

Ja, men her er ikke tale om SKIFT af motor - her er tale om tuning.

Du vil skifte og dermed gælder reglen om 20%...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 18:49

> Ja, men her er ikke tale om SKIFT af motor - her er tale om tuning.
>
> Du vil skifte og dermed gælder reglen om 20%...

Men den forhåndsafgift på 7600 kr jeg har fået på en svenskbygget 1982 760
med T5 motor, viser jo det ikke koster ekstra afgift med en sådan bil
sammenlignet med en original 760 GLE.
Eller er den forhåndsafgift ikke papiret værd den er skrevet på?

Niels

Fra : Mogens

Dato : 01-11-05 18:51

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> Eller er den forhåndsafgift ikke papiret værd den er skrevet på?

Fuldstændig korrekt !
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 19:03

> Fuldstændig korrekt !

Hvad taler vi om af fejlskøn, 20% eller måske 200% ?

Niels

Fra : Mogens

Dato : 01-11-05 19:29

> Hvad taler vi om af fejlskøn, 20% eller måske 200% ?

Ser du hvis man kunne regne dét ud, ville T&S-verdenen være noget nemmere !

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 21:06

> Ser du hvis man kunne regne dét ud, ville T&S-verdenen være noget nemmere
> !

Betyder det så at selv om man har skrevet det at man tydeligt har beskrevet
at den motor er monteret i på den forløbige værdiansættelse, så kan de
senere argumentere med at man skal betale mere, netop pga. den motor? Eller
skal de slet ike brgrunde hvorfor der er forskel på den foreløbige og den
endelige?

Nu spørger jeg ikke mere, i skal nok få fred, i hvert fald for idag.

Niels

Fra : Mogens

Dato : 01-11-05 21:55

> [...]
> kan de senere argumentere med at man skal betale mere, netop pga. den
> motor? Eller skal de slet ike brgrunde hvorfor der er forskel på den

Jeg har een erfaring vedr. import af en tunet bil. Den erfaring betyder,
at jeg ALDRIG vil kaste mig ud i noget sådan igen. Jeg var skeptisk
inden tricket blev udført - og virkeligheden levede op til min skepsis...

> Nu spørger jeg ikke mere, i skal nok få fred, i hvert fald for idag.

Ingen problem...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 21:02

> Ja, men her er ikke tale om SKIFT af motor - her er tale om tuning.
>
> Du vil skifte og dermed gælder reglen om 20%...

Måske skulle man i stedet købe en 740 turbo og så smide en V70 2.5t
lavtryksturbomotor i, så kan man jo altid pille lidt mere ved den uden det
bliver opdaget.

Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-11-05 19:37

Niels Bengaard wrote:

> Måske skulle man i stedet købe en 740 turbo og så smide en V70 2.5t
> lavtryksturbomotor i, så kan man jo altid pille lidt mere ved den
> uden det bliver opdaget.

Ja, hvis den holder sig indenfor 20 %...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-11-05 20:11

meddelelse news:43690732$0$41145$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, hvis den holder sig indenfor 20 %...

Det gør den, 760 turbo i tidlige årgange har 173 hk, senere har 740 og 760
turbo 182 hk, 2.5 T har 193 hk.
Kan se man kan købe dem fra 1988 til ca. 20.000 kr, så lige en motor,
gearkasse og lidt andet, så når man måske op på 50.000 kr og så måske lige
en tuning til 350 hk for 32.000 kr oveni.
Så er man kørende, men en billig hobby er det ikke.

Niels

Fra : alexbo

Dato : 01-11-05 18:26

"Niels Bengaard" skrev

> Jeg ved godt i nu siger 20% reglen, men ingen regel uden undtagelse, tjek
> eks det eksempel der er på told skats hjemmeside med den 100 hk Volvo 240
> der monteres turbo på og får 140 hk, ingen afgift var afgørelsen.

Det er ingen undtagelse,
du ønsker et motorskift og viser et eksempel på effektforøgelse på original
motor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 01-11-05 17:30

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man anvender til forhåndsvurdering af importbiler.
> Der er intet følgebrev, kun det skema, hvor de har markeret linien med at

Reglerne er her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=200857&i=270&action=close#i110565

Se under motorskift.

Kent Nielsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 17:55

> Reglerne er her:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=200857&i=270&action=close#i110565
>
> Se under motorskift.

Som sagt er der eksempler der taler både for og imod ny afgift på den side,
så det er ikke noget jeg bliver 100% sikker af. Derfor skrev jeg til dem.
Som jeg ser det forklares fornyet afgift med, at hvis bilen mister sin
afgiftsmæssige identitet, ved at blive en større/dyrere model, skal der
betales afgift på ny.
Hvis man lægger en motor i som faktisk er "mindre", 5 cylindre mod 6
originalt, men har flere heste end laver man så en dyrere model?
Da Volvo 760 fandtes både som 4 cylindret turbo og V6, kostede de næsten det
samme.

Niels

Fra : Kent Nielsen

Dato : 01-11-05 18:05

> [...]
> Som jeg ser det forklares fornyet afgift med, at hvis bilen mister sin
> afgiftsmæssige identitet, ved at blive en større/dyrere model, skal der

Hej
Da jeg spurgte engang var det denne tekst de kastede efter mig.
Bliver der lavet andre ændringer på bilen end motorskift ?

Kent Nielsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-11-05 18:23

> Hej
> Da jeg spurgte engang var det denne tekst de kastede efter mig.
> Bliver der lavet andre ændringer på bilen end motorskift ?

Automatgearet skiftes med manuelt.
Jeg forstår bare stadig ikke svaret fra dem, altså at de sender en
afgiftsblanket til brug ved import af biler. Det må da være en fejl?
Hvis man spørger så konkret som jeg gør kan man vel få et ja/nej svar.

Niels

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 01-11-05 19:36

> [...]
> også på en dansk bil man lægger en anden motor i?
> Mit spørgsmål skulle bare besvares med et ja eller nej, ikke en konkret

Ring til dem !
Mon de så ikke kan forklare sig.

Jesper