Defekt vandpumpe på TDI 90 HK
Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 31-10-05 17:35

Øv, øv og atter øv

I sidste uge opgav min vandpumpe på Octavia'en altså livet. Jeg synes
blot dette er lidt hurtigt efter 3 år 2 måneder, og 82000 km.
Vandpumpen er i sig selv ikke særlig dyr ca 550 kr + moms, men den
trækkes jo af tandremmen. Så alt i alt lyder prisen på ny vandpumpe og
udskiftning af tandrem på 6200 kr, ok så fik jeg jo også en ny
tandrem.......

Har så snakket om værkstedet mht kullerence, og de mener ikke jeg har
store changer når bilen er over 3 år gammel, men de vil prøve at sende
sagen ind til importøren, men giver mig ikke de store håb.
I følge mekanikeren er det ikke normalt et problem med defekte
vandpumper på TDI'er, han har kun kendskab til ydeligere en der er
blevet skiftet hos dem.
Jeg har fået den defekte vandpumpe med hjem, og fejlen ligger i at
selve løberen har sluppet taget i akslen. Men hvis man presser løberen
ind mod lejet tager den fat igen, altså virker det som om at den
kobberbøsning der sidder i enden af akslen og holder løberen på plads
er lidt slap.

Nu spørger jeg så jer, hvordan mener i mine muligheder er for at få
betalt noget af min rep, og hvad skal jeg slå på overfor importøren
når jo nok afviser min sag.

Håber i kan give mig et par hint, og evt andre sager evt fra andre VAG
biler der ligeledes har smidt vandpumpen alt for tidligt.

Det eneste jeg er glad for, er jo at jeg ikke havde skiftet tandrem
endnu, for ellers havde det jo været endnu mere surt end det er nu.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 31-10-05 17:54

> [...]
>
> Håber i kan give mig et par hint, og evt andre sager evt fra andre VAG
> biler der ligeledes har smidt vandpumpen alt for tidligt.

Der er to års garanti på en Skoda, hverken mere eller mindre, så du må
desværre selv betale.

Niels

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 31-10-05 18:48

Niels Bengaard <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev:

>Der er to års garanti på en Skoda,
>hverken mere eller mindre, så du må
>desværre selv betale.
>
>Niels

Ganske rigtig, men synes ikke det kan passe at vandpumpen
allerede nu opgiver iveren, vil mene at pumpen må ha en fejl fra
fabrikken, som jeg som forbruger, ingen muligheder har for at
kunne konstatere i garanti perioden.
Men jeg er jo også bange for at jeg selv kommer til at betale
hele gildet, men prøver blot at finde nogle gode argumenter, som
kan fyres af over for importøren, så han måske får lyst til bare
at betale lidt af det hele.

Men det jeg klynger mit håb lidt op på, er at mit værksted vil
mene der er mulighed for delvis erstatning, hvis bilen havde
været under 3 år gammel.

Men har under alle omstændigheder tænkt mig at gøre importøren
klar, at jeg har meget svært ved at se fordelen i, altid at have
passet min bil med aut. service, hvis han afviser min sag.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 31-10-05 19:02

> [...]
> klar, at jeg har meget svært ved at se fordelen i, altid at have
> passet min bil med aut. service, hvis han afviser min sag.

Tja, fuld service er ikke lig at bilen ikke skal ordnes ud over det. Vil man
sikre sig skal man lave en servicekontrakt i stedet, den mulighed har man.
Hvis man køber et TV forventer man heller ikke det bryder sammen efter 25
måneder, men gør det det, må man selv betale, sådan er det også med en bil.
Gider man bruge tid på at prøve, så er det jo gratis, får man noget ud af
det er det bare fint, gør man ikke er det bare ærgerligt.

Der er ikke umiddelbart fordele ved autoriseret service, andet end at de
personer der arbejder på et sådant værksted har en bedre uddannelse i netop
de bilmærker og har mere specialværktøj.
Er det bare olieskift og bremser der skal ordnes løbende, så kan alle
værksteder klare det.

Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-10-05 19:15

"Jakob Skovgaard (slet MW95P)" <jakob.dorte@MW95Pmail.dk> skrev i en
meddelelse

> Men har under alle omstændigheder tænkt mig at gøre importøren
> klar, at jeg har meget svært ved at se fordelen i, altid at have
> passet min bil med aut. service, hvis han afviser min sag.

Ja gør det, men hav ikke store forventninger, de er blevet
"VW-hovskisnowski" :(. Jeg har opgivet aut.service, så kan de lære det!!.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-10-05 19:35

"Jakob Skovgaard (slet MW95P)" <jakob.dorte@MW95Pmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11307810740.306346097710183@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> klar, at jeg har meget svært ved at se fordelen i, altid at have
> passet min bil med aut. service, hvis han afviser min sag.

Jeg vil mene at der det som den svenske maskinskaderapport skriver er et
brugbart argument, for det kunne da se ud som om VW laver deres vandpumper
af pap. Rapporten omhandler 34 bilmærker og skaderne på vandpumpen fordeler
sig således:

VW står for 20% af dem, Seat for andre 20%, Audi for 30% og så må de
resterende 31 mærker deles om de sidste 30%. Det jeg får ud af det er at en
defekt vandpumpe på en VW-motor ikke er en sjældenhed, men en konstruktions
eller fabrikationsfejl.

http://www3.lansforsakringar.se/Info/Press/Rapporter_undersokningar/Maskinskaderapport.htm

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 01-11-05 08:29

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> defekt vandpumpe på en VW-motor ikke er en sjældenhed, men en

Hej Kim

Denne rapport er jo spændende læsning. Nu har jeg noget at dunke importøren
oven i hovedet med. De levere simpelhen nogle skod vandpumper. Det er næsten
ved at være en sag for FDM......He, he.

1000 tak.

Vender selfølgelig tilbage, når der begynder at ske noget i sagen.

Mvh
Jakob Skovgaard

Fra : Non-Desperado

Dato : 01-11-05 14:54

Jakob Skovgaard <jakob.dorte@MW95Pmail.dk> (slet MW95P) skrev:

> [...]
>allerede nu opgiver iveren, vil mene at pumpen må ha en fejl fra
>fabrikken, som jeg som forbruger, ingen muligheder har for at

Ak ja, det er ikke som i gamle dage (1993) hvor min første bil,
Ford Taunus 1,6 '81 210.000 km, pludselig blev ramt af en defekt
vandpumpe.

At betale 6-700 kr incl. arbejdsløn. men så var der også Ford
ejertidsgaranti på, så hvis den nogensinde skulle stå af igen
mens jeg ejede den, ville Ford betale "gildet".

Sådan skulle det være på visse sliddele i dag. (Har Ford i øvrigt
det princip endnu ?)

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 18:01

"Jakob Skovgaard (slet FILGS)" <jakob.dorte@FILGSmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11307766900.121333228925916@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det eneste jeg er glad for, er jo at jeg ikke havde skiftet tandrem
> endnu, for ellers havde det jo været endnu mere surt end det er nu.

Jeg tror jeg ville vende den om og spørge værkstedet hvorfor du fortsat skal
betale den dyre/høje timepris hos VW hvis det alligevel ikke har nogen
fordele

--
Tom

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 31-10-05 18:52

Tom <tom_christensenbigfoot.com> (snabela) skrev:

>Jeg tror jeg ville vende den om og
>spørge værkstedet hvorfor du fortsat skal
> [...]

Det lyder som en ikke helt dårlig idé, vil gerne have lidt value
back for mine aut service, som bilen altid har fået.
Vil lige lægge den i baghovedet.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-10-05 18:06

> [...]

> Det eneste jeg er glad for, er jo at jeg ikke havde skiftet tandrem
> endnu, for ellers havde det jo været endnu mere surt end det er nu.

Man plejer også at skifte v.pumpe og tandrem samtidig, for som du har
opdaget, er det ikke stumperne som koster. Det er nemlig hørt før, at den
opgiver/bliver utæt, men syntes også det er lidt tidligt.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 20:31

> I følge mekanikeren er det ikke normalt et problem med defekte
> vandpumper på TDI'er, han har kun kendskab til ydeligere en der er
> blevet skiftet hos dem.

Så har han vist ikke meget at lave på det værksted.
Det er meget kendt at vandpumpen står af - dog sjældent så tidligt.
De plejer at kunne klare 200.000 km, så kan man selvfølgelig diskutere om
det er unormalt - men de holder altså ikke evigt. Så som min. bør man skifte
den typisk ved hvert andet tandremsskifte.
Mange er dog begyndt at skifte den hver gang, da fejl på vandpumpen jo kan
være fatal.

> [...]
>
> Håber i kan give mig et par hint, og evt andre sager evt fra andre VAG
> biler der ligeledes har smidt vandpumpen alt for tidligt.

Pas ! Men det er normalt at Skoda er meget tilbageholdende med kulance rep.
VW og Audi er mere rundhåndet på det pkt.

> Det eneste jeg er glad for, er jo at jeg ikke havde skiftet tandrem
> endnu, for ellers havde det jo været endnu mere surt end det er nu.

Hvis ikke der er sket nogen skade på motoren, er dit eneste tab at du skal
skifte tandrem 8.000 km før tiden. + udgiften til en vandpumpe.
Lev. med det, ifølge en hurtig beregning koster det dig kun ca. 500 kr. at
skifte 8.000 km før tiden, med mindre din TDI er en model der kan køre
120.000 km pr. tandrem.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Bjarne Just

Dato : 01-11-05 13:29

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> det er unormalt - men de holder altså ikke evigt. Så som min. bør man
> skifte den typisk ved hvert andet tandremsskifte.

Det er et ganske kendt problem, at selve løberen slipper akslen. Min
vandpumpe gik ved 126.000 km og selvom jeg beklagede mig til værkstedet
over, at de ikke havde skiftet pumpen sammen med tandremmen v. 90.000 (der
havde jeg gjort det meget klart, at _alt_ incl alle lejer skulle skiftes, så
jeg ikke skulle få problemer) så var der intet at gøre.
Det var tilbage i 2002 og der kostede det 3100 at få ny vandpumpe og tandrem
monteret.
Min var Octavia 90 TDI var fra 2000.

> Mange er dog begyndt at skifte den hver gang, da fejl på vandpumpen jo kan
> være fatal.

Jeg vil klart anbefale, at man skifter den _hver_ gang.

mvh,
Bjarne