centrering af iframe?
Fra : René Egerup

Dato : 30-10-05 17:15

Har tænkt mig at lave min hjemmeside med en iframe... men ville
gerne centrere den horisontalt og har jeg ikke kunne gøre indtil
viderer... ER der nogen der kan hjælpe??? :)

På forhånd tak
René Egerup

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-10-05 17:50

René Egerup wrote:
> Har tænkt mig at lave min hjemmeside med en iframe... men ville
> gerne centrere den horisontalt og har jeg ikke kunne gøre indtil
> viderer... ER der nogen der kan hjælpe??? :)

Det sku' vel ku' klares ved at putte iframe'n i en div med
id="frame" og en formdeklaration som

div#frame {width:400px; /*iframe'ns bredde */
margin:1em auto;}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : René Egerup

Dato : 30-10-05 18:19

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det sku' vel ku' klares ved at putte iframe'n i en div med
> id="frame" og en formdeklaration som
>
> div#frame {width:400px; /*iframe'ns bredde */
> margin:1em auto;}

Må indrømme at jeg er ret uvidende inde for hjemmeside kodning ved
kun meget lidt og det er selvlært... Da det kun er på "hobby"
plan... Så kan ikke helt forstå hvordan du vil have jeg skal bruge
det stykke kode...

Det er framen jeg vil centrere horisontalt
<iframe width="790" height="590" frameborder="0" align="center"
name="main" scrolling="no" src="main.htm">

Kan du ik tilføje det som skal til koden for den er centreret?

Ellers mange tak :D
Mvh. René Egerup

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-10-05 18:34

René Egerup wrote:

> [...]
> name="main" scrolling="no" src="main.htm">
>
> Kan du ik tilføje det som skal til koden for den er centreret?

Ok:

Du omslutter din iframe med en div:
<iframe width="790" height="590" frameborder="0"
align="center" name="main" scrolling="no"
src="main.htm">

Dernæst indsætter du i head-delen af din side et stylesheet:

div#frame {
width:790px;
margin-top:yyypx; /* yyy=antal pixel fra toppen */
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

I øvrigt er det en meget dårlig idé med scrolling="no", du
risikerer at forhindre folk i at læse alt dit indhold. Men
det opdager du jo nok.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : René Egerup

Dato : 30-10-05 19:49

> [...]

> I øvrigt er det en meget dårlig idé med scrolling="no", du
> risikerer at forhindre folk i at læse alt dit indhold. Men

Hmm har prøvet det du skrev der og os siddet og leget med det men
kan stadig ikke få den centreret... Det eneste jeg kan er at give
den en margin på nogle pixel men kan jeg jeg jo os uden at lave en
Har endda prøve vertical-align i style sheeten som du skrev der...
Nej ved godt no scrolling er dumt men inde i min iframe har jeg en
side med en ny iframe som har scrolling hvor jeg så har mit
indhold... Det var bare min måde at få det placeret som jeg ville :)

Mvh. René Egerup

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-10-05 23:26

René Egerup wrote:

> [...]
> side med en ny iframe som har scrolling hvor jeg så har mit
> indhold... Det var bare min måde at få det placeret som jeg ville :)

Jeg ved ikke hvorfor det ikke virker hos dig - opskriften er
god nok. Prøv at validere dit stylesheet hos
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Men hvorfor al det iframe-shit, når du lisså nemt kan klare
det med CSS? Læs f.eks.

http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/autocentrering_4.php
el.
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/cssex/autocentrering_05.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-05 01:15

René Egerup wrote:

> <iframe width="790" height="590" frameborder="0" align="center"
> name="main" scrolling="no" src="main.htm">

Det er en voldsomt stor iframe. Tænk på, at mange ikke har deres
browservindue åbnet i mere end 800×600px (udvendigt mål). Trækker du
vinduets ramme, scrollbar, statuslinje, værktøjslinje, menulinje,
adresselinje og titellinje fra, mangler der en hel del plads.

Din iframe bør ikke være større end 760×440px.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-10-05 20:57

René Egerup skrev:

> Hmm har prøvet det du skrev der og os siddet og leget med det
> men kan stadig ikke få den centreret...

Må vi se dit forsøg? Det er meget lettere at hjælpe hvis man kan se
din side online.

Se evt. artiklen her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

Bemærk at Jørgen Farum Jensens eksempel alene sikrer vandret
(horisontal) centrering. Der er ikke nogen god måde at centrere
lodret på. Man kan bruge en metode hvor man angiver negativ margen,
men den giver seriøse tilgængelighedsproblemer hvis browservinduet
er mindre end det objekt man vil centrere.

I øvrigt skal man nok tilføje text-align: center; af hensyn til
ældre (IE-)browsere - de forstår ikke centrering med margin: auto.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Heysam

Dato : 30-10-05 18:46

René Egerup wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> gerne centrere den horisontalt og har jeg ikke kunne gøre
indtil
> viderer... ER der nogen der kan hjælpe??? :)

Forstår ikke helt dit spørgsmål. Kan præcisere det lidt mere.

MVH
Heysam

Fra : René Egerup

Dato : 30-10-05 19:20

Heysam wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Forstår ikke helt dit spørgsmål. Kan præcisere det lidt mere.
>
> MVH
> Heysam

Min iframe som er:
<iframe width="790" height="590" frameborder="0" align="center"
name="main" scrolling="no" src="main.htm">

Vil jeg gerne ha centreret så den er i midten af browser vinduet på
vandret og lodret.... ?

Mvh. René Egerup

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 12:55

"René Egerup" <re@doc2r.dk> wrote in message

> [...]
> name="main" scrolling="no" src="main.htm">
>
> Vil jeg gerne ha centreret så den er i midten af browser vinduet på

Hej René

Mit forslag er at du skriver følgende på din index side:

<center>
collapse" bordercolor="#111111" width="100%" id="AutoNumber1" height="100%">
frameborder="0" align="center" name="main" scrolling="no"
src="main.htm"></p></td>
</center>

Det vil sætte din iframe centreret på siden.

Mvh Kasper Flindt

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-10-05 16:11

Flindt skrev:

> <center>
.... og en masse andet.

Hvorfor bruge gammeldags kode der er erklæret
depricated i html-standarden når du sagtens kan
bruge css til at styre det hele.

Kig på *Centrering af sideindhold med div*, som er
beskrevet i http://html-faq.dk/2007.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-05 16:23

Flindt wrote:

> Mit forslag er at du skriver følgende på din index side:

> <center>
> style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="100%"
> id="AutoNumber1" height="100%"> <tr>
> height="590" frameborder="0" align="center" name="main" scrolling="no"
> src="main.htm"></p></td>
> </center>

Har du selv prøvet at validere den kode? Det er da helt i skoven:

Det er symantisk helt skævt at lægge en p ind i en tr og derefter en td ind
i en p. Ingen af delene er validt og har aldrig været det. Og meget af koden
er efter en standard fra forrige årtusinde. Din iframe er heller ikke
afsluttet.

Hvorfor ikke lave det efter dagens standard?

<iframe src="main.htm" name="main" style="height:440px; width:760px;
border:0; margin-left:auto; margin-right:auto; position:absolute; top:50%;
margin-top:-220px"></iframe>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-05 22:36

Erik Ginnerskov wrote:

> <iframe src="main.htm" name="main" style="height:440px; width:760px;
> border:0; margin-left:auto; margin-right:auto; position:absolute;
> top:50%; margin-top:-220px"></iframe>

Den var ikke testet, men det er denne, den virker:

<iframe name="main" src="main.htm" style="height:400px; width:700px;
border:0; position:absolute; top:50%; left:50%; margin-top:-200px;
margin-left:-350px"></iframe>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : René Egerup

Dato : 31-10-05 21:32

Flindt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> src="main.htm"></p></td>
> </center>

> Det vil sætte din iframe centreret på siden.

Vil lige sige tusind tak... Endelig noget jeg kan bruge :) Kan godt være det er
en gammeldags metode og hvad end som de skriver... Men det er det eneste jeg
har kunne få til at virke! :) Og hvis det virker så kan alt andet sgu da være
lige meget! Men tak endnu engang :)

Mvh. René Egerup

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-11-05 03:51

René Egerup skrev:

> [...]
> ... Men det er det eneste jeg har kunne få til at virke! :)
> Og hvis det virker så kan alt andet sgu da være lige

Med den holdning til tingene er det vanskeligt at hjælpe
dig en anden gang. Vi kæmper med næb og klør for at
få folk til at anvende kode der overholder de standarder
der skal til for at få det vist ensartet i alle browsere, og
så tager du imod en gang slamkode fra Kasper Flindt -
han har ikke set lyset.

Brug de metoder der bliver foreslået med css, det vil også
gøre livet lettere for dig selv næste gang der skal rettes i
koden. Spring med på css-vognen - se også hvad
http://csszengarden.com kan lave med css - sæt lige et
par timer af til det!

--
Allan Vebel