Forskellig farve på links
Fra : Fluffi

Dato : 29-10-05 11:14

Hej gruppe.

Jeg har en side hvor jeg ønsker forskellig farve på hyperlinks i 2
forskellige div tags, således at der i den ene <div> er farven på links
#333333 og i den anden <div> er farven på links #CCCCCC.
Lader det sig gøre, evt. ved at lave style tag'en i css'en?

Link til en af siderne med problemet er: http://fluffi.diaper.dk/links.shtml
Bemærk at siden omhandler infantilisme, så hvis den slags støder dig, skal
du nok undlade at kigge :)

Fluffi

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-10-05 14:36

Fluffi wrote:
> [...]
> links #333333 og i den anden <div> er farven på links #CCCCCC.
> Lader det sig gøre, evt. ved at lave style tag'en i css'en?

Ja, det er ikke svært. Du giver de to div'er hver sit id:

Derefter laver du i css dette:

#moerk a:link; #moerk a:visited, #moerk a:active {
color: #333;
background-color: inherit;
}
#moerk a:hover {
color: #00c;
background-color: inherit;
}
#lys a:link; #lys a:visited, #lys a:active {
color: #ccc;
background-color: inherit;
}
#lys a:hover {
color: #ccf;
background-color: inherit;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Fluffi

Dato : 30-10-05 19:27

Hej Erik.

Mange tak for dit svar.
Jeg er meget begynder ud i CSS, og syntes ikke helt at jeg er blevet meget
klogere af at læse diverse guider.
Lige nu bøvler jeg så med at undgå at links bliver understreget.
Som jeg ser det, skulle det vel også kunne ordnes i CSS, men jeg må gøre
noget galt.
Min CSS lige nu for links boksen ser således ud:

#fluffi2{
position: absolute;
background-color: #666666;
right: 75px;
width: 200px;
z-index: 1;
top: 120px;
color: #CCCCCC;
text-decoration: none;
}
#fluffi2 a:link; #fluffi2 a:visited, #fluffi2 a:active {
color: #CCCCCC;
background-color: inherit;
text-decoration: none;
}
#fluffi2 a:hover {
color: #333333;
text-decoration: none;
background-color: inherit;
}

Men jeg får stadig links understreget.
Jeg kan ikke gennemskue hvad jeg gør galt. Kan du mon hjælpe igen? Evt.
links til den artikel der skærer det ud i pap :)

Fluffi

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-10-05 23:57

On Sun, 30 Oct 2005 19:27:10 +0100, "Fluffi"
<_NO_SPAM_fluffi_NO_@_SPAM_diaper.dk_NO_SPAM_> wrote:

>Lige nu bøvler jeg så med at undgå at links bliver understreget.
<snip>

Jeg vil gætte på, at det er her det går galt:
>#fluffi2 a:link; #fluffi2 a:visited, #fluffi2 a:active {

- du har ; i st.f. , (semikolon i stedet for komma) - så formentlig
vil hele angivelsen blive droppet.

Det ville være blevet afsløret ved en validering. Validering er en god
ting

Man kan så derudover diskutere om det ikke er smartest at lade
brugerne selv bestemme i deres browser, om de vil have links
understreget. Personligt hader jeg den slags overgreb mod mine
personlige valg - men det er selvfølgelig helt op til dig.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-10-05 04:29

Jørn Andersen skrev:

> brugerne selv bestemme i deres browser, om de vil
> have links understreget. Personligt hader jeg den slags
> overgreb mod mine personlige valg

Puh, så må du da hade rigtig mange sider

Personligt er jeg af den opfattelse at det er i orden at
fjerne understregningen når der på anden vis tydeligt
angives at der er tale om et link.

Jeg har da set sider hvor links er malet samme farve
som brødteksten, og man skal lede efter dem med musen
- det er ikke så sjovt.

http://html-faq.dk er alle links uden understregning,
men i en anden farve og med fed skrift - det er tydeligt,
der er i hvert fald ingen der har brokket sig endnu.

Har du en bedre løsning end den nuværende, vil jeg
meget gerne høre den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Fluffi

Dato : 31-10-05 16:22

Hej Jørn.

> Jeg vil gætte på, at det er her det går galt:
>
> - du har ; i st.f. , (semikolon i stedet for komma) - så formentlig
> vil hele angivelsen blive droppet.

Det var præcis det.
Mange tak for hjælpen til jer alle.

Fluffi

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-05 00:12

Fluffi wrote:

> #fluffi2 a:link; #fluffi2 a:visited, #fluffi2 a:active {
> color: #CCCCCC;
> background-color: inherit;
> text-decoration: none;
> }
> #fluffi2 a:hover {
> color: #333333;
> text-decoration: none;
> background-color: inherit;
> }

> Men jeg får stadig links understreget.
> Jeg kan ikke gennemskue hvad jeg gør galt.

Den kode burde fjerne understregning på links. Lad os se den side, du har
problemer med. Læg den online og send et link til den.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/