CSS: Skjul tekster og elementer....
Fra : Magnus

Dato : 28-10-05 18:12

Med CSS har jeg opbygget en website med henblik på med CSS let at lave en
version til mobiltelefoner og pda'ere.

Siden består af tre kolonner hvoraf den ene er en menu.

Kan jeg med CSS få den ene kolonne til at forsvinde eller skjules så den
ikke bliver vist da der ikke er plads til at få det vist?

/Magnus

#boks1 {
   position:absolute;
   top:0px;
   left:0px;
width:200px;
}
#boks2 {
   position:relative;
top:0px;
left:200px;
width:450px;
}

#boks3 {
position:relative;
top:0px;
left:650px;
width:200px;
}

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-10-05 18:32

Magnus wrote:
> [...]
>
> Kan jeg med CSS få den ene kolonne til at forsvinde eller skjules så den
> ikke bliver vist da der ikke er plads til at få det vist?

display:none;

--
Benny Nissen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-10-05 00:25

Benny Nissen skrev:

>display:none;

Så vil den jo aldrig blive vist og ikke være afhængig af
browservinduets størrelse.

Og til Magnus, der skal noget javacript til, så vil jeg tro det
er muligt.

Prøv i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Benny Nissen

Dato : 29-10-05 10:21

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Så vil den jo aldrig blive vist og ikke være afhængig af
> browservinduets størrelse.

Nej, netop.
Det skal selvfølgelig stå i media="handheld" css-filen.

> Og til Magnus, der skal noget javacript til, så vil jeg tro det
> er muligt.

Nej da. Se ovenstående.

--
Benny Nissen

Fra : Magnus

Dato : 29-10-05 12:44

> Nej, netop.
> Det skal selvfølgelig stå i media="handheld" css-filen.

Ja det vår sådan noget da jeg via ASP så vil hente den css-fil som passer
til en pda-version eller en normal version af mit site?

/Magnus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-05 13:04

Magnus skrev:

> Ja det vår sådan noget da jeg via ASP så vil hente den css-fil som passer
> til en pda-version eller en normal version af mit site?

Det der med "media=" kan styre hvilken CSS-fil der benyttes helt
automatisk (så vidt jeg har forstået) - altså uden scripting.

--
Bertel

Fra : Magnus

Dato : 29-10-05 13:30

> Det der med "media=" kan styre hvilken CSS-fil der benyttes helt
> automatisk (så vidt jeg har forstået) - altså uden scripting.

Hvordan virker det med "media=" den kendte jeg ikke?

Som det er nu har jeg filerne "normal.css", "mobil.css" og måske "pda.css"
hvordan ved den hvilken en den skal benytte?

/Magnus

Fra : Benny Nissen

Dato : 29-10-05 13:41

Magnus wrote:

> Hvordan virker det med "media=" den kendte jeg ikke?
>
> Som det er nu har jeg filerne "normal.css", "mobil.css" og måske "pda.css"
> hvordan ved den hvilken en den skal benytte?

Det er browseren der bestemmer det.

Mobiltelefoner, PDA'er o.s.v. vil automatisk vælge den, hvor du angiver
media="handheld".

--
Benny Nissen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-10-05 14:25

Magnus wrote:

> Hvordan virker det med "media=" den kendte jeg ikke?
>
> Som det er nu har jeg filerne "normal.css", "mobil.css" og måske
> "pda.css" hvordan ved den hvilken en den skal benytte?

Du kunne lave det sådan i din sides head:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="normal.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="print.css" media="print">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mobil.css" media="handheld">

Ved skærmvisning på en PC bruger computeren normal.css. Ved udskrift til
printer bruges print.css, som i princippet bare skal indeholde 'sluk' for
eks. menu. Indlæses siden i en mobiltelefon eller en pda, bruges mobil.css.

Det er noget, den aktuelle browser helt automatisk klarer, så når du blot
har de tre linjer kode i sidens head og har lavet de tre css-filer, behøver
du ikke gøre mere.

Du kan i princippet også undvære den midterste linje kode og så spare
print.css.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-10-05 23:50

On Sat, 29 Oct 2005 15:24:31 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>
>Ved skærmvisning på en PC bruger computeren normal.css. Ved udskrift til

Det er vel mere rigtigt at sige, at den bruger print.css i forlængelse
af normal.css.
Når der ikke er angivet en media="xyz", så gælder stylesheetet på alle
medier.

>som i princippet bare skal indeholde 'sluk' for
>eks. menu. Indlæses siden i en mobiltelefon eller en pda, bruges mobil.css.

Yes.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,