Den vil simpelthen ikke printe
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-06-01 21:39

Hej

Jeg har et særpræget problem. Jeg har solgt en 9600/200 til en på Fyn og
nu siger han at ligegyldigt hvad han prøver, kan han ikke få den til at
printe ud.

De printere han har forsøgt med er fra Apple og virker på andre Mac'er.

Hvergang han prøver at printe ud fryser maskinen.

Da jeg leverede maskinen var den i orden, men jeg dog ikke testet om de
kunne printe - jeg har aldrig været ude for at alt virker på en Mac -
bortset fra at den ikke vil printe.

Mac'en var grundformateret og sat op med Mac OS 9.1 US, men nu har han
pillet og installeret nyt OS en 3 - 4 gange.

Er der ikke en venlig sjæl i Odense, som vil tage et kig på den Mac ?
Jeg har prøvet at få ham til at kontakte MacFYN, men det har han vist
ikke gjort. Til gengæld har Officeline i Odense forsøgt at prakke ham et
nyt OS på til kr. 1000,- for at få den til at printe.

Jeg sidder i København og kan dårligt hjælpe ham.

Oplysninger om køber kan fåes fra mig.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Jesper

Dato : 09-06-01 21:44

> [...]
> ikke gjort. Til gengæld har Officeline i Odense forsøgt at prakke ham et
> nyt OS på til kr. 1000,- for at få den til at printe.

Hvad med at få ham til at melde sig her i gruppen?

Jeg er ret sikker på det er en fejl 40 - den er ofte set ved mange
brugere

....og hvis vi får lidt flere oplysninger om f.eks. hvilke 'symptomer'
han oplever kan vi nemmere hjælpe til.

--
mvh Jesper

-> http://homepage.mac.com/biddet
-> http://homepage.mac.com/jmfink

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-06-01 22:48

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
> brugere
>
> ...og hvis vi får lidt flere oplysninger om f.eks. hvilke 'symptomer'

Ja det ville være en god ide, men jeg tvivler på at det vil hjælpe.

Da han modtog maskinen havde jeg som sagt testet alt på den og ham der
tog den med til Fyn for mig, havde også siddet og surfet på den, men
dagen efter ringer køber og sider at skærmen er dårlig (Apple 17").

Jeg er fuldstændig uforstående, da jeg faktisk ikke ønskede at sælge
skærmen - netop på at dens sublime billede, men da jeg kunne fornemme at
køber var så meget interesseret i en skærm, at han muligvis ikke ville
købe Mac'en med mindre der var en skærm, så solgte jeg ham skærmen også.

Han installerer så et nyt OS og ringer så og siger at nu er skærmen god
og der må have været noget med OS'et på den !!

Nu ringer han her til aften igen fortæller at den ikke kan printe
ud.....................

Jeg ved dælme ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg sætter en stor ære i kun at sælge udstyr, der er testet og virker.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Jesper

Dato : 09-06-01 23:03

> [...]
>
> Han installerer så et nyt OS og ringer så og siger at nu er skærmen god
> og der må have været noget med OS'et på den !!

Det lyder altså meget mistænkeligt! Har du nogen fornemmelse af hvor
meget køber kender til mac? Jeg holder stadig fast i at det er en fejl
40!! Dem ser man tit alt for mange af...
Anyway ... jeg tvivler på at der er problemer med maskinen hvis han ikke
kan give mere konkrete beskeder end "skærmen er dårlig" eller "den kan
ikke printe ud" ... hmmm?

Men: prøv at undersøge om han har de rette drivere, om appletalk evt.
komflikter med printeren. Mac'en må da giver en eller anden
fejlmeddelelse?!

> Jeg ved dælme ikke hvad jeg skal gøre.
>
> Jeg sætter en stor ære i kun at sælge udstyr, der er testet og virker.

Forståeligt! Men jeg tror også det virker!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-01 00:06

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Ja det ville være en god ide, men jeg tvivler på at det vil hjælpe.

Det kan du ha' ret i, - især hvis han er nybegynder på Mac, men måske vant til
PC, - så kan det være, han er 'bange' for at blamere sig...-)

> Da han modtog maskinen havde jeg som sagt testet alt på den og ham der
> tog den med til Fyn for mig, havde også siddet og surfet på den, men
> dagen efter ringer køber og sider at skærmen er dårlig (Apple 17").

Hvilken type - MultiScan? - AppleVision 1705 /1710?

> [...]
>
> Han installerer så et nyt OS og ringer så og siger at nu er skærmen god
> og der må have været noget med OS'et på den !!

Havde du den samme skærm sat til, da du installerede Mac OS på den? - For hvis
du _ikke_ havde det, så kan han godt have ret.

Når man installerer OS 9.1, så vil installeren checke skærm og skærmkort for at
kunne vælge den rigtige ColorSync skærmprofil, så hvis du fx. har brugt en 15"
MultiScan og den du solgte er en 17" AppleVision, så vil computeren være
indstillet til at bruge en 15" Multiscan og ikke en 17" AppleVision. - Den fejl
har jeg selv lavet mange gange, hvis jeg har haft en computer herude til
ominstallering, - så har jeg altid sagt, at de behøver ikke tage skærmen med,
da jeg har en ekstra skærm jeg kan bruge til det -)(-

- Så ved at han geninstallerer systemet med den 'rigtige' skærm, så vil
skærmenprofilen være indstillet til standard for den skærm, som den skal være

> Nu ringer han her til aften igen fortæller at den ikke kan printe
> ud.....................

Han har højst sandsynlig ikke valgt en printerdriver, eller hvis det er en PS
printer, så har han ikke defineret den i LaserWriter 8 softwaren - eller valgt
den rigtige PPD fil...

> Jeg ved dælme ikke hvad jeg skal gøre.

Som jeg skrev i et andet svar ti ldig, så må du gerne få ham til at ringe til
mig, hvis du ikke selv vil ha' maset med det...

> Jeg sætter en stor ære i kun at sælge udstyr, der er testet og virker.

Enig! - Det er aldrig rart at sælge noget, der ikke virker. Jeg vil hellere
give tingene bort end tage penge for noget, der ikke virker.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 09-06-01 23:24

jmfink@mac.com,Ny-Internet writes:

> [...]
>komflikter med printeren. Mac'en må da giver en eller anden
>fejlmeddelelse?!

>Forståeligt! Men jeg tror også det virker!

Ja, helt banalt, prøv at spørge ham om han har været i vælger og valgt
printeren.

Jeg var ude for en ret så gl. macbruger, der ikke kunne få sin søns
printer til at virke. Han mente at det var driveren, der ikke duede. Han
fik så en af mig fra org, disketter. Næh, den virkede stadig ikke. Efter
flere uger, så jeg tilfældigvis maskinen (det var en bærbar) og begyndet
helt forfra med at tage et dokument frem og gik i vælger valgte printeren
og så printede den

Så prøvede han selv og den printede ikke. Hmm. Så prøvede jeg samme
procedure een gang til og siden har den printet. Så... det kan være de
mærkeligste ting. Mit gæt er at din køber, har rodet lidt for meget rundt
på maskinen.

Hilsen Hanne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-06-01 09:13

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> procedure een gang til og siden har den printet. Så... det kan være de
> mærkeligste ting. Mit gæt er at din køber, har rodet lidt for meget rundt

Han har været i Chooser og vælge printeren, men så fryser maskinen.

Problemet er at han taler ufatteligt dårligt dansk, så jeg forstår kun
80% af hvad han siger i telefonen. Umiddelbart lyder det som om han gør
de rigtige ting, men han virker samtidig ikke særlig Mac-kyndig:

- han troede på at der ikke kunne installeres et USB-kort og et
FireWire-kort i maskinen (Officeline havde sagt det til ham)

- 9600/200'eren VAR konfigureret med Apple Multi Scan 17" skærmen, da
jeg netop brugte den som referenceskærm på grund af dens meget fine
billede

- han var også i tvivl om hvorvidt maskinen kunne opgraderes til G3/G4

Jeg er sgu ved at være lidt træt af det. Jeg sendte Mac'en med en anden
person fra Odense over til køber uden at have modtaget betaling for den
og køber lovede at betale via hans netbank til min Jyske Bank. Selvom
han havde lovet at betale med det samme, så modtog jeg først mine penge
den 6. juni. Han fik computeren søndagen den 3. juni.

Det er tillid fra min side og personen, der tog den med til Fyn sad og
surfede på den i en halv time lige inden vi pakkede det hele sammen,
hvilket jeg insisterede på for at sikre mig at køber ikke ringede og
sagde at den ikke virker !

Transportøren og køber kender ikke hinanden.

Siden da har køber ringet ca. 20 gange og stillet alle mulige spørgsmål
og været hos Officeline med Mac'en, selvom jeg har sagt til ham at netop
dér skal han ikke regne med den bedste service (sorry Officeline).

Jeg har sagt til ham flere gange at han skal melde sig ind i MacFYN og
få assistance der.

Jeg vil ikke tage Mac'en retur, da jeg ved at den virkede da han modtog
den og han siden da har pillet, installeret nyt OS op til flere gange og
så videre. Jeg har ingen garanti for at computeren på nuværende
tidspunkt er OK. Han kan have hotplugget SCSI-stik, haft RAM ude og i
det hele taget fumlet så meget at der netop er gået gnøf i den.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal slippe af med ham på en venlig måde, men
det er hulens svært at løse et problem via telefon med en person, som er
elendig til dansk og samtidig ikke lytter til mine råd ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Mikael

Dato : 10-06-01 15:35

Jeg har før boet i Odense, og gjorde jeg det stadig tog jeg gerne ud til
ham, men.....

> Fra: jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling)
> Dato: Sun, 10 Jun 2001 10:13:19 +0200
> Emne: Re: Den vil simpelthen ikke printe (MERE INFO)

[snip]

> Siden da har køber ringet ca. 20 gange og stillet alle mulige spørgsmål
> og været hos Officeline med Mac'en, selvom jeg har sagt til ham at netop
> dér skal han ikke regne med den bedste service (sorry Officeline).

Jeg har indtil videre kun haft en erfaring med OfficeLine i Kbh, og den var
egentlig udmærket (men tæller ikke: jeg skulle købe noget som de havde, jeg
betalte hvad det kostede og fik det....), men jeg har da rundt omkring hørt
meget, meget dårligt om dem. Men I må fanme (undskyld!) ikke tro at fordi
Åboulevarden er dårlig er de allesammen det. Tværtimod har jeg kun oplevet
sublim og kompetent service i Odense, og jeg har ALDRIG hørt om nogen der
har oplevet noget andet! Lars Henriksen er en gammel rotte, og har den
udmærkede kvalitet at han siger når der er noget han ikke ved noget om! Det
er BESTEMT ikke alle sælgere i den branche man kan sige DET om!!

Jeg vil tværtimod vende Jespers ord om, og sige at DÉR kan han roligt
forvente den bedste service! Iøvrigt mener jeg da at MacFyn har adresse c/o
OfficeLine, har de ikke?

Det er heller ikke alle indvandrere der er kriminelle, og det er ikke alle
jyske biler der har hængertræk!!! Eller sagt på en anden måde: alle
generaliseringer er af det onde - osse denne!

Venligst
Mikael
--
Mikael Kristiansen - Copenhagen, Denmark - leakim@get2net.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-06-01 16:38

Mikael <nospam@mymail.box> wrote:

> [...]
> jyske biler der har hængertræk!!! Eller sagt på en anden måde: alle
> generaliseringer er af det onde - osse denne!

Nu har jeg ikke noget personligt kendskab til Officeline i Odense, men i
følge køberen af min 9600/200, så havde Officeline påstået at der ikke
kunne sættes et USB kort samt FireWire kort i en
9600/200................................ !!

Nu er køber ikke verdensmester i dansk og jeg kan have hørt forkert, så
måske har jeg misforstået ham.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-01 02:35

Hej Jesper

> [...]

> kunne sættes et USB kort samt FireWire kort i en
> 9600/200................................ !!

Både og.... Man kan ikke bruge de samme PCI korttyper, der anvendes til de
tidlige G3'ere uden USB, men man skal bestille kortet efter modellen, - det man
også kalder for 'CPU specific Upgrades'. Gør man det, så kan der både monteres
USB og FireWire i selv en PM 7200, som er den midste af PCI PowerMac'erne. - Og
så kan en 96'er faktisk opgraderes til en G4/500mhz, og med dens 8 RAM pladser,
så kan det faktisk blive til noget af en 'kraftka'l'...-)

Så jeg tror ikke, Officeline har sagt, at der ikke kan monteres de pågældende
kort.

> Nu er køber ikke verdensmester i dansk og jeg kan have hørt forkert, så
> måske har jeg misforstået ham.

Der kan jo også være tale om, at din køber har misforstået en hel del. Der synes
jeg, der er meget der taler for, og når han ikke er for god til dansk, ja, så
opstår misforståelserne jo også lettere. Jeg vil gentage, at du gerne må få ham
til at ringe til mig. Jeg vil også kunne hjælpe ham på både engelsk og tysk om
fornødent.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-01 23:50

Hej Jesper

Du må gerne få ham til at ringe til mig i morgen - mandag efter kl. 12, så
tror jeg, jeg nok kan hjælpe ham over telefonen.

Det lyder ikke rigtig, - selvom du ikke har afprøvet udprintningen, så
burde det kunne lade sig gøre med et korrekt installeret system. - Så jeg
tror, han har 'pillet' lidt for meget....

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 10-06-01 14:14

jesper@gylling.net,Ny-Internet writes:
> [...]
>
>--
>Cordiali saluti Jesper
>"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya

Ja, du har et problem, men du kommer nok til at blæse på din ære. Har du
din samvitighed i orden, hvad jeg ikke er i tvivl om, så er han vist ikke
til at stille tilfreds.

Kan du ikke kigge i databasen, om vi skulle have et medlem i nærheden. men
måske det er synd at sende nogen ud til ham? Det var lidt grimt sagt -
og det er da også vigtigt at vi får en tilfreds macbruger i nye brugere:
Mærkelig at han vælger en mac, hvis han ikke kender noget til dem.

Ellers må han komme med den til næste workshop i november

Hilsen Hanne

Skal du sejre, skal du slås med dig selv