Tekst-diver som kolonner...
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 10-10-05 21:46

Hej.

www.marselisborgapotek.frac.dk
og www.marselisborgapotek.frac.dk/css/style.css

har jeg 2 tekstfelter omgivet af div-er (#abning1 og #aabning2),
som jeg gerne vil have placeret ved siden af hinanden (måske lidt
som kolonner).
Jeg har forsøgt efter anvisning på hjemmesideskolen.dk, men
float: left; Men så bliver de ikke placeret som om de var i
#indhold - i stedet ser det ud til at de er placeret i #footer,
hvilket de ikke er.

Jeg har desuden prøvet med display: inline; men det virker heller
ikke.

Kan nogen give et godt råd?

Hilsen Anne.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-05 22:42

Anne Holtegaard wrote:
> [...]

> float: left; Men så bliver de ikke placeret som om de var i
> #indhold - i stedet ser det ud til at de er placeret i #footer,

Du har glemt, at du efter et float skal sætte clear på det næste element,
footer:

#footer{
border-style: solid;
border-color: Lime;
clear:both;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 11-10-05 07:05

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du har glemt, at du efter et float skal sætte clear på det næste element,
> [...]

Tak, det hjalp (havde ikke glemt det - vidste det bare ikke).
Men jeg kan stadig ikke få #indholds venstre og højre border til at nå ned
forbi #aabning1 og #aabning2, som de stadig ikke ligger inden i #indhold.
Kan man ikke det, når man bruger float?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 11-10-05 08:07

Anne Holtegaard wrote:

> Tak, det hjalp (havde ikke glemt det - vidste det bare ikke).

Det er forklaret på samme side, hvor float er beskrevet:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp

Jeg tror du med fordel kunne læse lidt om css i sammenhæng.

Du kommer ned ad mange blindgyder, hvis du blot lærer én ting eller
eller ét underpunkt ad gangen. Som f.eks. float uden clear.

Mikkel

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 11-10-05 18:16

> Jeg tror du med fordel kunne læse lidt om css i sammenhæng.
>
> Du kommer ned ad mange blindgyder, hvis du blot lærer én ting eller
> eller ét underpunkt ad gangen. Som f.eks. float uden clear.

Ja, det ville sikkert være godt. Jeg kan bare ikke forstå det, ved bare at læse
det - det går først op for mig, efter nogle eksempler som jeg selv sidder med.
Men skal da gøre endnu et forsøg :)

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 11-10-05 21:04

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er forklaret på samme side, hvor float er beskrevet:
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp

Jeg synes ikke rigtigt at jeg kan se noget svar på, hvorfor mine borders ikke
vil følge med ned forbi #aabning1 og #aabning2.
Jeg har lavet lidt ændringer i css, som du kan se efter forklaringen på
hjemmesideskolen - men jeg kan ikke få det til at virke.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-10-05 23:15

Anne Holtegaard wrote:

> Jeg synes ikke rigtigt at jeg kan se noget svar på, hvorfor mine
> borders ikke vil følge med ned forbi #aabning1 og #aabning2.

Der tror jeg, du skal læse om clearfix nederst på denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp

Du kan også prøve at indsætte dette nederst i "indhold", lige inden </div> :

Dermed (hvis det fungerer) kan du undvære clear på #footer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 12-10-05 19:03

> Der tror jeg, du skal læse om clearfix nederst på denne side:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp

Ok. Nu har jeg så for 3. gang læst den samme tekst på hjemmesideskolen. Men jeg
kan simpelthen ikke forstå hvad det går ud på, og hvordan det relaterer til det
jeg laver... Jeg forstår heller ikke særligt godt den måde resten af siden er
skrevet på.

> Du kan også prøve at indsætte dette nederst i "indhold", lige inden </div> :

> Dermed (hvis det fungerer) kan du undvære clear på #footer.

Det har jeg så gjort (uden at forstå hvorfor), og det virker i IE og Opera men
ikke i FF.
Jeg ved ikke hvad du mener med at undvære clear på #footer, da jeg ikke vidste
at jeg kunne sætte clear på #footer...
Kan jeg ikke gøre det på en anden måde, så jeg kan beholde min HTML fri for
style? Altså så det hele er i mit eksterne style sheet.

Jeg kan i øvrigt se (efter at være blevet gjort opmærksom fra da det af en
anden kommentar), at #aabning1 og #aabning2 slet ikke står ved siden af
hinanden i Opera og FF... kan nogen forklare det?

Er der ikke en der kan give mig en grundlæggende forklaring på alt det her -
jeg fatter åbenbart ikke en lyd af det hele.

En fortvivlet hilsen fra Anne.

Fra : Tidemann

Dato : 13-10-05 00:35

"Anne Holtegaard" <AnneHoltegaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der ikke en der kan give mig en grundlæggende forklaring på alt det her -
> jeg fatter åbenbart ikke en lyd af det hele.

Det er dine clear left og dine marginer det et galt med.
Jeg kan ikke gi´ en fornuftig forklaring, måske fordi bredden på 50% var for
meget?
Erstat dine diver med disse:

#aabning1{
float: left;
margin-left: 5px;
margin-top: 20px;
width: 45%;
}
#aabning2{
margin-left: 5 px;
margin-top: 20px;
width: 45%;
}

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Tidemann

Dato : 13-10-05 00:41

> Det er dine clear left og dine marginer det et galt med.
> Jeg kan ikke gi´ en fornuftig forklaring, måske fordi bredden på 50% var for
> [...]

Hovsa........
der mangler lige en float: left; i #aabning2

#aabning1{
float: left;
margin-left: 5px;
margin-top: 20px;
width: 45%;
background-color: white;
}
#aabning2{
float: left;
margin-left: 5 px;
margin-top: 20px;
width: 45%;
}

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-10-05 23:02

Anne Holtegaard wrote:

> Det har jeg så gjort (uden at forstå hvorfor), og det virker i IE og
> Opera men ikke i FF.

Det vil jeg prøve at kigge nærmere på i weekenden. Foreløbig kan jeg
konstatere, at hvis jeg ændrer border på #indhold, så den er hele vejen
rundt, går den nu ned forbi dine åbningstider. Før lagde den sig over:

#indhold{
margin: 0px 170px 0px 150px;
height: auto;
border: 1px solid #000000;
}

> Jeg kan i øvrigt se (efter at være blevet gjort opmærksom fra da det
> af en anden kommentar), at #aabning1 og #aabning2 slet ikke står ved
> siden af hinanden i Opera og FF... kan nogen forklare det?

Det har du næsten fået styr på. Men også kun næsten. ;)

Din css for disse to elementer ser sådan ud:

#aabning1{
margin: 5px 1% 5px 5px;
clear: left; /* slet denne linje, skal ikke være der */
float: left;
width: 40%;
}
#aabning2{
margin: 5px;
clear: right; /* slet denne linje, skal ikke være der */
float: left;
width: 40%;
}

Fjern de to linjer, jeg har lavet kommentar ved, så kommer del af det helt
på plads.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 12-10-05 17:57

> [...]
> Jeg har lavet lidt ændringer i css, som du kan se efter forklaringen på
> hjemmesideskolen - men jeg kan ikke få det til at virke.

I IE kan man se åbningstiderne ved siden af hinanden, men ikke i Mozilla og
Opera.