Valideringsfejl
Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 10:28

Min side http://home1.stofanet.dk/snub/slet.htm bruger stylesheet'et
http://home1.stofanet.dk/snub/slet.css

Jeg har tjekket stylesheet'et med http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Det validerer når jeg bruger "Validate by URI" (ovenstående link), men hvis
jeg gemmer filen på harddisken, og bruger "Validate by File Upload", får jeg
fejlene:

Line : 3 (Level : 1) You have no color with your background-color : body
Line : 8 (Level : 1) You have no background-color with your color :
a:visited
Line : 8 (Level : 1) You have no background-color with your color :
a:visited
Line : 13 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:hover

Kan jeg bare ignorere fejlmeddelelsen?

Fra : Steven A. Sejr

Dato : 06-10-05 11:10

snubbi wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan jeg bare ignorere fejlmeddelelsen?

Tja, altså jeg har selv mit CSS script, og altså det kommer også med nogle
fejl, men det virker skam fint for min hjemmeside.
Så et eller andet sted tror jeg godt at du kan ignorere fejlmeddelsen.
Bare husk at tjekke om det også virker i hver sin browser, der har jeg nemlig
selv lidt problemer.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-10-05 22:59

Steven A. Sejr skrev:

> nogle fejl, men det virker skam fint for min
> hjemmeside. Så et eller andet sted tror jeg godt
> at du kan ignorere fejlmeddelsen.

Hvorfor ikke bare rette fejlen?

Når validatoren skriver:

You have no background-color with your color

er det fordi den ønsker at både baggrund og tekstfarve er
defineret, for eksempel:

#bluetext{
color:blue;
background:white;
}

eller

#redtext{
color:red;
background:inherit; /*hvis intet skal defineres*/
}

På den måde undgår du de "warnings" der kommer.

> Bare husk at tjekke om det også virker i hver sin
> browser

Naturligvis!

> der har jeg nemlig selv lidt problemer.

Sig frem!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Michael Haase

Dato : 06-10-05 11:22

snubbi skrev:

> [...]
> jeg gemmer filen på harddisken, og bruger "Validate by File Upload", får jeg

Den validerer også når jeg bruger "validate by URI", men dertil kommer
så de advarsler som du nævner.

> Line : 3 (Level : 1) You have no color with your background-color : body
Du har kun givet baggrunden farven hvid, og ikke defineret skriftens
farve. Dette kan give problemer hvis bruger har sat browseren op til at
bruge hvid skrift- Så vil den skrive med hvidt på hvid baggrund.

> [...]
> a:visited
> Line : 13 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:hover

Dem har jeg også haft problemer med, prøv med
background-color : inherit;

> Kan jeg bare ignorere fejlmeddelelsen?

Kan du godt, men jeg synes at hvis noget skal gøres, så skal det gøres
ordentligt. Eller ihvertfald så godt som muligt.

--
Michael Haase

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-05 11:26

snubbi skrev:

> Det validerer når jeg bruger "Validate by URI" (ovenstående link), men hvis
> jeg gemmer filen på harddisken, og bruger "Validate by File Upload", får jeg
> fejlene:

Det er ikke fejl, men advarsler. Det betyder at det sådan set er
okay, men at det kan give problemer.

> Line : 3 (Level : 1) You have no color with your background-color : body

Problemet opstår hvis jeg f.eks. har sat en
standardbaggrundsfarve der er den samme som din skriftfarve. Så
kan jeg kun se en tom side. Derfor anbefales det at man også
sætter en baggrundsfarve hvis man sætter en tekstfarve.

> Kan jeg bare ignorere fejlmeddelelsen?

Jeg mangler stadig at ordne Fidusos sider så samme advarsel
forsvinder, og det har jeg også i sinde at gøre, men det har jeg
altså ikke fået gjort endnu, og det er vist fem år siden jeg
lavede det første design af de sider. Men jeg ved jo så heller
ikke hvor mange der skuffede og hovedrystende forlod siderne uden
at sige noget til mig.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-10-05 23:10

Bertel Lund Hansen skrev:

> Fidusos sider....
> det er vist fem år siden jeg lavede det første design
> af de sider.

Det var i juleferien 1999 det nuværende design blev til,
jeg har stadig de originale grafikfiler liggende.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-10-05 11:30

> [...]
> a:visited
> Line : 13 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:hover

Tja - det er jo egentlig din egen beslutning

Men hvis du sætter en 'color' på din 'body', så slipper du for fejlen. En
anden ting som du måske lige kan ta' med i farten er, at den gode gamle
Netscape 4 ignorerer 'body' stylen inde i en 'table', så tilføje 'td' på din
'body'.

body, td {
   margin: 50px;
   font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   background-color: #ffffff;
   font-size: 13px;
   color: #000000;   /* eller hvad farve du nu vil ha' */
}

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 15:54

> anden ting som du måske lige kan ta' med i farten er, at den gode gamle
> Netscape 4 ignorerer 'body' stylen inde i en 'table', så tilføje 'td' på
> [...]

Mange tak for tippet! Det er nyt for mig at man twiste Netscape på den måde.
Men giver det ikke nye problemer hvis min body f.eks. indeholder margin?
Lige nu bruger jeg ganske vist "margin: 0px", men alligevel?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-10-05 17:23

snubbi skrev:

>Men giver det ikke nye problemer hvis min body f.eks. indeholder margin?
>Lige nu bruger jeg ganske vist "margin: 0px", men alligevel?

Netscape 4.x forstår ikke margin, men bruger deres egen
ikke-valide kode.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-05 21:32

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Netscape 4.x forstår ikke margin, men bruger deres egen
> ikke-valide kode.

Men nyere browsere af foskellig art kan få problemer, hvis der er defineret
som foreslået:

body, td {
margin: 50px;
background-color: #fff;
color: #000;
}

Det vil derfor i nogle tilfælde være formålstjenligt at splitte de to
definitioner op:

body {
margin: 50px;
background-color: #fff;
color: #000;
}

td {
background-color: #fff;
color: #000;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-05 11:43

snubbi wrote:

> [...]
> a:visited
> Line : 13 (Level : 1) You have no background-color with your color :

Der er ikke tale om fejl, men advarsler.

> Kan jeg bare ignorere fejlmeddelelsen?

I princippet kan du ignorere det, for der er ikke tale om regulære fejl.

Men der kan tænkes situationer, hvor dine manglende specifikationer af color
eller background-color i kombination med brugernes defaulte browseropsætning
vil gøre dele af din side ulæselig, da tekstfarve og baggrundsfarve er ens.
Derfor advarslerne.

Overvej derfor, om du ved manglende baggrundsfarve kan brude denne
specifikation:

background-color:inherit; /* Arver forældreelementets baggrundsfarve */

Tilsvarende ved den manglende color - prøv at indsætte "inherit" som værdi.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 15:47

Mange mange tak for de gode svar! "background-color: inherit;" fjerner
advarslerne, men hvis jeg bruger det på "a:link, a:visited, a:hover", hvor
arver de så fra?

Jeg tænker på, om det måske er mere sikkert at bruge "background-color:
transparent;" selvom den udløser en advarsel?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-05 21:26

snubbi wrote:
> men hvis jeg bruger det på "a:link, a:visited, a:hover",
> hvor arver de så fra?

Det finder du ud af ved at kigge i din kildekode. Hvilket element ligger
dine links i? Du kan prøve at indsætte background-color:inherit; på dine
links og se, om det forstyrrer noget.

Der er også den mulighed, at du definerer en specifik farve, eks.
background-color:#fff; der giver hvid baggrund.

> Jeg tænker på, om det måske er mere sikkert at bruge
> "background-color: transparent;" selvom den udløser en advarsel?

Du får stadig en advarsel, men risikoen for fejlvisning hos nogle brugere er
selvfølgelig elimineret.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/