Højdreskræk?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 04-10-05 09:40

Hej NG.

Firmaet er ved at indføre en standard for alle web-baserede
applikationer. Det er jo fint nok, men standarden foreskriver
tabel-design, og det er jo ikke så godt?
For at jeg kan overbevise dem om at ren CSS er bedre, må jeg jo vise dem
det, men det driller mig lidt:

http://jems.dk/test/menu.html

Mit problem er at det aktive link (Link 1) skal markeres med en
baggrundsfarve der har samme højde som menubaren. Baren har en
line-height på 2em, så jeg vil mene linket skal have 0.5em padding i top
og bund. Det ser fint ud i IE, men FF overdriver det lidt.
Kan I se hvad jeg gør forkert eller mangler?

Mvh
Stefan

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 04-10-05 16:36

Stefan Kristensen skrev:

> [...]
> line-height på 2em, så jeg vil mene linket skal have 0.5em padding i
> top og bund. Det ser fint ud i IE, men FF overdriver det lidt. Kan I

Ellers tag dem en tur forbi www.csszengarden.com Så kan de jo sidde og
måbe. Det er fuldkommen den samme htmlkode, men css er forskellig!

Claus

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 04-10-05 19:21

> Ellers tag dem en tur forbi www.csszengarden.com Så kan de jo sidde og
> måbe. Det er fuldkommen den samme htmlkode, men css er forskellig!

Øhh... ja?
Kan du pege mig lidt i den retning?

Stefan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-05 21:04

Stefan Kristensen wrote:
> Øhh... ja?
> Kan du pege mig lidt i den retning?

www.csszengarden.com finder du en række links til tilsyneladende
forskellige sider - men det er bare forskellige css-versioner af præcis den
samme html-markup. Der vises med andre ord hvor stærkt et redskab css er,
når man har fået det helt ind under huden.

Eksempler:
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/185/185.css&page=0
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/184/184.css&page=0
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/181/181.css&page=0
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/180/180.css&page=0
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/179/179.css&page=0
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/178/178.css&page=0

Der er mange flere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-10-05 22:13

Erik Ginnerskov skrev:

> Eksempler:
> http://www.csszengarden.com/?cssfile=/185/185.css&page=0

Og så kan det endda fås på dansk:
http://csszengarden.com/tr/danish/?cssfile=/185/185.css
og så videre

> Der er mange flere.

Ja, der er 785 ifølge
http://mezzoblue.com/zengarden/alldesigns/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-10-05 23:54

Den 04-10-05 23.12 skrev Allan Vebel følgende:

> Og så kan det endda fås på dansk:

Omend man nok bør sætte dansk i gåseøjne. Desværre er det tilsyneladende
ikke muligt at få lov at lave en ordentlig oversættelse i stedet for den
nuværende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-10-05 00:01

Kim Ludvigsen skrev:

> Desværre er det tilsyneladende ikke muligt at få lov
> at lave en ordentlig oversættelse i stedet for den
> nuværende.

Har du prøvet? Ja, jeg synes også at oversættelsen er
elendig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-05 10:50

Den 05-10-05 01.00 skrev Allan Vebel følgende:

> Har du prøvet? Ja, jeg synes også at oversættelsen er
> elendig.

Min første tanke var at lave en ny oversættelse, da jeg så den
nuværende. Jeg kan ikke huske, hvor jeg fandt det, men de skriver et
eller andet sted, at de nationale udgaver ikke længere vedligeholdes. Og
at man dermed ikke kan få ændret de eksisterende udgaver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-10-05 11:05

Kim Ludvigsen skrev:

> de nationale udgaver ikke længere vedligeholdes.

Det væsentlige er også css'en, og de muligheder det
giver - så må vi leve med det andet

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 05-10-05 06:32

> [...]
> samme html-markup. Der vises med andre ord hvor stærkt et redskab css er,
> når man har fået det helt ind under huden.

Ja, den er jeg helt med på. Men jeg kan ikke se en løsning på mit
problem: Hvordan laver jeg en 2em høj div med nogle links hvor det ene
link markeres med en baggrundsfarve der fylder hele højden af div'en? Se
evt. http://jems.dk/test/menu.html.

Mvh
Stefan

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-10-05 19:12

Erik Ginnerskov wrote:

> På www.csszengarden.com finder du en række links til
> tilsyneladende forskellige sider [...]

Jeg har et lidt ambivalent forhold til csszengarden. Der er en masse
eksempler på opstillinger med vidt forskellige (og ofte meget flotte)
grafiske udtryk, men langt de fleste af dem er meget statiske.

Af de sider du fremhæver er det kun
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/181/181.css&page=0
der tilpasser sig browserens bredde og to af dem kan ikke engang
håndtere noget så elementært som en anden skriftstørrelse end den
designeren brugte:
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/184/184.css&page=0
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/178/178.css&page=0
(hurtig test med fireFox)

Der kunne være interessant med et modstykke til csszengarden, der
fokuserede på fleksibilitet.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-05 19:34

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> designeren brugte:

> Der kunne være interessant med et modstykke til csszengarden, der

Jamen, der da ikke noget i vejen for, at du selv kan lave og indsende dit
eget css, som netop tager højde for fleksibiliteten.

http://csszengarden.com/tr/danish/?cssfile=/000/000.css&page=0

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-10-05 22:56

Erik Ginnerskov wrote:

> Jamen, der da ikke noget i vejen for, at du selv kan lave og
> indsende dit eget css, som netop tager højde for fleksibiliteten.

En slags "stem med pengepungen", eller måske snarere "stem ved at bruge
en stor mængde tid"? Beklager, det har jeg ikke overskud til p.t.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-10-05 22:40

Erik Ginnerskov skrev:

> Jamen, der da ikke noget i vejen for, at du selv kan
> lave og indsende dit eget css

Man behøver ikke engang at indsende det. Vil man
eksperimentere, kan man også bruge siden på denne
måde:

http://csszengarden.com/tr/danish/?cssfile=http://egen-side.dk/zen.css

og samtidig have et unikt link til sine forsøg når man
vil vise det til andre. Det kunne da være sjovt selv at
lave forskellige eksempler netop til den kode der har
uanede muligheder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-05 23:38

Allan Vebel wrote:

> Man behøver ikke engang at indsende det. Vil man
> eksperimentere, kan man også bruge siden på denne
> måde:
>
> http://csszengarden.com/tr/danish/?cssfile=http://egen-side.dk/zen.css

Ja vist. Men det tilfredsstiller kun ham selv. Det udvider ikke de
offentliggjorte muligheder med en fleksibel side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : CAH

Dato : 05-10-05 10:20

Hej Stefan

Nu er det som du ønsker jo en css løsning, og ikke en tabel løsning.
Men hvis du kigger på den her side -
http://www.madsgormlarsen.dk/andersen/winches.php , så tror jeg tabel
menuen kan det du beder om. Bemærk desuden at den menu er 100 %
skalerbar.

Cah

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-10-05 12:17

Stefan Kristensen wrote:
> [...]
> top og bund. Det ser fint ud i IE, men FF overdriver det lidt.
> Kan I se hvad jeg gør forkert eller mangler?

Jeg kan ikke lige se hvad problemet er, men jeg lavede et par tests
selv, og kom frem til at en alternativ måde at gøre det på er med
floats:
http://misc.rel7star.dk/testarea/html/usenet/stefan_menu_float.html

Jeg har testet i IE 6, Firefox 1.0.6, Opera 7.54, Opera 8.0, Netscape
8.0.3.3 og Netscape Communicator 4.8. Sidstnævnte fatter (selvfølgelig)
ikke en bjælde af hvad der foregår, men resten renderer siden stort set
identisk (lidt forskelle i liniehøjder er alt).

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 05-10-05 14:10

> Jeg kan ikke lige se hvad problemet er, men jeg lavede et par tests
> selv, og kom frem til at en alternativ måde at gøre det på er med
> [...]

Hovsa, jeg overså lige dit indlæg da jeg postede mit sidste indlæg.
Ja, løsningen er nemlig float:left. Jeg takker mange gange for din indsats

Mvh
Stefan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-05 14:39

René Lønstrup wrote:

> Jeg har testet i .... Netscape Communicator 4.8.

Jeg troede ellers, at det arkæologiske skrammel fra forrige årtusinde var
blevet lagt i sin grav. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-10-05 14:45

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg troede ellers, at det arkæologiske skrammel fra forrige årtusinde
> var blevet lagt i sin grav. ;)

Det er den bestemt også, derfor gider jeg ikke engang at prøve at få
noget til at se pænt ud i den, - men af og til bliver den støvet af og
sat på prøve, dog mest af alt for at få et billigt grin over dens aparte
måde at rendere nutidens sider på

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 05-10-05 13:38

> [...]
> og bund. Det ser fint ud i IE, men FF overdriver det lidt.
> Kan I se hvad jeg gør forkert eller mangler?

Jeg fandt løsningen på
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/horizontal03.htm
Det, der gør forskellen er at #navcontainer ul og #navcontainer ul li a har
float:left. Hvis float:left undlades går designet helt i vasken. Men jeg kan
ikke lige se hvordan det skal gøre nogen forskel, så måske det er noget
dybereliggende?

Som sagt så virker det, så jeg er en lykkelig mand, men hvis nu nogen lige
kunne forklare hvorfor float:left gjorde hele forskellen, ville det jo bare
være super

Mvh
Stefan