Max højde på baggrundsgrafik med CSS
Fra : Storm

Dato : 02-10-05 21:50

Jeg har en baggrundsgrafik på 800px x 100px som jeg forsøger at centrere
og gentage på y-aksen i sidens fulde højde.

..baggrudsgrafik {
background-image: url("Baggrundsgrafik_800px.gif"); background-repeat:
repeat-y; background-position: 50% 600px; position: relative; z-index:
0; top: 0; width: 800px; height: 600px
}

Problemet er at den tilsyneladende gentages meget mere end sidens fulde
højde. På siden har jeg placeret 4-5 boxe med relativ positionering.
Boxene står som jeg vil have dem til, men kan det alligevel være dem der
tvinger baggrunden til at gentages længere end siden egentlig er?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-05 22:00

Storm wrote:

> [...]
> background-image: url("Baggrundsgrafik_800px.gif"); background-repeat:
> repeat-y; background-position: 50% 600px; position: relative; z-index:

Jeg har lidt svært ved at se, hvorfor du både bruger background-position og
relativ position med definition af top og left.

Det ville måske hjælpe, hvis du oplyste adressen på din problemside, så vi
kan se hele kildekoden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Storm

Dato : 03-10-05 21:47

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Jeg har lidt svært ved at se, hvorfor du både bruger background-position og
> relativ position med definition af top og left.

Det forstår jeg godt, det er vist bare et levn af mine forsøg på at løse
problemet, det hjælper nu ikke at fjerne "position: relative".

> Det ville måske hjælpe, hvis du oplyste adressen på din problemside, så vi
> kan se hele kildekoden.

Joo, men det er et cms system jeg forsøger at tviste lidt, og her er
problemet måske snarere at koden påvirkes af ting jeg ikke har adgang
til.
Et specifikt problem er imidlertid at baggrundsgrafikken øger sidens
baggrund væsentligt når jeg forsøger at placere elementer på siden med
"position" styret af css. Det viker ok med tablelayout.
Men det er sikkert nærmest umuligt for andre at rådgive om.

Det man måske kunne sige generelt er om det virker at angive en
pixelhøjde som baggrunden må gentage sig indenfor?

Altså hvis jeg giver body en style med "background-repeat:
repeat-y; background-position: 50% 600px;" skulle jeg så faktisk få en
centreret ikke x-getaget baggrundsgrafik, der gentages på y-aksen indtil
600px?

Det virker nemlig hverken i min versionen med indhold placeret med
positionering eller i min tableversion.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-05 22:25

Storm wrote:

> Joo, men det er et cms system jeg forsøger at tviste lidt, og her er
> problemet måske snarere at koden påvirkes af ting jeg ikke har adgang
> til.

Alligevel kommer der vel en html-side ud af det, Lad os dog se den.

> Et specifikt problem er imidlertid at baggrundsgrafikken øger sidens
> baggrund væsentligt når jeg forsøger at placere elementer på siden med
> "position" styret af css.

Det kan baggrundsgrafik ikke. Baggrundsgrafik vises bare - i den udstrækning
der er plads i vinduet. Det, som måske ville være synligt, hvis vinduet var
større, vises så bare ikke og ændrer ikke noget - udløser f.eks. heller ikke
en vandret eller lodret scrollbar.

Kom med en url, så vi kan kigge på det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Storm

Dato : 05-10-05 22:07

Jeg har lagt en løs html på:

http://home19.inet.tele.dk/storms/bg.html

Den viser mine problemer.
(Af fortrolighedshensyn kvier jeg mig ved at smide den rigtige url - men
det er intet fordækt

Jeg har lært om vigtigheden af doctypen herinde før, men den kan jeg
ikke ændre, så jeg har copy pastet den anvendte doctype ind i ovennævnte
side. Måske er det en del af problemet.

> [...]
> større, vises så bare ikke og ændrer ikke noget - udløser f.eks. heller ikke

Jeg er (vist) nødt til at positionere tabeller - er det skod(umuligt)?
Vil jeg iøvrigt kunne få scrollbar på en positioneret tabel?

Mine problemer er:

1. Er det rigtigt at buge relativ positionering - og kan jeg styre det
præcist i forhold til et baggrundsgrid der skal være centreret i
skærmens bredde?

2. Når jeg anvender relativ positionering så vokser siden tilsyneladende
næsten som om elementerne lå under hinanden - det giver problemer
(scrollbaren og en kommende footer) - kan jeg løse det?

- Tja, her i løs vægt følger elementerne ikke baggrundsgridded på siden,
det gør de godt nok når jeg placerer det i mit cms system. Hvordan kan
jeg løse det her på en løs side?

Jeg har valideret, og får den fejlmeddelelse at jeg mangler coler på min
baggrundsfarve, men det har jeg jo, så det forstår jeg ikke meningen
med.

I Firefox står de positionerede tabeller rigtigt vertikalt - i IE står
de nærmest centreret - det skal de ikke.

Håber på at nogen kan give lidt spark videre...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-05 00:13

Storm wrote:
> Jeg har lagt en løs html på:
>
> http://home19.inet.tele.dk/storms/bg.html
>
> Den viser mine problemer.

Din DTD trigger quirks-mode. Det kan være der, hunden ligger begravet?

Jeg har kigget din side igennem med DOM-inspector og leget med din css, men
jeg kan ikke spotte årsagen til at din side bliver så lang.

Når du nu har lavet den prøveside, så prøv at give den en standard-sættende
DTD og se hvordan den så opfører sig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/