Halvgennemsigtighed og flyvsk baggrund.
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 27-09-05 21:45

Hej.

Jeg har nogle problemer (på siden www.marselisborgapotek.frac.dk
www.marselisborgapotek.frac.dk/css/style.css), som jeg håber I
kan hjælpe med (før I begynder at brokke jer over designet eller
andet, der ser underligt ud, vil jeg lige sige, at det kun er en
testside, og jeg er langt fra færdig endnu)

1. Selve indholdet på hjemmesiden skulle meget gerne være med
gennemsigtig baggrund (vist i IE). Det er også skrevet på samme
måde som menuen, men intet sker! (Jeg har brugt vejledningen på
siderne http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp og
http://www.domedia.org/oveklykken/css-transparency.php) Hvad gør
jeg galt?

2. Baggrundsbilledet sidder ikke "fast" på siden (og vises
desuden
forskellige steder i opera, FF og IE), hvordan får jeg det til at
have en fast position?

Håber det er ok, at jeg har startet en ny tråd med de to første
punkter fra mit andet spørgsmål, da de ikke blev diskuteret før.

Hilsen Anne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-05 08:38

Anne Holtegaard skrev:

> 1. Selve indholdet på hjemmesiden skulle meget gerne være med
> gennemsigtig baggrund (vist i IE).

Hvorfor må Firefox-brugerne ikke også se en gennemsigtig baggrund?
Du skal bare tilføje opacity til de css-deklarationer der har IE-
filteret på (dog med en anden værdi, prøv fx med 0.9)

> Det er også skrevet på samme måde som menuen, men intet sker!

Du har skrevet din selektor således:

#indhold div{ .... }

Det vil fange en div placeret inde i din indholds-div - men ikke
selve #indhold.

Ret til:

#indhold{ ... }

- så virker selektoren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 28-09-05 22:04

> Hvorfor må Firefox-brugerne ikke også se en gennemsigtig baggrund?
> Du skal bare tilføje opacity til de css-deklarationer der har IE-
> filteret på (dog med en anden værdi, prøv fx med 0.9)

De må de også gerne - når jeg altså lige kommer til det, har bare
valgt at koncentrere mig om IE først. Hvis jeg skal følge
vejledningen fra de nævnte sider, skal jeg bare give Opera og FF en
halvgennemsigtig .png-fil, da de ikke fatter opacity. Men det kommer!

> Du har skrevet din selektor således:
>
> #indhold div{ .... }
>
> Det vil fange en div placeret inde i din indholds-div - men ikke
> [...]

Ifølge vejledningen på de nævnte sider, er det nødvendigt, at skrive
en opacity=100 i en #blabla div{...}, da indholdet i kassen blabla så
netop vises helt uigennemsigtigt, mens at blablas baggrund vil være
opacity50. Men jeg kan ikke få det til at virke. Jeg forstår ikke
denne opbygning, da jeg ikke forstår hvad #blabla div{...} refererer
til, måske er det derfor jeg ikke kan gennemskue hvad der er galt.

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-09-05 22:08

Anne Holtegaard wrote:
> Hvis jeg skal følge
> vejledningen fra de nævnte sider, skal jeg bare give Opera og FF en
> halvgennemsigtig .png-fil, da de ikke fatter opacity. Men det kommer!

Jo da. testede lige i aftes med Firefox:

-moz-opacity:.7 /* Svarer til 70% */

Det er dog ikke valid kode.

--
Benny Nissen

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 28-09-05 22:19

> Jo da. testede lige i aftes med Firefox:
>
> -moz-opacity:.7 /* Svarer til 70% */
>
> Det er dog ikke valid kode.

Ok, det vidste jeg ikke. Men det er vel ikke godt nok for Opera, eller
hvad?

Kan du ikke sige nogle bevingede ord om min flyvske baggrund også ? :)

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-09-05 22:28

Anne Holtegaard wrote:

> Kan du ikke sige nogle bevingede ord om min flyvske baggrund også ? :)

Ville gerne, men kan ikke lige gennemskue det.

Firefox, Opera og IE er ikke enige om, hvordan det skal tolkes.

Prøv at se de denne side http://nicolaidamgaard.dk/

I Firefox og IE ligger baggrundsbilledet fint i nederste højre hjørne,
men Opera vælger at lægge den halvt skjult i højre top.

--
Benny Nissen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-05 22:21

Den 28-09-05 23.08 skrev Benny Nissen følgende:

> Jo da. testede lige i aftes med Firefox:
> -moz-opacity:.7 /* Svarer til 70% */
> Det er dog ikke valid kode.

Derfor kan man lige så godt bruge den rigtige kode:
opacity: 0.7
Den har været understøttet i et stykke tid.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-09-05 22:29

Kim Ludvigsen wrote:

> Derfor kan man lige så godt bruge den rigtige kode:
> opacity: 0.7
> Den har været understøttet i et stykke tid.

Så lærte jeg da også lige noget.
Men det med 70% forstår den ikke (er det valid kode) ?

--
Benny Nissen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-09-05 00:04

Den 28-09-05 23.29 skrev Benny Nissen følgende:

> Men det med 70% forstår den ikke (er det valid kode) ?

Det skal angives som ovenstående, de 0.7 svarer til 70%.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-09-05 22:57

Benny Nissen wrote:

> Jo da. testede lige i aftes med Firefox:
>
> -moz-opacity:.7 /* Svarer til 70% */

Hvorfor den ugyldige browserspecifikke kode?

FF forstår da fint opacity:0.7; - det er så heller ikke valid kode efter
css2-standarden men der er ikke noget i vejen, hvis man validerer efter
css3.

Opacity må vel betegnes som fremtidssikring med håb om, at IE og Opera snart
vælger at understøtte det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-09-05 23:00

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvorfor den ugyldige browserspecifikke kode?

Uvidenhed :)

Jeg bruger ikke selv muligheden for gennemsigtighed, og derfor var jeg
ikke klar over, at Firefox kunne klare det ...

--
Benny Nissen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-09-05 23:25

Benny Nissen wrote:

> Jeg bruger ikke selv muligheden for gennemsigtighed, og derfor var jeg
> ikke klar over, at Firefox kunne klare det ...

Har det selv kun på denne ene side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp

Ellers ville jeg såmænd heller ikke vide besked. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-05 22:30

Anne Holtegaard skrev:

> [...]
> vejledningen fra de nævnte sider, skal jeg bare give Opera og
> FF en halvgennemsigtig .png-fil, da de ikke fatter opacity.

Firefox "fatter" fint opacity - faktisk bedre end IE, som kun
understøtter det via en MS-specifik css-tilføjelse.

Opera skal derimod bruge en png-fil.

> Ifølge vejledningen på de nævnte sider, er det nødvendigt, at
> skrive en opacity=100 i en #blabla div{...}, da indholdet i
> kassen blabla så netop vises helt uigennemsigtigt, mens at
> blablas baggrund vil være opacity50.

Jeg tror du har misforstået noget i vejledningen. Humlen er at du
skal lave en selektor der fanger det element du vil gøre
gennemsigtigt.

Jeg kan se at du faktisk også definerer opacitet direkte på indhold
(med værdien 50) - prøv at fjerne opacitetsangivelsen fra den indre
div (selektoren #indhold div)

> Jeg forstår ikke denne opbygning, da jeg ikke
> forstår hvad #blabla div{...} refererer til,

#blabla div{ ... } rammer en div der ligger inde i noget med
id="blabla" - fx som i eksemplerne herunder:

1:

2:

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 29-09-05 17:53

> [...]
> div (selektoren #indhold div)

> #blabla div{ ... } rammer en div der ligger inde i noget med
> id="blabla" - fx som i eksemplerne herunder:

Så tror jeg faktisk også at jeg har forstået det. Som der står i
vejledningen er man jo nødt til at fjerne opaciteten igen, hvis man
ikke vil have hele indholdet i en kasse til at være
halvgennemsigtigt, men kun baggrunden. Derfor skriver jeg #indhold
div{ filteracity100;} Hvor de 100 betyder ingen gennemsigtighed.
Hvis jeg fjerne det, bliver teksten også bare halvtransperant.

Jeg kunne kun få hele eksperimentet til at virke efter vejledningen
i min menukolonne. Mens at jeg har været nødt til at lave en ekstra
div omkring kasserne i højre kolonne, bare for at lave en
halvgennemsigtig baggrund i den, ellers virkede det bare ikke.

Hvis ikke I kan gennemskue det, kan i så henvise mig til nogle, som
arbejder med opacity, som kan skære det mere ud i pap for mig?