Flere problemer
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 27-09-05 19:37

Hej.

Jeg har nogle problemer (på siden www.marselisborgapotek.frac.dk
www.marselisborgapotek.frac.dk/css/style.css), som jeg håber I
kan hjælpe med (før I begynder at brokke jer over designet eller
andet, der ser underligt ud, vil jeg lige sige, at det kun er en
testside, og jeg er langt fra færdig endnu)

1. Selve indholdet på hjemmesiden skulle meget gerne være med
gennemsigtig baggrund (vist i IE). Det er også skrevet på samme
måde som menuen, men intet sker! (Jeg har brugt vejledningen på
siderne http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp og
http://www.domedia.org/oveklykken/css-transparency.php) Hvad gør
jeg galt?

2. Baggrundsbilledet sidder ikke fast på siden (og vises desuden
forskellige steder i opera, FF og IE), hvordan får jeg det til at
have en past position?

3. Ud for det menupunkt hvor man befinder sig på (ind til videre
kun Forsiden), har jeg lavet en lille pil som baggrund, men den
viser sig ikke i nogen af browserne (men gerne offline). Hvorfor?

4. Jeg har prøvet at validere HTML-en hos
http://validator.w3.org/ men får bare følgende besked: "Sorry, I
am unable to validate this document because on line 39-40, 54-55,
58-59 it contained one or more bytes that I cannot interpret as
utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in
the specified Character Encoding). Please check both the content
of the file and the character encoding indication."
Men jeg kan altså ikke se hvad der er galt med de omtalte linier.

Håber ikke det var for meget på en gang - ellers må jeg jo spørge
igen.

Hilsen Anne.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 19:47

Anne Holtegaard wrote:

> 3. Ud for det menupunkt hvor man befinder sig på (ind til videre
> kun Forsiden), har jeg lavet en lille pil som baggrund, men den
> viser sig ikke i nogen af browserne (men gerne offline). Hvorfor?

Jeg svarer lige på det nemmeste af dine spørgsmål: skrif GIF med små
bogstaver i dit css. Så virker det.

Mikkel

--
Guatemala rejser, spanskskole og frivilligt arbejde:
http://lakjer.dk/mikkel/grejser.shtml

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 19:53

Anne Holtegaard wrote:

> [...]
> of the file and the character encoding indication."
> Men jeg kan altså ikke se hvad der er galt med de omtalte linier.

Du har ikke specificeret noget tegnsæt. Prøv at gøre det, og fortæl os
så, hvad validatoren siger.

Jeg bruger:
(i dokumentets headsektion)

Mikkel

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 27-09-05 20:07

> Du har ikke specificeret noget tegnsæt. Prøv at gøre det, og fortæl os
> så, hvad validatoren siger.

Det er så gjort nu. Men så kommer den bare med 4 forskellige fejl omkring
mit link til www.apoteket.dk :

Warning Line 41 column 102: cannot generate system identifier for general
entity "id".
...ket.dk/servlet/apoteket/artikel?cx=762&id=8129">her</a>.</p>

Den kan vist ikke lide at der står "id" i linket. Hvordan kan jeg undgå
det?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 20:23

Anne Holtegaard wrote:

> [...]
> ..ket.dk/servlet/apoteket/artikel?cx=762&id=8129">her</a>.</p>
>
> Den kan vist ikke lide at der står "id" i linket. Hvordan kan jeg undgå

Det er ikke "id" men "&" som er et "ulovligt" tegn i links i din kode.
Du kan udskifte & med koden for dette tegn: "&amp;" (uden anførselstegn)
så skulle din side vist validere.

Fejlen - at man ikke ser siden med tilføjet css i første omgang - kunne
jeg først reproducere efter nogle forsøg. Og kun i IE.

http://www.marselisborgapotek.frac.dk/ har ingen synlig css i IE. Heller
ikke efter reload.

Men når jeg klikker på "forside" kommer der css på og der tilføjes
filnavnet index.shtml til URL'en i adressebaren:
http://www.marselisborgapotek.frac.dk/index.html

Her må andre vist hjælpe: Er der tale om to forskellige filer vi ser?

Hvordan kan en bruger egentlig se hvilken fil, der vises, når man er på
et topdomæne/roden? IE's "Egenskaber" og "sideoplysningerer" i FF ikke
til megen hjælp her.

Mikkel

Fra : Jacob

Dato : 27-09-05 20:45

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://www.marselisborgapotek.frac.dk/index.html
>
> Her må andre vist hjælpe: Er der tale om to forskellige filer vi ser?

Jeg ser CSS på begge sider, som jeg er ret sikker på er den samme.

> Hvordan kan en bruger egentlig se hvilken fil, der vises, når man er på
> et topdomæne/roden? IE's "Egenskaber" og "sideoplysningerer" i FF ikke
> til megen hjælp her.

Der må findes en nemmere måde, men hvis du i IE vælger "vis kilde" og
derefter beder notepad om at gemme, vil den foreslå et filnavn, der er
identisk med filens navn på serveren.

/ Jacob

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 27-09-05 20:53

> Jeg ser CSS på begge sider, som jeg er ret sikker på er den samme.

Kan det have noget at gøre med at jeg anvender aktivt indhold? Min IE blokerer
nemlig opacity, indtil jeg tillader det (hver gang IE startes) Og der er vist
noget med at en sikker side hedder shtml og ikke bare html. Eller er jeg helt
ude på et sidespor?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 21:50

Anne Holtegaard wrote:

> [...]
> noget med at en sikker side hedder shtml og ikke bare html. Eller er jeg helt

Jeg kom til at skrive "filnavnet index.shtml" men det skulle have været
"filnavnet index.html". Det skal du bare se bort fra. (Fejlen skyldes,
at mine egne sider hedder .shtml).

Om opacity er der sikkert andre der kan svare. Jeg tror meget vel det
kan være det, der giver problemer.

Mikkel

Fra : Benny Nissen

Dato : 27-09-05 21:59

Anne Holtegaard wrote:

> [...]
> noget med at en sikker side hedder shtml og ikke bare html. Eller er jeg helt

Du blander nogle ting sammen ihvertfald.

..shtml bliver ofte brugt til serversideinclude og har ikke noget med
sikkerhed at gøre. En sikker side starter med https:// (s for Secure).

At IE blokerer for aktive indhold skyldes, at du viser filen fra din
lokale computer og ikke gennem en webserver. Så vil IE af
sikkerhedsgrunde gerne blokere for scripting.

--
Benny Nissen

Fra : Benny Nissen

Dato : 27-09-05 21:10

Jacob wrote:

> Der må findes en nemmere måde, men hvis du i IE vælger "vis kilde" og
> derefter beder notepad om at gemme, vil den foreslå et filnavn, der er
> identisk med filens navn på serveren.

Det gør min ikke. Den foreslår den del af URL'en til siden der er
mappenavnet.

Hvordan skulle browseren også vide, hvad filen hedder på serveren ?

Browseren sender jo en forespørgsel på standarddokumentet i en mappe, og
det får den så tilbage. Serveren fortæller ikke, hvad filen hedder
(browseren kan også være ligeglad).

--
Benny Nissen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 21:41

Benny Nissen wrote:

> [...]
>
> Browseren sender jo en forespørgsel på standarddokumentet i en mappe, og
> det får den så tilbage. Serveren fortæller ikke, hvad filen hedder

Til gengæld kan webmasteren ikke være ligeglad med, hvilken rækkefølge
serveren viser filerne i:
index.html
index.htm
default.html
index.shtml
osv.
?

Nogen der kan fortælle, hvordan rækkefølgen er på frac?

Mikkel

Fra : Jacob

Dato : 27-09-05 22:16

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det gør min ikke. Den foreslår den del af URL'en til siden der er
> mappenavnet.

Det er helt korrekt! Jeg var for hurtig. Jeg lagde nemlig en række
rodfiler ud og testede, men jeg snød mig selv, idet jeg (tillige) lagde
filnavnene ind i de respektive <title>. Når IE eller Notepad skal finde på
et lokalt filnavn, foreslår de altså sidens titel og, formentlig,
subsidiært mappenavnet.

Og så er man oftest lige vidt.

/ Jacob

Fra : Benny Nissen

Dato : 27-09-05 22:19

Jacob wrote:

> Det er helt korrekt! Jeg var for hurtig. Jeg lagde nemlig en række
> rodfiler ud og testede, men jeg snød mig selv,

Det var ikke pænt gjort

> idet jeg (tillige) lagde
> filnavnene ind i de respektive <title>. Når IE eller Notepad skal finde på
> et lokalt filnavn, foreslår de altså sidens titel og, formentlig,
> subsidiært mappenavnet.

Præcist.

--
Benny Nissen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 21:17

Jacob wrote:

> Jeg ser CSS på begge sider, som jeg er ret sikker på er den samme.

Prøv at tømme din cache, lukke browseren (IE), genstarte den og gå ind
på siden. Ser du den stadig med css?

> Der må findes en nemmere måde, men hvis du i IE vælger "vis kilde" og
> derefter beder notepad om at gemme, vil den foreslå et filnavn, der er
> identisk med filens navn på serveren.

Virker desværre ikke ved en default-fil som denne

Mikkel

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 27-09-05 20:50

> Det er ikke "id" men "&" som er et "ulovligt" tegn i links i din kode.
> Du kan udskifte & med koden for dette tegn: "&" (uden anførselstegn)
> så skulle din side vist validere.

Ok, så er det gjort, og så validerer den - men nu virker linket ikke korrekt!
Hvad skal jeg så gøre ved det?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 21:19

Anne Holtegaard wrote:

> Ok, så er det gjort, og så validerer den - men nu virker linket ikke korrekt!
> Hvad skal jeg så gøre ved det?

Fjern mellemrummene i dine links. Mellemrum er også et ulovligt tegn i
denne forbindelse, og må aldrig forekomme i links (uden at være kodet).

Mikkel

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 27-09-05 21:22

> Fjern mellemrummene i dine links. Mellemrum er også et ulovligt tegn i
> denne forbindelse, og må aldrig forekomme i links (uden at være kodet).

Har jeg prøvet, men 1. så validerer den ikke mere og 2. linket virker stadig
ikke...

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 21:26

Anne Holtegaard wrote:

> Har jeg prøvet, men 1. så validerer den ikke mere og 2. linket virker stadig
> ikke...

Det er fordi du også har fjernet semikolon.

Det er meget vigtigt at du skriver *præcis* den kode jeg angav, uden at
indsætte mellemrum eller fjerne andre tegn.

Her får du hele baduljen, som skal erstatte hvert &
på en linje for sig:

&amp;

Mikkel

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 27-09-05 21:31

> Det er fordi du også har fjernet semikolon.

Øhm ja (smiler forlegent).
Skal nok prøve at læse rigtigt godt efter næste gang :)

Tak for hjælpen.

Ps. så mangler jeg bare svar på mine andre punkter ;)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-05 21:35

Anne Holtegaard skrev:

> Har jeg prøvet, men 1. så validerer den ikke mere og 2. linket
> virker stadig ikke...

Så må du have skrevet forkert.

Prøv sådan her:

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-05 22:03

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Nogen der kan fortælle, hvordan rækkefølgen er på frac?

Det er forholdsvist let at teste sig frem til (læg filerne op med
et indhold der tydeligt viser hvilken fil man får fat i - og slet
så en ad gangen).

Men man bør ikke lægge mere end én potentiel startfil i hvert
katalog - specielt ikke på en server man ikke har fuld kontrol
over. Rækkefølgen af startdokumenter kan nemt ændre sig, og der er
ingen garanti for at man får en advarsel først.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 22:38

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er forholdsvist let at teste sig frem til (læg filerne op med
> et indhold der tydeligt viser hvilken fil man får fat i - og slet
> så en ad gangen).

Jo, men nu er jeg ikke lige frac-bruger

> [...]
> over. Rækkefølgen af startdokumenter kan nemt ændre sig, og der er
> ingen garanti for at man får en advarsel først.

Yep, den metode brugte jeg selv i sin tid, da jeg omdøbte til .shtml og
måtte give afkald på min hidtige index.html Jeg husker at vi talte lidt
om det her i gruppen.

Mikkel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-09-05 23:14

Anne Holtegaard wrote:

> [...]

> 1. Selve indholdet på hjemmesiden skulle meget gerne være med
> gennemsigtig baggrund (vist i IE). Det er også skrevet på samme

Du har i css lavet denne definition:

#indhold div{
filter:alpha(opacity=100); /* dette skal nok være 50? */
position: relative;
}

> 2. Baggrundsbilledet sidder ikke fast på siden (og vises desuden
> forskellige steder i opera, FF og IE), hvordan får jeg det til at
> have en past position?

Prøv at kigge her: http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/bgimg.asp#fix

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 29-09-05 17:55

> Du har i css lavet denne definition:
>
> #indhold div{
> filter:alpha(opacity=100); /* dette skal nok være 50? */
> position: relative;
> }

Nej, det er skrevet helt med vilje, (læs tråden om gennemsigtighed og flyvsk
baggrund)