Er fastlåste menuer upopulære?
Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 10:54

Det forekommer mig at headers og menuer - på de fleste af de sider jeg ser
- scroller sammen med sidens indhold. Det synes jeg er meget upraktisk og
vil gerne lave en header der sidder fast og dertil en vestrestillet menu
der heller ikke scroller. I gamle dage lavede man det med frames, men det
kan jo sikkert også laves med CSS.

Er det ikke validt, brugervenligt, muligt, eller hvorfor bliver det ikke
brugt ret meget?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-05 11:12

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> jeg er meget upraktisk og vil gerne lave en header der sidder
> fast og dertil en vestrestillet menu der heller ikke scroller.

Det kan laves med position: fixed - men det er ikke så udbredt, da
IE kun understøtter det via et hack.

> Er det ikke validt, brugervenligt, muligt, eller hvorfor
> bliver det ikke brugt ret meget?

Der er både positive og negative konsekvenser ved at bruge
fastlåste menuer. De positive har du selv været inde på, men de
negative er fx at der bliver mindre tilbage af vinduet til at vise
selve indholdet når man scroller. Det er samme problem man har med
rammer - hvis vinduet på browseren er forholdvis lille, er der ikke
meget tilbage til indholdet hvis menuen konstant fylder i toppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 11:34

On Tue, 27 Sep 2005 12:11:48 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det kan laves med position: fixed - men det er ikke så udbredt, da
> IE kun understøtter det via et hack.

Surt, da IE jo stadig er den mest anvendte. Det hack du skriver om.....
virker det og hvor finder man det? Hvis det virker vil jeg overveje at
bruge det, selv om det ikke er valid kode? Hvad er de praktiske
konsekvenser af den holdning?

> [...]
> rammer - hvis vinduet på browseren er forholdvis lille, er der ikke
> meget tilbage til indholdet hvis menuen konstant fylder i toppen.

Njarh, hvis man har sat en kolonne af i venstre side, vil det areal bare
være tomt når man scroller. Pladsen frigives jo ikke til andre formål.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 14:20

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> virker det og hvor finder man det? Hvis det virker vil jeg overveje at
> bruge det, selv om det ikke er valid kode? Hvad er de praktiske

Du kan lære hvordan du gør og om implikationerne på hjemmesideskolen.dk
Jeg brugte bl.a. disse glimrende sider til at lære at lave en løsning af
den type du taler om: http://lakjer.dk/mikkel/

> Njarh, hvis man har sat en kolonne af i venstre side, vil det areal bare
> være tomt når man scroller. Pladsen frigives jo ikke til andre formål.

Jeg tror Jens taler om topbaren.

Af samme grund er min topbar temmelig smal.

Mikkel

--
Guatemala rejser, spanskskole og frivilligt arbejde:
http://lakjer.dk/mikkel/grejser.shtml

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-09-05 16:19

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Du kan lære hvordan du gør og om implikationerne på
> hjemmesideskolen.dk

Og adressen er http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 16:46

Erik Ginnerskov wrote:

> Og adressen er http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Måske kan jeg få dig til at se på denne side:
http://lakjer.dk/mikkel/glinks.shtml

I FF ser den ud som jeg gerne vil have det (ind til videre i hvert fald
).

Men i IE vestrestilles elementet #katalog og har ikke variable margen.
Hvad går der galt?

Jeg har læst på Hjemmesidekolen om variabel margen, men kan ikke finde
fejlenpå min side.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 16:59

> [...]
> Hvad går der galt?
>
> Jeg har læst på Hjemmesidekolen om variabel margen, men kan ikke finde

Hm... det er vist nogle arveregler, der giver problemer. For i IE bliver
menupunktet i midten også understreget, når jeg peger.

Mikkel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-09-05 17:16

> [...]

> fald ).
>
> Men i IE vestrestilles elementet #katalog og har ikke variable margen.

Det skyldes, at du af hensyn til den fastlåste menu og topbar har sat IE i
quirks-mode. Det gør, at IE ikke forstår definitionen margin:auto.

Du bliver derfor nødt til at lave et lille hack. Sæt hele <div id="katalog">
ind i en ekstra <div id="centrering">. I den interne IE-css skal du så lave
denne tilføjelse:

#centrering {
text-align:center;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-05 19:29

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> ind i en ekstra <div id="centrering">. I den interne IE-css skal du så lave

Du er en guttermand!

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-05 11:52

Kurt Hansen skrev:

> Surt, da IE jo stadig er den mest anvendte. Det hack du
> skriver om..... virker det og hvor finder man det?

Google er som sædvanlig en god hjælp:

OL:
<http://www.google.dk/search?q=IE+position+fixed&btnI=Jeg+føler+mig
+heldig> #

> Hvis det virker vil jeg overveje at bruge det, selv om det ikke
> er valid kode?

Det er valid kode. Desværre kræver hacket at man sætter IE i
quirksmode - hvad der kan betyde en mere besværlig tilretning af
resten af dokumentet. Men det er dog ikke noget uløseligt problem.

> Njarh, hvis man har sat en kolonne af i venstre side, vil det
> areal bare være tomt når man scroller. Pladsen frigives jo
> ikke til andre formål.

Korrekt - det er primært en indvending mod en (for stor) fastlåst
top eller bund.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~