Placering af *.css-fil
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 13:51

Nyt spørgsmål-... det forrige blev hurtigt besvaret..:)

Jeg har på mit web-hotel (www.racephoto.dk) inddelt i mange underdir's.
(P.t ca. 20 stk)

I alle *.html-filerne linkes der i <head> til *.css-filen således:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="main.css">

.... og indtil nu har jeg uploadet ændringer i css-filen manuelt i hver
underdirectory.

Css-filen (main.css) er ens i alle undermapper.

Kan jeg lave en ny mappe (f.x www.racephoto.dk/cssfiles) og lave et nyt
link på hver eneste *.html-side, så jeg fremover blot kan ændre
css-filen og upload'e den hertil?

Hvordan? Sådan her:?
<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="www.racephoto.dk/cssfiles/main.css">

Selvfølgelig et stort arbejde i html'en, men det bliver lettere
fremover, når der kommer nye dir's..

BTW: Jeg bruger Stone's WebWriter's funktion Søg -> Udvidet erstat en
del, da den kan ændre i alle *.html-filer i et givet underdir... smart:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-09-05 13:59

Hej Thore!
"Thore" <dinotecATmail.dk> skrev i en meddelelse
> Nyt spørgsmål-... det forrige blev hurtigt besvaret..:)

Jep! Det hænder, at man er heldig...

> Hvordan? Sådan her:?
> <link rel="stylesheet" type="text/css"
> href="www.racephoto.dk/cssfiles/main.css">

Hvis vi antager, at du i roden ligger en mappe med navnet "cssfiles", og at
alle dine undermapper også ligger i roden, kan du linke til css-filen
således:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/cssfiles/main.css" />

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 14:21

On Sat, 24 Sep 2005 14:59:19 +0200, "Dennis Munding" <mail@invalid.com>
wrote:

> [...]
>således:
>
><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/cssfiles/main.css" />

Skal prøves senere... det er jo trivielt at upload'e css-filen (der jo
er ens) til 20 underdir's.. tak for info..:) og igen: HURTIG SUPPORT..:)

Har lige lavet et nyt spm/indlæg (nyt val. prob...) . hvor bl.a. de
sidste 2 tegn i din henvisning ( />) ønskes besvaret..:)

BTW: ... skal nok prøve at ændre mit udsagn: dir-dir's-underdir's til
mappe/undermappe, selv om jeg egentlig mener directory er bedre
rammende,, nu om dage hedder det jo mappe/folder på MS-sprog...

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 10:15

On Sat, 24 Sep 2005 15:20:50 +0200, Thore <dinotecATmail.dk> wrote:

> [...]
Har nu afprøvet det, og det virker fint...
Dog havde jeg lidt problemer med stien...

Sitet ligger sådan:

F.x.:

rod: racephoto.dk
undermappe: 05text
under-undermappe: 05text/photos

altså: racephoto.dk/05text/photos

Mange anbefaler, at man i html'en skriver stien således:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../css/main.css">
istedet for:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/main.css">

Bemærk de to punktummer.

Når html-filerne fra mappen photos skal hentes, kan den ikke finde
css'en medmindre jeg udelader de to punktummer...

Hvorfor anbefales det så at bruge de to punktummer?

Fra : Michael Haase

Dato : 04-10-05 12:03

Thore skrev:

> [...]
>
> Når html-filerne fra mappen photos skal hentes, kan den ikke finde
> css'en medmindre jeg udelader de to punktummer...

I din første linje ledes efter racephoto.dk/05text/css/main.css, og i
anden linje ledes efter racephoto.dk/css/main.css. De to punktummer
hopper altså kun et folderniveau op, hvorimod der hoppes helt op i
roden, hvis de udelades.

> Hvorfor anbefales det så at bruge de to punktummer?

Det kan jeg heller ikke helt forstå, for det må da være nemmere at bruge
uden, da det er uafhængigt af hvor langt nede man er i folderniveau, og
der skal to punktummer for hvert niveau man vil op.

--
Michael Haase

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 18:40

On Tue, 04 Oct 2005 13:02:39 +0200, Michael Haase
<micvans@netscape.invalid> wrote:

> [...]
>anden linje ledes efter racephoto.dk/css/main.css. De to punktummer
>hopper altså kun et folderniveau op, hvorimod der hoppes helt op i

For at give det hele lidt extra roderi, experimenterede jeg igen lidt:
Skriver jeg:

<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="www.racephoto.dk/css/main.css">

....kan den ikke findes...(hvilket jeg egentlig ikke forstår - det burde
jo være "samme sted" - men pyt...

Altså bliver det sådan:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/main.css">

....hvilket gør opdateringer væsentlig nemmere...

Tak til alle der bidrog med fyldestgørende forklaringer..:)
Så lærte man også noget i dag - og i går - og i forgårs - og dagen
før.....:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen

(Erstat evt. AT med @ hvis du mailer direkte)

Fra : Michael Haase

Dato : 04-10-05 19:59

Thore skrev:

> [...]
> href="www.racephoto.dk/css/main.css">
>
> ...kan den ikke findes...(hvilket jeg egentlig ikke forstår - det burde

Jeg vil tro det er fordi du mangler http:// foran. Uden det vil jeg mene
at den prøver at lede i folderen www.racephoto.dk, som jeg ikke går ud
fra du har en folder der hedder?

--
Michael Haase

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-10-05 12:38

Thore skrev:

> Mange anbefaler, at man i html'en skriver stien således:
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="../css/main.css">
> istedet for:
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/main.css">

De to adresser peger ikke nødvendigvis samme sted hen (som du selv
har erfaret). Den øverste skal læses "et niveau op og så ned i css-
mappen". Nr. to læses "op til roden af sitet, og så ned i css-
mappen". Hvis den aktuelle placering af html-siden er præcis en
mappe væk fra roden (fx /html/foo.html eller /nyheder/index.html),
vil de to stier pege samme sted hen - ellers ikke.

> Når html-filerne fra mappen photos skal hentes, kan den ikke
> finde css'en medmindre jeg udelader de to punktummer...
>
> Hvorfor anbefales det så at bruge de to punktummer?

Det er næppe de to punktummer der anbefales, men snarere brugen af
relative stier i stedet for absolutte. En relativ stiangivelse skal
regnes ud fra den aktuelle placering af et dokument, mens en
absolut placering regnes ud fra roden.

Begge metoder har fordele og ulemper. Fordelen ved at anvende
relative stier, er at man kan flytte hele mappe-hierarkier uden at
ændre i koden. Man kan fx flytte fra www.serverA.dk/testsite/ til
www.serverB.dk/ uden at rette henvisninger til css-ark, billeder
o.l.

Fordelen ved absolutte stier, er at man kan bruge samme skabelon
til sine sider, uanset hvor man placerer dem (der kan fx være en
fast henvisning til "/css/main.css" - den vil så virke uanset om
man er i roden eller i en undermappe). Absolutte stier gør det også
enkelt at flytte html-sider i mappehierarkiet.

Det der er fordelen ved den ene metode, er ulempen ved den anden.
Præcis hvad man skal vælge afhænger bl.a. af hvordan man opbygger
sin struktur på sitet. Arbejder man med en centrale mapper til css-
ark, billeder o.l., vil det være formålstjenligt at bruge absolutte
stier. Bruger man distribuerede mapper til css-ark og billeder, vil
det formentlig give mere mening at bruge relative stier.

Der er ikke noget principielt i vejen for at blande absolutte og
relative stier - bare man selv har styr på hvordan man bruger dem
og hvordan man skal håndtere en evt. flytning af dokumenter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-10-05 13:58

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> har erfaret). Den øverste skal læses "et niveau op og så ned i css-
> mappen". Nr. to læses "op til roden af sitet, og så ned i css-

Hvad med:
href="./css/main.css"

er det det samme som:
href="./css/main.css"

eller er der forskel?

Jeg har vist ikke rigtigt forstået, hvad dotten skal gøre godt for.

og hvad med:
/css/main.css
vs.:
css/main.css

?

mvh,
Mikkel

--
Guatemala rejser, spanskskole og frivilligt arbejde:
http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-10-05 14:49

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Hvad med:
> href="./css/main.css"
>
> er det det samme som:
> href="./css/main.css"

Øh - ja (de to linjer er ens).

Mener du måske "./css/main.css" i forhold til "css/main.css" ?

Her er der ingen forskel i praksis.

Punktummet kan være praktisk som genvej til default-filen i en
mappe: <a href=".">Til mappens default</a> eller

> og hvad med:
> /css/main.css
> vs.:
> css/main.css

De to er *ikke* det samme - det er netop forskellen på en absolut
(/css/main.css) og en relativ (css/main.css) url-angivelse.

Absolutte stiangivelser er enten en fuld URI
(href="http://dr.dk/css/main.css") eller også er det en angivelse
der starter med "/" (href="/css/main.css").
Alt andet er relative angivelser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-10-05 15:06

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Mener du måske "./css/main.css" i forhold til "css/main.css" ?

Jep

> Her er der ingen forskel i praksis.

Åh, jamen så er min kode fyldt med flere hundrede overflødige punktummer.

> Punktummet kan være praktisk som genvej til default-filen i en
> mappe: <a href=".">Til mappens default</a> eller

O.k., men øh... hvad er så forskellen på de to?

O.k.

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-10-05 22:50

Michael Haase skrev:

> Jeg vil tro det er fordi du mangler http:// foran. Uden det
> vil jeg mene at den prøver at lede i folderen
> www.racephoto.dk,

Netop. Man kan godt blive forvirret, fordi browseren selv sætter
http:// foran en adresse hvis man skriver den i adresselinjen - men
det sker altså ikke når den støder på en url på en html-side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 07:04

On Tue, 04 Oct 2005 23:50:00 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Netop. Man kan godt blive forvirret, fordi browseren selv sætter
>http:// foran en adresse hvis man skriver den i adresselinjen - men
>det sker altså ikke når den støder på en url på en html-side.

Ja, det var jo det...tanketorsk..
Nå, men det virker jo med /css/main.css, så det får være for nu...
Nu skal jeg jo til at kigge på de der frames, så deeeet...
Tak for hjælp...:)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-10-05 22:51

> O.k., men øh... hvad er så forskellen på de to?

Ingen (men min kode er fyldt med overflødige /'er
--
Jens Gyldenkærne Clausen