Tabel midt på siden...
Fra : Doan Fischer-Larsen

Dato : 22-09-05 12:37

Hej.

Jeg har brug for at ha' en tabel med indhold til at ligge midt på
siden (skærmbilledet).

Jeg har læst her i HTML.dk at det er lidt omstændigt, men jeg
mener at jeg før har ku' gøre det rimelig simpelt...:

cellpadding="0" cellspacing="0">
border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">

Men det virker ikke mere.

Håber I kan hjælpe.

På forhånd tak.

Vh
Doan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-09-05 13:40

Doan Fischer-Larsen wrote:
> Jeg har læst her i HTML.dk at det er lidt omstændigt, men jeg
> mener at jeg før har ku' gøre det rimelig simpelt...:

Du er ikke på HTML.dk - men på Usenet.

> cellpadding="0" cellspacing="0">
> border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
>
> Men det virker ikke mere.

hvilken browser benytter du? :)

mvh
Johan

Fra : Doan Fischer-Larsen

Dato : 22-09-05 14:15

Sry, tænkte ikke lige over det. Har HTML.dk -banneret øverst på
skærmen.

Jeg bruger iøvrigt IE6 da det er det brugerne på min arbejdsplads
bruger.
Det har også virket i IE6, så det var derfor det undrede mig.

Vh
Doan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-05 22:56

Doan Fischer-Larsen wrote:
> Sry, tænkte ikke lige over det. Har HTML.dk -banneret øverst på
> skærmen.

html.dk åbner adgang til visse grupper på usenet. Men det er ikke alle
brugere af usenet, som kommer ind via html.dk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 13:49

Doan Fischer-Larsen skrev:

> Jeg har brug for at ha' en tabel med indhold til at ligge midt på
> siden (skærmbilledet).

Kender du højden på dit indhold?

> Jeg har læst her i HTML.dk at det er lidt omstændigt, men jeg
> mener at jeg før har ku' gøre det rimelig simpelt...:

Table-elementet har ikke nogen height-parameter, så ovenstående er
ikke gyldig kode. Ikke desto mindre har den virket i tidligere
browsere der ikke har gået så meget op i webstandarder.

I moderne browsere virker det kun hvis din side sætter quirksmode.
Du kan se hvad der afgører standard- vs. quirksmode her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#standardsvsquirks>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Doan Fischer-Larsen

Dato : 22-09-05 14:22

Det er rigtig underligt. Det har virket under IE6 før.

Jeg kiggede på dit link om standard og quirks.

Jeg kender højden på min tabel ja. Hvad kan jeg gøre i stedet?

Vh

Doan

P.S.: Man kan sætte højden på en tabel i Dreamweaver, derfor gik jeg
ud fra at det virkede.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 15:19

Doan Fischer-Larsen skrev:

> Det er rigtig underligt. Det har virket under IE6 før.
>
> Jeg kiggede på dit link om standard og quirks.

Kig lidt mere på det - eller find html.dk's artikel om
doctypekontakten. Så finder du også en mulig løsning på dit
problem.

> Jeg kender højden på min tabel ja. Hvad kan jeg gøre i stedet?

Angive den rigtige højde: <table style="height: 500px">

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-09-05 15:34

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Angive den rigtige højde: <table style="height: 500px">

Og er det ikke noget fusk, som man ikke kan forvente virker efter
hensigten i alle tilfælde?

Og især ikke, hvis siden vises i standard mode?

Efter min mening bruges det for at omgå validatorerne og når
valid af at blive skrevet med css og virke i browserne?

Det svarer lidt til at putte noget ikke valid ind i en *.js for
at undgå valideringsfejl (eller bruge IE-hacket med if IE).
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 16:59

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Og er det ikke noget fusk, som man ikke kan forvente virker efter
> hensigten i alle tilfælde?

Det mener jeg ikke. Det er noget fusk at skifte fra <table
height="100%"> til <table style="height: 100%"> bare for at få
siden til at validere. Men det er en anden sag - i mine øjne i
hvert fald - når man sætter en absolut højde.

> Og især ikke, hvis siden vises i standard mode?

Jeg har testet i IE, Opera og Firefox i standardmode - ingen af dem
har problemer med at sætte en absolut højde på en tabel i
standardmode (det er relative højder - fx 100% - der giver
problemer). Dog vil tabellen formentlig altid blive udvidet hvis
indholdet kræver en større højde end den angivne - da man ikke kan
kontrollere overflow direkte i tabellen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Denn!s H

Dato : 22-09-05 18:54

"Doan Fischer-Larsen" <doan@fischer-larsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst her i HTML.dk at det er lidt omstændigt, men jeg
> mener at jeg før har ku' gøre det rimelig simpelt...:
>

> Men det virker ikke mere.

Det kan være fordi du bruger en anden doctype at din centrering virker
anderledes

--

vh
Denn!s H

Fra : Doan Fischer-Larsen

Dato : 04-10-05 09:02

Hej.

Det var DOCTYPE'n der var forkert.

Jeg brugte:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Men det var denne jeg sku' ha' brugt:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Mange tak for jeres hjælp alle sammen.

Mvh

Doan