højde på "div"
Fra : Gitte Lauritsen

Dato : 21-09-05 12:50

Hej

Jeg vil gerne bruge div i stedet for tabeller til opbygning af
siden.
Det har længe irriteret mig, at man er nød til at opgive højden
på div for at teksten passer til boksen.

I en tabel bliver højden automatisk øget, hvis man putter mere
ind i den.
Ved div skal højden defineres - ellers er der ingen boks til
indholdet, når man ser siden i Mozilla.
Da jeg gerne vil, at andre skal kunne sætte tekst ind på siden,
kan jeg jo ikke vide, hvor høj div skal være, og så vil det ske,
at teksten kommer uden for boksen og designet.

Der må være andre der har dette problem? Mon der er en løsning
som jeg har overset?

Hilsner
Gitte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-09-05 19:50

Gitte Lauritsen skrev:

> I en tabel bliver højden automatisk øget, hvis man
> putter mere ind i den. Ved div skal højden defineres
> - ellers er der ingen boks til indholdet, når man ser
> siden i Mozilla.

Hvis du *kun* angiver bredden af boksen, skulle teksten
gerne udvide boksen nedad. Har du prøvet det?

Hvis din boks ligger i en anden boks med fast højde, så
går det galt.

Giv gerne et link til problemet!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Gitte Lauritsen

Dato : 21-09-05 23:28

Hejsa. Det er dejligt at få respons!

> Hvis du *kun* angiver bredden af boksen, skulle teksten
> gerne udvide boksen nedad. Har du prøvet det?

Ja, den får jeg ikke Mozilla til at købe. (Som sagt er problemet
der ikke i IE). Jeg har både prøve med bredden i px og i %.
Jeg har haft problemet med stort set alt, jeg har lavet de sidste
par år, så det er egentlig ikke kun den side jeg arbejder med nu,
der giver problemer.

Men du må da godt se et eksempel. Jeg synes bare ikke det er et
godt eksempel, da jeg rette "fejlen".
Jeg har lagt en tabel ind i div.indhold i håb om, at den ville få
min div til at øge højden i takt med teksten, men det har ikke
hjulpet.
Det der får div.indhold til at øge højden i eksemplet, er
billederne der ligger til høje i en div (uden bredde og højde).
Faktisk forstår jeg ikke, hvorfor denne divboks får den
div.indhold til at øge højden, når tabellen ikke gør det. Det er
tydeligt at det er billedet der gør det, men det virker bare ikke
hvis jeg lægger et billede ind i div.indhold.

Jeg ved ikke om dette er forståeligt, det er svært at forklare.
http://www.designersnetwork.net/web/designere.php

Som sagt har jeg bøvlet med dette problem i nogle år, og jeg er
bare så træt af problemet - og af at browserne reagerer så
forskelligt.

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-09-05 00:08

Gitte Lauritsen skrev:

> Ja, den får jeg ikke Mozilla til at købe.

Så er vi jo nødt til at prøve, for min Mozilla kan godt se

http://html-faq.dk/test/boks.htm

uden problemer.

> Jeg har haft problemet med stort set alt, jeg har lavet
> de sidste par år

Er det er specielt gammel Mozilla du har?

Jeg har testet ovenstående i IE 6, Mozilla 1.6, Firefox 1.04
og Opera 8.01, og ingen steder stikker teksten ud i bunden.

> Men du må da godt se et eksempel.

Det var derfor jeg ville se et eksempel

> Jeg har lagt en tabel ind i div.indhold i håb om, at den ville
> få min div til at øge højden i takt med teksten, men det har
> ikke hjulpet.

Nej, vi skal ikke tilbage til tabelbaseret design.

> bare så træt af problemet - og af at browserne reagerer så
> forskelligt.

Ja, browsere er forskellige, men ikke så forskellige som de
var for 5 år siden, da vi bøvlede med Netscape 4. Nu er det
IE vi slås med, men nu kommer version 7 snart, så må vi se
om det hjælper.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Gitte Lauritsen

Dato : 22-09-05 08:52

Hej Allan

Der kan man se. Det er da helt utroligt, hvad det kan betyde, at
man lige vender tingene med nogle.
Jeg tror, at jeg har fundet "synderen". Det er faktisk lidt
pinligt. Ser du, jeg havde sat en højde på div, for at
div-boksen skulle fylde siden ud i et passende design. Det ser
mget pænt ud, sålænge indholdet ikke overskrider denne højde.
Da jeg startede med css for nogle år siden, var jeg ikke
opmærksom på andre browsere, og derfor har jeg nok tillært mig
nogle dårlige vaner. (Ja, lad os håbe de strammer op på IE). I IE
bliver boksen øget i højden, når indholdet øges - også selvom det
overskrider, den højde jeg først havde sat.

Hvad gør man så, hvis man vil have en pæn størrelse boks, der kan
øges i højden, så sidehøjden som udgangspunkt er den samme på
alle sider??

Der opstår også et andet problem i IE. Den vil ikke vise det
nederste af siden.

UPS - nu ser jeg lige, at problemet alligevel ikke er løst. (Jeg
prøvede først med en anden side, som jeg også havde problemet
på.) Det er stadig et problem på denne side (Jeg har FF 1.0.6.):
http://www.designersnetwork.net/web/test.php
Jeg har nu lavet den som en test side.
Stylesheet kan ses her:
http://www.designersnetwork.net/web/stylesheet2.css
(div.tekst står nederst. Den ligger i div.indhold)

Hvad pokker sker der??

Måske er jeg nød til at lægge teksten direkte i div.indhold?

Det var så flere ting på en gang. Det er skønt med noget
feedback.

Hilsen

Fra : Gitte Lauritsen

Dato : 22-09-05 12:06

Nå, nu er jeg ved at finde ud af noget, der tilsyneladende virker
nogenlunde efter hensigten.
Det er åbenbart problematisk at have div-bokse i en stor div-boks.

Nu finder jeg altså selv på noget...

Mange tak for hjælpen!

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-09-05 01:16

Gitte Lauritsen skrev:

> Hvad gør man så, hvis man vil have en pæn størrelse
> boks, der kan øges i højden, så sidehøjden som
> udgangspunkt er den samme på alle sider?

Man undlader at give boksen en højde, og lader indholde
bestemme.

> Der opstår også et andet problem i IE. Den vil ikke vise
> det nederste af siden.

Det går fint i min IE6, der sker bar det at billedet hopper
ned i bunden ved 800 pixel i bredden. Det er som om der
lige akkurat ikke er plads til scrollbaren

> http://www.designersnetwork.net/web/test.php

Det ser ud som om at det er din

der driller dig. Prøv at fjerne den, den er ikke til noget
alligevel.

> Måske er jeg nød til at lægge teksten direkte i div.indhold?

Prøv at koble din css fra, bare for at se om siden har et
fornuftigt flow. Betragt de enkelte elementer som bokse som
du frit kan flytte rundt på.

Bliv inspireret af hvordan det hele er gjort på
http://csszengarden.com/ - så kommer du langt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 23-09-05 16:28

Allan Vebel wrote:

> Det ser ud som om at det er din

> der driller dig. Prøv at fjerne den, den er ikke til noget
> alligevel.

Lidt gør den nu, den returnerer en til den foregående side man var på

Men den type funktioner bør man kun bruge på bekræftelsessider i forhold
til formularer i så tilfælde skal værdien være -2. (Det bringer en
tilbage til den side der kaldte formularen.)

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-09-05 19:23

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Lidt gør den nu, den returnerer en til den foregående
> side man var på

Jeg har endnu ikke mødt en browser uden tilbageknap,
eller en bruger der ikke ved hvor den sidder i browseren.

Gittes tilbageknap er ganske vist forsynet med title=
"Tilbage", men det er da også det eneste der indikerer
hvad disse 3 små grimme pile gør.

Skal hver designer til at lave hver deres tilbageknapper,
placeret forskelligt på skærmen, så bliver brugeren for
alvor forvirret.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 24-09-05 07:45

Allan Vebel wrote:
> Johnny Winther Ronnenberg skrev:
>
> Jeg har endnu ikke mødt en browser uden tilbageknap,
> eller en bruger der ikke ved hvor den sidder i browseren.

Det har jeg heller ikke men jeg har set mange sider hvor menuerne er så
ugennensigtige, at man ikke kan finde tilbage uden tilbageknappen.

> Gittes tilbageknap er ganske vist forsynet med title=
> "Tilbage", men det er da også det eneste der indikerer
> hvad disse 3 små grimme pile gør.

"Tilbage" til hvor? Det er ugennemsigtigt selv som seende, hvis man
bruger en skærmlæser bliver det en meget underlig sag først læses pilene
op og derefter title

> Skal hver designer til at lave hver deres tilbageknapper,
> placeret forskelligt på skærmen, så bliver brugeren for
> alvor forvirret.

Det kan vi kun være enige om. Men til netop formularer, er det en god
ide at sende brugeren tilbage til den side, der kaldte formularen. Så
slipper man for, at få udfyldt formularen flere gange i træk, hvilket
mindre rutinerede brugere ofte gør, fordi det der stod nu er væk ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg