/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Halvtransperante kasser med CSS?
Fra : Anne Holtegaard


Dato : 19-09-05 19:44

Hej.

Jeg sidder med åben mund og glor misundeligt på alle de lækre
CSS-designs på www.csszengarden.com!

Men jeg kan altså ikke lure hvordan de får deres kasser til at
blive halvtransperante, så baggrunden ses igennem.
se f.eks.:
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/096/096.css&page=10

Hvordan gør de det!?!

M.v.h. Anne

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Ukendt (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-09-05 19:53

Anne Holtegaard wrote:
> Men jeg kan altså ikke lure hvordan de får deres kasser til at
> blive halvtransperante, så baggrunden ses igennem.
> se f.eks.:
> http://www.csszengarden.com/?cssfile=/096/096.css&page=10
>
> Hvordan gør de det!?!

Det er faktisk bare et ganske simpelt billede som viser en
halvtransperant boks hvor baggrunden kan ses igennem:
http://www.csszengarden.com/096/leftside_bg.gif

Anne Holtegaard (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Anne Holtegaard


Dato : 19-09-05 19:56


> Det er faktisk bare et ganske simpelt billede som viser en
> halvtransperant boks hvor baggrunden kan ses igennem:
> http://www.csszengarden.com/096/leftside_bg.gif

Ej hvor er det lusket !

Kan man ikke gøre det på den måde jeg troede? Altså ved hjælp af
halvtransperante bokse? Eller måske noget andet smart jeg ikke
har tænkt på?

/Anne

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Ukendt (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-09-05 20:21

Anne Holtegaard wrote:
>>Det er faktisk bare et ganske simpelt billede som viser en
>>halvtransperant boks hvor baggrunden kan ses igennem:
>>http://www.csszengarden.com/096/leftside_bg.gif
>
>
> Ej hvor er det lusket !
>
> Kan man ikke gøre det på den måde jeg troede? Altså ved hjælp af
> halvtransperante bokse? Eller måske noget andet smart jeg ikke
> har tænkt på?

Jo, hvis du kan lave en halvtransperant gif-billede (IE understøtter jo
ikke transperante png-billeder), så burde du kunne få samme effekt. Men
om det bliver ligeså godt, ved jeg ikke.

Men i den kommende CSS3 standard kommer der faktisk en property til
netop at lave elementer transperante. Den hedder opacity og understøttes
allerede af Mozilla-browserne. IE har også deres egen variant, hvor de
bruger et filter, men den er så ikke med i standarden (og kommer nok
aldrig).

Hilsen Ulrik Skovenborg

Toke Eskildsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 19-09-05 20:50

Ulrik Skovenborg wrote:

> Jo, hvis du kan lave en halvtransperant gif-billede (IE
> understøtter jo ikke transperante png-billeder), så burde du kunne
> få samme effekt. Men om det bliver ligeså godt, ved jeg ikke.

Er man villig til hacks, kan IE6 godt bringes til at understøtte
halvgennemsigtige PNG-billeder: http://ekot.dk/www/gennemsigtighed/
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Erik Ginnerskov (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 19-09-05 23:37

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> Jo, hvis du kan lave en halvtransperant gif-billede

Det kan man ikke i gif. Det er enten helt transparent eller slet ikke (for
det pågældende farve).

>(IE understøtter
> jo ikke transperante png-billeder),

Jo, hvis det er fuld transparens. Delvis transparente png'er kan IE derimod
ikke vise korrekt.

> IE har også deres egen
> variant, hvor de bruger et filter,

Det er ikke valid kode, så man må skjule det med conditiona comments. Se
linket i Tokes indlæg eller se her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp

> men den er så ikke med i
> standarden (og kommer nok aldrig).

Håbet er, at IE snart understøtter opacity og delvis transparens i pnp - og
alt det andet, som i årevis har været standard uden at IE har fattet en
meter af det.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Ukendt (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-09-05 15:33

Erik Ginnerskov wrote:
> Det kan man ikke i gif. Det er enten helt transparent eller slet ikke (for
> det pågældende farve).

Ja, det var nok forkert formuleret. Jeg mente faktisk at man kunne lave
noget der mindede om halvtranperant, hvilket også er grunden til jeg var
i tvivl om kvaliteten. Teknikken er vist nok at lave hver anden pixel i
gif-billedet transparent, hvilket giver en nogenlunde effekt

Erik Ginnerskov (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-09-05 21:41

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> Jeg mente faktisk at man kunne
> lave noget der mindede om halvtranperant, hvilket også er grunden til
> jeg var i tvivl om kvaliteten. Teknikken er vist nok at lave hver
> anden pixel i gif-billedet transparent, hvilket giver en nogenlunde
> effekt

Det kan man gøre. Men sidder brugeren med en skærm på kun 640×480px, bliver
det grimt grynet at se på. Det kræver ret små pixler for at se nogenlunde
ud.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Christoffer (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Christoffer


Dato : 19-09-05 20:21


"Anne Holtegaard" <AnneHoltegaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:432f09b1$0$247$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det er faktisk bare et ganske simpelt billede som viser en
>> halvtransperant boks hvor baggrunden kan ses igennem:
>> http://www.csszengarden.com/096/leftside_bg.gif
>
> Ej hvor er det lusket !
>
> Kan man ikke gøre det på den måde jeg troede? Altså ved hjælp af
> halvtransperante bokse? Eller måske noget andet smart jeg ikke
> har tænkt på?
Man kan godt gøre det med css, at det ikke validerer er en detalje (i mine
øjne)
http://www.domedia.org/oveklykken/css-transparency.php

--
Christoffer



Knud Gert Ellentoft (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 19-09-05 20:32

Christoffer skrev:

>Man kan godt gøre det med css, at det ikke validerer er en detalje (i mine
>øjne)

Måske, men det er værre at Opera ikke understøtter transparens
med div. css-metoder.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jens Gyldenkærne Cla~ (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 20-09-05 09:37

Erik Ginnerskov skrev:

> Jo, hvis det er fuld transparens. Delvis transparente png'er
> kan IE derimod ikke vise korrekt.

Men det er værd at nævne at problemet med delvist transparens i
png-filer er løst i IE7 - der er i beta nu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste