Halvtransperante kasser med CSS?
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 19-09-05 19:44

Hej.

Jeg sidder med åben mund og glor misundeligt på alle de lækre
CSS-designs på www.csszengarden.com!

Men jeg kan altså ikke lure hvordan de får deres kasser til at
blive halvtransperante, så baggrunden ses igennem.
se f.eks.:
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/096/096.css&page=10

Hvordan gør de det!?!

M.v.h. Anne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 19:53

Anne Holtegaard wrote:
> Men jeg kan altså ikke lure hvordan de får deres kasser til at
> blive halvtransperante, så baggrunden ses igennem.
> [...]

Det er faktisk bare et ganske simpelt billede som viser en
halvtransperant boks hvor baggrunden kan ses igennem:
http://www.csszengarden.com/096/leftside_bg.gif

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 19-09-05 19:56

> Det er faktisk bare et ganske simpelt billede som viser en
> halvtransperant boks hvor baggrunden kan ses igennem:
> http://www.csszengarden.com/096/leftside_bg.gif

Ej hvor er det lusket !

Kan man ikke gøre det på den måde jeg troede? Altså ved hjælp af
halvtransperante bokse? Eller måske noget andet smart jeg ikke
har tænkt på?

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 20:21

Anne Holtegaard wrote:

> Ej hvor er det lusket !
>
> Kan man ikke gøre det på den måde jeg troede? Altså ved hjælp af
> halvtransperante bokse? Eller måske noget andet smart jeg ikke
> har tænkt på?

Jo, hvis du kan lave en halvtransperant gif-billede (IE understøtter jo
ikke transperante png-billeder), så burde du kunne få samme effekt. Men
om det bliver ligeså godt, ved jeg ikke.

Men i den kommende CSS3 standard kommer der faktisk en property til
netop at lave elementer transperante. Den hedder opacity og understøttes
allerede af Mozilla-browserne. IE har også deres egen variant, hvor de
bruger et filter, men den er så ikke med i standarden (og kommer nok
aldrig).

Hilsen Ulrik Skovenborg

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-09-05 20:50

Ulrik Skovenborg wrote:

> Jo, hvis du kan lave en halvtransperant gif-billede (IE
> understøtter jo ikke transperante png-billeder), så burde du kunne
> få samme effekt. Men om det bliver ligeså godt, ved jeg ikke.

Er man villig til hacks, kan IE6 godt bringes til at understøtte
halvgennemsigtige PNG-billeder: http://ekot.dk/www/gennemsigtighed/
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-09-05 23:37

Ulrik Skovenborg" <"skovenborg hos gmail dot com wrote:

> Jo, hvis du kan lave en halvtransperant gif-billede

Det kan man ikke i gif. Det er enten helt transparent eller slet ikke (for
det pågældende farve).

>(IE understøtter
> jo ikke transperante png-billeder),

Jo, hvis det er fuld transparens. Delvis transparente png'er kan IE derimod
ikke vise korrekt.

> IE har også deres egen
> variant, hvor de bruger et filter,

Det er ikke valid kode, så man må skjule det med conditiona comments. Se
linket i Tokes indlæg eller se her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp

> men den er så ikke med i
> standarden (og kommer nok aldrig).

Håbet er, at IE snart understøtter opacity og delvis transparens i pnp - og
alt det andet, som i årevis har været standard uden at IE har fattet en
meter af det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 15:33

Erik Ginnerskov wrote:
> Det kan man ikke i gif. Det er enten helt transparent eller slet ikke (for
> det pågældende farve).

Ja, det var nok forkert formuleret. Jeg mente faktisk at man kunne lave
noget der mindede om halvtranperant, hvilket også er grunden til jeg var
i tvivl om kvaliteten. Teknikken er vist nok at lave hver anden pixel i
gif-billedet transparent, hvilket giver en nogenlunde effekt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-05 21:41

> [...]

> jeg var i tvivl om kvaliteten. Teknikken er vist nok at lave hver
> anden pixel i gif-billedet transparent, hvilket giver en nogenlunde

Det kan man gøre. Men sidder brugeren med en skærm på kun 640×480px, bliver
det grimt grynet at se på. Det kræver ret små pixler for at se nogenlunde
ud.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 19-09-05 20:21

"Anne Holtegaard" <AnneHoltegaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ej hvor er det lusket !
>
> Kan man ikke gøre det på den måde jeg troede? Altså ved hjælp af
> halvtransperante bokse? Eller måske noget andet smart jeg ikke
> har tænkt på?
Man kan godt gøre det med css, at det ikke validerer er en detalje (i mine
øjne)
http://www.domedia.org/oveklykken/css-transparency.php

--
Christoffer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-09-05 20:32

Christoffer skrev:

>Man kan godt gøre det med css, at det ikke validerer er en detalje (i mine
>øjne)

Måske, men det er værre at Opera ikke understøtter transparens
med div. css-metoder.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-05 09:37

Erik Ginnerskov skrev:

> Jo, hvis det er fuld transparens. Delvis transparente png'er
> kan IE derimod ikke vise korrekt.

Men det er værd at nævne at problemet med delvist transparens i
png-filer er løst i IE7 - der er i beta nu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen