Skærme
Fijala 3554
LCD skærm til spil og tv
Fra : 7c

Dato : 31-10-05 22:24

Jeg ved ikke så meget om emnet, så spørgsmålene kan måske virke lidt dumme,
men jeg prøver alligevel

Jeg vil gerne have skiftet min gamle computerskærm ud med en LCDskærm.

Er det rigtigt at man uden problemer både kan se tv i fin kvalitet, redigere
video og dvd og spille computerspil i meget god opløsning?

Hvis ja....Hvad skal man så være opmærksom på ved køb?

Hvor hurtig skal opdateringstiden være?

Er der nogle mærker der er langt bedre end de andre?

Vh.
Søren C.
Silkeborg

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-11-05 02:37

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke så meget om emnet, så spørgsmålene kan måske virke lidt
dumme,
> men jeg prøver alligevel

Ingen spørgsmål er dumme, kun svarene kan være sådan

> [...]
redigere
> video og dvd og spille computerspil i meget god opløsning?

Du får ikke bedre opløsning på dine film ved at skifte til LCD (fra nu af
kalder vi dem TFT) skærm.
Hvad spil angår så afhænger det af dit grafikkort, det nytter ikke noget at
sidde med et dårligt grafikkort hvis du forventer at spille 3D spil i
højeste opløsning på en TFT skærm.

> Hvis ja....Hvad skal man så være opmærksom på ved køb?

Du skal være opmærksom på at en TFT skærm har en native opløsning, for 17"
og 19" skærme er den som regel 1280x1024 pixels.
Benytter du dig af en opløsning der er lavere end native opløsningen vil
billedkvaliteten forringes, det betyder dog ikke at et spil som f.eks. Doom
3 vil være totalt grimt at køre i 800x600, så vær ikke nervøs på det punkt.
Når du vil til at indkøbe så skal du overveje dit primære brug af skærmen,
det er nemlig ikke helt ligegyldigt hvad du vælger;
Bruger du f.eks. meget tid på at arbejde med billedredigering bør du holde
dig fra skærme med TN panel da de kun arbejder med 6 bit på hver farve-kanal
(simulerer dog de sidste 2 bit så godt som muligt så du får en næsten 24 bit
oplevelse).
Men skal du kun bruge skærmen til film og spil så vælg roligt en skærm med
TN panel, som f.eks. en LG L1915S som er en god og billig 19" skærm, jeg
sidder selv ved en nu og har absolut ingen klagepunkter for denne skærm.
Andre ting du også bør se efter, er ting som kontrastforhold;
500:1 er bedre end 400:1
Billedklarhed har også en del at sige;
300/cm2 giver et klart bedre billede end 250/cm2
Betragtningsvinkel angiver om hvor du kan opholde dig i forhold til skærmen,
min skærm har f.eks. 160/160 graders betragtningvinkel hvilket betyder at
jeg kan se billedet på skærmen så længe jeg opholder mig indenfor de 160
grader horisontalt eller vertikalt. Betragtningsvinkel skal dog tages med
forbehold, en del producenter måler den fra skærmens midte hvor andre måler
hele skærmens billede.

> Hvor hurtig skal opdateringstiden være?

Til spil og film se efter skærme med <12 ms panel, dog kan lidt dyrere
skærme med som f.eks. S-IPS panel sagtens følge med ved en opdateringstid på
op til 25 ms.

> Er der nogle mærker der er langt bedre end de andre?

Mange vil anbefale LG Flatron (Phillips skærme er stort set identiske med
disse, de arbejder sammen) og Samsung Syncmaster.
BenQ har også fået varme ord med på vejen.

Jeg vil anbefale dig at gå en tur i computerforretninger så du kan få
selvsyn på skærmene, der er jo ingen købstvang ved at kigge og du skal bare
spørge løs.
Jeg brugte selv ca. 4 måneder på at finde frem til den skærm jeg har nu, jeg
var rundt i alle de forretninger der er heromkring (de er nok trætte af mig
nu), og valget faldt til sidst på LG Flatron L1915S som jeg ikke har
fortrudt mit indkøb af.

Se evt. brugerbedømmelser her:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99045

Mvh