Brandfare (måske) men må man ?!?!?
Fra : Gaunet

Dato : 29-10-05 02:27

Hello

I vores ejendom bliver der pt. skiftet faldstammer.

Jeg så idag op til stuenlejligheden og 1. sal nede fra kælderen igennem
hulet efter den gamle faldstamme.

Må 'man' efterlade disse huller udækket efter arbejdstids ophør?

Ved en evt. brand i kælderen kan flammerne blive 'suget' op i
stuenlejligheden og måske videre, alle lejlighederne er beboet og ikke
fraflyttet under denne udskiftning.

Jeg mener at..... enten.....

Skal både loft og gulv afdækkes med noget brandhæmmende materiale, så selve
etageadskildelserne også bliver beskyttet......

eller.....

Skal der være en brandvagt (måske ikke det rette ord) med en pulverslukker i
området....

Ifølge en nabo, havde håndværkerne udtalt, at dette skulle der ikke være
noget lovkrav om.

Jeg har søgt lidt på nettet, men................

Nogle som kan/vil hjælpe med eksakte henvisninger evt. herunder
konsekvenser..?

Hilsen & mange tak

Gaunet

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 29-10-05 04:49

On Sat, 29 Oct 2005 03:26:53 +0200, "Gaunet" <gaunet@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hulet efter den gamle faldstamme.
>
>Må 'man' efterlade disse huller udækket efter arbejdstids ophør?

Du kan jo kontakte den kommunale brandinspektør, han bør da vide den
slags.

Vh.
Klaus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-10-05 17:40

alt skal jo brændtætnes, hver lejlighed er jo hver sin brændzone.
Som elektriker skal man jo også have været på kursus i at
brændtætne, og det jo tit små huller på et par millimeter.. Der er
tilbage efter kabler er trukket.

Men det er vist meget normalt det ikke bliver gjort, har da set flere
af sådanne rør osv der ikke er tætnet. Også i helt nyt byggeri,
hvor der fx er bygget et skab rundt om faldstamme og hovedkabler til
strøm, der er også bare træt ned igennem til naboen og videre.. Man
ser det jo ikke, og så er der jo nok ikke nogen der tænker videre
over det! Sådan er det jo, og jo der var jo lige dig der var skeptisk.

Men jeg ved altså ikke lige hvor sådan noget kan stå, men står helt
sikkert i bygniognsrelamentet e.l

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-10-05 19:48

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------------

Bygningslovgivning er i øvrigt en smart måde at komme uden om håndværkere
der aldrig har lært det at holde aftaler, kommer med løbske regninger,
sidder og feder den på ens regning pga. "manglende planlægning" og reelt har
lærlinge gående og lave arbejdet halvdelen af tiden.
Da sådan noget er mere reglen end undtagelsen er det et godt redskab når
regningen er kommet at kigge det igennem med en bygningssagkyndig og så
melde ud at enten bliver arbejdet leveret i overenstemmelse med loven eller
osse bliver beløbet omskrevet til det der rent faktisk er belæg for. Det er
alt for dyrt og de fleste håndværkere magter det ikke alligevel så det ender
med at man får hvad man har betalt for.

Så det var et lille råd om at kende lovgivningen på dette område.

Fra : Henning

Dato : 30-10-05 21:04

wrote:

> [...]
>hulet efter den gamle faldstamme.
>
>Må 'man' efterlade disse huller udækket efter arbejdstids ophør?

Grænsen går vist ved 4 etager? Det var i hvert tilfælde hvad vi fik at
vide for år tilbage da vi fik skiftet faldstammer fra gamle støbejerns
til plastic. Er der mindre en 4 etager er der åbenbart ikke krav om
brandsikring.

Henning
hsb(at)image.dk