CPR nummer
Fra : BSV

Dato : 28-10-05 21:07

Min kone skal betale SU tilbage.

På indbetalingskortene står hendes CPR nummer som en del af betalingslinien,
samt som kontonummer med et par nuller foran.

Jeg har prøvet at klage, men de påstår at CPR nummeret betragtes som sløret
når der står et par nuller foran.

Kan det være rigtigt at de må det???

MVH
BSV

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 08:17

Hvad er problemet?
Et CPR nummer er jo bare en identifikation af din kone. Fingeraftryk er lidt
vanskeligt at håndtere på et indbetalingskort.

Knud

Fra : BSV

Dato : 29-10-05 09:38

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er problemet?
> Et CPR nummer er jo bare en identifikation af din kone. Fingeraftryk er
> lidt vanskeligt at håndtere på et indbetalingskort.
>
> Knud

Giv mig dit CPR nummer så skal du se hvad man kan lave med det.

MVH
BSV

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 09:49

> Giv mig dit CPR nummer så skal du se hvad man kan lave med det.

Det er 091255-0001

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 09:50

Hvad er det du kan lavemed et cpr-nummer som du ikke ligeså godt kunne have
gjort med en hvilken som helst anden identifikation?

Fra : BSV

Dato : 29-10-05 10:17

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det du kan lavemed et cpr-nummer som du ikke ligeså godt kunne
> have gjort med en hvilken som helst anden identifikation?

Med navn, adresse og CPR nummer kan jeg få og ændre alle dine papirer hos
kommunen og sikkert mange andre instanser med.

Jeg kan få tilsendt et nyt sygesikringsbevis til dig. Dernæst behøver jeg
bare at stjæle det i din postkasse.

Derefter går det ikke længe inden indet jeg står med et pas i dit navn.

Du kan så påstå at det er ren teoretisk, men det kan uden tvivl gennemføres
hvis nogen skulle have interesse.

Uden CPR nummeret var indgangen til dette lukket.

MVH
BSV

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 10:24

Vil man snyde kan man snyde med eller uden cpr nummer.
Det er totalt misforstået at cpr nummer giver adgang til noget specielt -
det giver måske en lidt lettere adgang men ikke mere adgang.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-05 12:17

BSV skrev den 29-10-2005 11:17:

> Med navn, adresse og CPR nummer kan jeg få og ændre alle dine papirer hos
> kommunen og sikkert mange andre instanser med.

Det tør du alligevel ikke.

Og de gange det sker, så bliver misbruget alligevel afsløret før eller
siden.

> Jeg kan få tilsendt et nyt sygesikringsbevis til dig. Dernæst behøver jeg
> bare at stjæle det i din postkasse.

Bare stjæle.
dvs. ikke alene begår du dokumentfalsk, men så også indbrud.

Tjek selv straffeloven for strafferammerne

> Derefter går det ikke længe inden indet jeg står med et pas i dit navn.

Ja og.
Fx når man oprette mobilabonnement med pas som billedID, så vil passet
også have et nummer. Det er dette pasnummer som regisreres.
Når "offeret" enten kan bevise (ret nemt: man viser sit rigtige pas
og/eller leverer noget underskriftsprøve., at det rigtige pas har et
helt andet nummer, så er misbruget afsløret.

Ved større økonomiske dispositioner, så laver man vist en kopi af passet
og opbevarer det. På kopien vil man kunne se at offeret og misbrugeren
er to forskellige personer.

Derudover skal du også stjæle et cpr.nr. som du aldersmæssigt og
kønsmæssigt passer med.

alt i alt: Hvorfor være paranoid over, at cpr.nr. er registreret som
"Kundenummer" på et girokort. Girokortet kommer - sandsynligvis - i en
lukket kuvert. Du betaler på et posthus, hvor postmedarbejderen ikke har
tid til at memorisere alle tal (man håndterer ret mange tal på et
posthus ). Postmedarbejderen vil - såfremt denne vælger at misbruge
oplysningerne - ikke alene begå en til flere strafbare handlinger, men
også miste sit job.

Cpr.nr. på fx Økonomistyrelsens-girokort eller steder, hvor det er
relevant (fx ved kreditvurderinger) . Det har jeg ingen problemer med,
men steder hvor det ikke giver mening (fx at skrive det her i
nyhedsgruppen for at tilfredsstille din paranoia). Der giver jeg det
naturligvis ikke.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Tveskaeg

Dato : 29-10-05 15:08

On Sat, 29 Oct 2005 13:16:34 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Det tør du alligevel ikke.
>
>Og de gange det sker, så bliver misbruget alligevel afsløret før eller
>siden.

For et års tid siden var der et DR program hvor en journalist lånte en
anden journalists CPR nummer.

Med det fik han nyt midlertidigt kørekort og pas hos politiet og med
det gik han i banken og fik adgang til at hæve penge.

Han var forbi andre offentlige instanser med de nye papirer og fik
adgang til dybt personelige og fortrolige oplysninger.

Han overtog sådan set den anden journalists identitet.

Baggrunden for programmet var en virkelig hændelse!

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 16:05

og i den virkelige hændelse var ofret på det nærmeste ikke eksisterende. Så
vidt jeg husker boede han fjernt væk i udlandet og kunne derfor ikke gribe
ind i forløbet. Forbryderen havde fremlejet hans lejlighed og havde derfor
muligheder for at fiske mandens post.
Derfor glem det - det er ne forbrydelse lavet med fortsæt og fortæller
egentlig intet om den ringe fare ved at bruge CPR som identifikation - det
er ikke sport mere kritisk end navn og adresse eller et fingeraftryk.

Knud

Fra : Spangkuk

Dato : 29-10-05 14:40

"BSV" <bs_fjern@fjern_ta.dk> skrev

[SNIP] en masse..

Den udsendelse så jeg også for et par år siden...

Spang

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-10-05 19:24

"Spangkuk" <qioewpågjg@asklædhæfgh.nu> wrote in news:43637bc9$0$78280
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> "BSV" <bs_fjern@fjern_ta.dk> skrev
>
> [SNIP] en masse..
>
> Den udsendelse så jeg også for et par år siden...

tak for denne yderst interessante og vigtige oplysning.

mvh
Poul christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-05 10:23

BSV skrev den 29-10-2005 10:37:

> Giv mig dit CPR nummer så skal du se hvad man kan lave med det.

Tja, din kone brugte jo sit cpr.nr, da hun fik SUlånet udbetalt.
Mon ikke, at det er meget fair, at hun også bruger cpr.nr. til
afbetaling af SUlånet igen.
Derudover kan du tilmelde SUlånet til PBS, så sparer du også gebyret.

Og ja, man kan lave sjove ting med cpr.nr. og andre fortrolige oplysninger.
Husk dog på, at medarbejdere som håndterer cpr.nr. er pålagt
tavshedspligt (eller har underskrevet en fortrolighedserklæring hvilket
i praksis er det samme) og dermed kan miste deres arbejde, såfremt det
misbruges.

--
mvh Carsten Riis, som har en stilling, hvor jeg håndterer
cpr.numre i lange baner, samt RKI-oplysninger hvis en person er

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-10-05 11:25

Carsten Riis wrote:
> BSV skrev den 29-10-2005 10:37:
-snip-

> [...]
> tavshedspligt (eller har underskrevet en fortrolighedserklæring hvilket
> i praksis er det samme) og dermed kan miste deres arbejde, såfremt det

Selvfølgeligt gør de heller ikke det (misbruger det). Der er jo ikke
tale om at cpr-nummeret kommer ud til offentligheden, så det må være
præcist som når lønafdelingen på arbejdspladsen har adgang til det og
det er der mig bekendt aldrig nogen der har klaget over (fordi folk vil
gerne have deres løn).

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-10-05 11:50

In news:43634df9$0$47088$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> Typed:

> [...]
> præcist som når lønafdelingen på arbejdspladsen har adgang til det og
> det er der mig bekendt aldrig nogen der har klaget over (fordi folk

Personligt ville jeg nu gerne tilbage til den tid hvor man hver fredag fik
en brun pose / kuvert, hvor lønnen var talt op i klingende mønt.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-10-05 12:04

Petersen_Michael wrote:
> [...]
>

> Personligt ville jeg nu gerne tilbage til den tid hvor man hver fredag fik
> en brun pose / kuvert, hvor lønnen var talt op i klingende mønt.

Jeg ville nødigt rende rundt med så mange kontanter af gangen

Selvom man så ville få noget mere for de penge man betaler bankerne i
gebyrer, når man så selv skulle ned og sætte dem ind på ens visakort for
derefter at bruge dem..

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-10-05 12:14

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message
> Hvad er problemet?
> Et CPR nummer er jo bare en identifikation af din kone. Fingeraftryk er
> lidt vanskeligt at håndtere på et indbetalingskort.
>
> Knud

Det var dog et frygteligt arogant og OT svar.

hvis du ikke skulle vide det, så er et CPR nummer det man kalder en
personfølsom oplysning, som offentlige instanser ikke uuden videre må
videregive til alle og enhver. Det følger bl. andet af persondataloven.

Det ærgrer mig at du med et så tåbeligt indlæg tilsyneladende får held til
totalt at afspore en interessant tråd så dem der ved noget om emnet ikke
gider svare,

Peter

Fra : BSV

Dato : 29-10-05 13:25

> [...]
> totalt at afspore en interessant tråd så dem der ved noget om emnet ikke

Lige netop.

MVH
BSV

Fra : Christian

Dato : 29-10-05 21:52

"BSV" <bs_fjern@fjern_ta.dk> wrote in message

> Lige netop.
>
> MVH
> BSV

HA HA....det er sgu da rimeligt af sporet at klage over at CPR nummeret står
på et Girokort...

gå ind på cpr.dk og check hvem der hiver info om dig...

Fra : BSV

Dato : 29-10-05 13:34

> [...]
> totalt at afspore en interessant tråd så dem der ved noget om emnet ikke

Ja jeg tror der er nogle der har misforstået spørgsmålet noget, jeg synes
ellers jeg prøvede at udtrykke mig klart.

Det glæder mig da, at der er en der har forstået hvad jeg mente, så er det
da ikke helt så galt fat med mit sprog alligevel.

MVH
BSV

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 13:57

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog et frygteligt arogant og OT svar.

Sandheden er ilde hørt. Det er jo realiteterne uanset de kloge gider
diskutere det eller ej.

Knud

Fra : BSV

Dato : 29-10-05 14:14

> Sandheden er ilde hørt. Det er jo realiteterne uanset de kloge gider
> diskutere det eller ej.
>
> Knud

Du skulle have været katolsk præst, sådan som du har eneret på at udtale dig
om sandheden.

MVH
BSV

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-10-05 14:59

> Sandheden er ilde hørt. Det er jo realiteterne uanset de kloge gider
> diskutere det eller ej.

jamen hvis det så bare var sandheden du kom med. Men du svarede overhovedet
ikke på spørgsmålet, og var totalt OT med dit svar. Du ødelagde bare som
sædvanligt den tråd du optrådte i

Peter

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 16:06

Ødelægger man nu en tråd ved at komme med min kommentar til den?
Der er da intet der hindrer dig i at fremføre dine (ringe) synspunkter!

Knud

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-10-05 18:46

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message
> Ødelægger man nu en tråd ved at komme med min kommentar til den?
> Der er da intet der hindrer dig i at fremføre dine (ringe) synspunkter!

Må jeg foreslå dig at læse fundatsen for denne gruppe

EOD

Peter

Fra : KNT

Dato : 30-10-05 07:41

Hvorfor skulle jegdog spilde min tid med dette.

Knud

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-10-05 10:01

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skulle jegdog spilde min tid med dette.

Måske for at afværge et antal klager til din internetudbyder....?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : KNT

Dato : 30-10-05 10:43

og hvad skulle de dog klage over?

Knud

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-10-05 20:41

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> og hvad skulle de dog klage over?

Fx manglende overholdelse af selv den mest simple netikette - som du jo
flere gange har erklæret, at du ikke ønsker at følge.

Det er fx mod netiketten at topposte (altså skrive dit svar over det, du
svarer på) - det er almindelig høflighed og netikette at skrive sit svar
*under* det, man svarer på... ligesom jeg gør her.

Derudover overtrædelse af gruppens fundats - dk.videnskab.jura er en
gruppe
beregent til diskussion af jura, og der ønskes kun saglige indlæg - dette
er
ikke en gruppe, hvor man kan ødelægge alle tråde med egne personlige
meninger, som ikke har nogen juridisk relevans.

Du kan læse mere om netikette generelt på www.usenet.dk/netikette

Du kan læse om, hvad din udbyder synes om, at du ignorerer netiketten her

http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html

og endelig kan du læse gruppens fundats på

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura

Du kan selvfølgelig også bare vælge at ignorere det hele.... så kan du
fortsætte, som du gør nu indtil du pludselig en dag ikke kan logge på,
fordi
din udbyder har afbrudt din internetforbindelse. Til den tid vil du så
ikke
være i stand til at læse på http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html
hvor du ellers ville kunne konstatere, at de fleste udbydere anser
ignorering af netiketten som en væsentlig misligholdelse af dit
abonnement.
Denne trælse situation kan imidlertid undgås, hvis du "spilder" bare en
anelse af din kostbare tid på at sætte dig ind i de spilleregler, der ikke
kun gælder for os andre, men også for dig

Fra : KNT

Dato : 30-10-05 22:05

Og hvad skal jeg bruge netikette til? Bare det selvkonstruerede ord kan give
mig brækfornemmelser.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 30-10-05 22:16

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

> [...]
> anelse af din kostbare tid på at sætte dig ind i de spilleregler, der ikke
> kun gælder for os andre, men også for dig

never argue with idiots. They drag you down to their level, and beat you
with experience

Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-05 22:39

Peter K. Nielsen skrev den 30-10-2005 22:16:

> never argue with idiots. They drag you down to their level, and beat you
> with experience

hehehe

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 30-10-05 11:44

> [...]
> overhovedet ikke på spørgsmålet, og var totalt OT med dit svar. Du
> ødelagde bare som sædvanligt den tråd du optrådte i

Markér et af hans indlæg, meddelelser, bloker afsender, tryk ja.

/Kenneth Iversen

Fra : KNT

Dato : 30-10-05 12:02

Fordi du kun vil høre det du ønsker at høre.
Du er en ynkelig rygklapper.

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-10-05 16:28

"KNT" wrote

> Fordi du kun vil høre det du ønsker at høre.
> Du er en ynkelig rygklapper.

Du er sgu da lidt fra den i dag, Knud
De to sætninger du har skrevet hænger sgisme ikke alt for godt sammen

Kenneth vil være rygklapper hvis han kørte med på dit show
Jeg kan selv med lidt god vilje hverken finde hoved eller hale i det du
skriver

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-10-05 22:30

> Med navn, adresse og CPR nummer kan jeg få og ændre alle dine
> papirer hos kommunen og sikkert mange andre instanser med.

Kommunen må ikke bruge CPR-nummeret som eneste idenfiktikation. CPR-
nummeret er ikke en hemmelig oplysning selvom mange tror det.

CPR-nummeret må dog gerne bruges på et girokort såfremt dette
fremsendes i lukket kuvert.

Se http://www.cpr.dk

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : BSV

Dato : 30-10-05 10:55

> [...]
> nummeret er ikke en hemmelig oplysning selvom mange tror det.
>
> CPR-nummeret må dog gerne bruges på et girokort såfremt dette

Du har ret, det har jeg også fundet ud af, men problemet er jo at i praksis
udlever alle kommuner alt hvis du har CPR og adresse.
Dernæst er der ikke så forfærdeligt langt til man står med pas og diverse
andre ting, som kan bruges til mange ting i vore tider.
Det er ikke fordi at jeg har paranoia i nogen som helst retning, men jeg
mener det er et principielt spørgsmål, som man er nødt til at tage stilling
til også på højere plan i de tider vi lever i.
En falsk identitet er nok temmelig attraktiv i visse kredse.

mvh
bsv

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-05 15:33

BSV skrev den 30-10-2005 10:55:

> Du har ret, det har jeg også fundet ud af, men problemet er jo at i praksis
> udlever alle kommuner alt hvis du har CPR og adresse.

Lav adressebeskyttelse.

> Dernæst er der ikke så forfærdeligt langt til man står med pas og diverse
> andre ting, som kan bruges til mange ting i vore tider.

Ved pas skal du også bruge også bruge fødselsattest.

> Det er ikke fordi at jeg har paranoia i nogen som helst retning, men jeg
> mener det er et principielt spørgsmål, som man er nødt til at tage stilling
> til også på højere plan i de tider vi lever i.

Det syntes jeg du skulle overlade til en psykiater om at vurdere om du
har paranoia.

> En falsk identitet er nok temmelig attraktiv i visse kredse.

Ja og?

Du kan lave dit eget cpr.nr, hvis du vil. Du skal såmend bare kende
Modulus11 (eller hvad formlen nu hedder som bruges til udregning af
cpr.nr.).
Med lidt snilde, så kan du få yderligere oplysninger på det nærmeste
folkebibliotek.

Og disse "visse kredse". Hvis det er terrorister du tænker på, så er
de nok ret ligeglade med cpr.nr.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-11-05 12:23

Carsten Riis <.@.> skrev:

> Lav adressebeskyttelse.

Hjælper ikke på problemet med, at en del kommuner tror CPR-nummeret er
identifikation af en person der henvender sig til kommunen.

> [...]
> udregning af cpr.nr.).
> Med lidt snilde, så kan du få yderligere oplysninger på det

Det står også på CPR.dk hvordan kontrolcifferet beregnes. Det er
bestemt ingen hemmelighed.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-11-05 16:34

on 01-11-2005, Morten ?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m= supposed :
> Det står også på CPR.dk hvordan kontrolcifferet beregnes. Det er
> bestemt ingen hemmelighed.

Og bruges ikke længere...

http://cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=2&n=0&h=2&d=523&s=4

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-11-05 17:36

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev:

> Og bruges ikke længere...
>
> http://cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=2&n=0&h=2&d=523&s=4

[Flueerotik]
Jo det bruges stadig men i fremtiden vil der formentligt ikke være nok
CPR-numre, hvorfor det vil være nødvendigt at sløjfe kontrolcifret hvis
der er flere end 270 mænd og 270 kvinder der er født samme dag - dette
skal der tages hensyn til i systemer der laver et modulus-check på om
CPR-nummeret er gyldigt.
[/Flueerotik]

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-05 00:29

Morten ?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m= has brought this to us :
> [...]
> der er flere end 270 mænd og 270 kvinder der er født samme dag - dette
> skal der tages hensyn til i systemer der laver et modulus-check på om

Med andre ord, det kan ikke bruges (i praksis) i og med man ikke kan
sige at nummeret er falsk hvis ikke checkcifret er iorden. Man vil dog
stadig kunne sige det er korrekt hvis checkcifret passer.

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-11-05 10:12

Scripsit "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk>

> Med andre ord, det kan ikke bruges (i praksis) i og med man ikke kan
> sige at nummeret er falsk hvis ikke checkcifret er iorden. Man vil dog
> stadig kunne sige det er korrekt hvis checkcifret passer.

Man kan *ikke* (og har aldrig kunnet) konkludere at et CPR-nummer er
korrekt, bare fordi checkcifferet passer.

Checkcifferkontrollen er designet til at opfange indtastnings_fejl_ og
har aldrig egnet sig til at beskytte mod bevidst _snyd_. Det var en
relevant beskyttelse i CPR-systemets første årtier, hvor man i stort
omfang anvendte en blanding af manuel og elektronisk behandling af
sager og derfor ofte var ude for at en medarbejder som man stolte på
ikke ville snyde, skulle taste cpr-data ind i maskiner.

I dag sker stort set al rutinebehandling imidlertid elektronisk,
så der er ikke så meget tastearbejde at finde ærlige fejl i. De fleste
gange hvor et CPR-nummer bliver tastet ind, er der tale om et nummer
som er opgivet af en borger eller virksomhed, og da har man alligevel
brug for en eller anden procedure for at opdage snyd. Sådan en
procedure vil også som en bivirkning fange simple fejl.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation