e-mail er juridisk bindende?
Fra : pmn

Dato : 28-10-05 19:35

Hej Gruppe

Jeg har modtaget en regning på 5000,- fra et firma. De truer med RKI hvis
jeg ikke betaler den! (og det har jeg ikke tænkt mig)

Sagen kort:

Jeg sætter en vare til salg gennem vedkommenes webside. Modtager en email
som jeg skal godkende.

Jeg fortryder efterfølgende at jeg har sat varen til salg, men har ingen
mulighed for at annulere aftalen.

De mener at jeg skal betale 5000,- i gebyr for ikke at have overholdt
aftalen.

Er de i deres ret til det? Jeg har jo ingen underskrift sat nogen steder, og
jeg mener ikke at en alm e-mail er juridisk bindende.

(Jeg ved at digital signatur er!)

Kan de uden videre melde mig til RKI uden at det har været for en dommer?

På forhånd tak

Peder N

Fra : MC

Dato : 28-10-05 19:42

"pmn" <pmn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Er de i deres ret til det? Jeg har jo ingen underskrift sat nogen steder,
> og
> jeg mener ikke at en alm e-mail er juridisk bindende.

En aftale er bindende uanset om den er skrevet på e-mail, toiletpapir eller
andet.

Fra : Anders Christensen

Dato : 28-10-05 19:50

MC wrote:
> "pmn" <pmn@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> En aftale er bindende uanset om den er skrevet på e-mail, toiletpapir eller
> andet.

Den behøver sådan set ikke engang at være skrevet ned, men af
bevismæssige grunde er det at foretrække.

Fra : Anders Christensen

Dato : 28-10-05 19:44

pmn wrote:
> [...]
>
> (Jeg ved at digital signatur er!)
>
> Kan de uden videre melde mig til RKI uden at det har været for en dommer?

Hvad siger de aftalevilkår du har accepteret da du satte genstanden til
salg?
Er der et punkt om fortrydelse?

Der kan godt være indgået en aftale uden at du har skrevet under på
noget, tænk f.eks. på mundtlige aftaler, som er lige så bindende som
skriftlige. (dog er det lidt sværere at bevise dem)
Du nævner selv "ingen mulighed for at annulere aftalen" hvilket da
indikerer at der er indgået en aftale.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : pmn

Dato : 28-10-05 19:53

> [...]
> skriftlige. (dog er det lidt sværere at bevise dem)
> Du nævner selv "ingen mulighed for at annulere aftalen" hvilket da

Men skal de ikke bevise at det rent faktisk er mig der har indgået aftalen.
?

Enhver kan jo oprette en hotmail adresse og indrykke en annonce i en anden
mands navn!

Fra : Anders Christensen

Dato : 28-10-05 19:56

pmn wrote:

> [...]
> ?
>
> Enhver kan jo oprette en hotmail adresse og indrykke en annonce i en anden

Tjaa, de skal i sidte ende overbevise en dommer om at der er indgået en
aftale mellem dig og dem, og efterom de har sendt dig en regning mener
de vel at kunne løfte bevisbyrden.
Din opgave vil i så fald være at bevise at det ikke er dig.
Sådan er det når det er et civilt søgsmål, der er ikke noget med
"uskyldig til det modsatte er bevist" som i straffesager.
Der er det "bare" om at overbevise en dommer. (Forenklet set)

Har du ikke godkendt indrykningen på en eller anden måde?
De har jo ganske sikkert også gemt den ipadresse, samt tidspunktet du
har besøgt hjemmesiden, og med de informationer er det nu ganske nemt at
spore dig, det kræver en dommerkendelse og en henvendelse til din
internetudbyder.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : pmn

Dato : 28-10-05 20:12

> [...]
> har besøgt hjemmesiden, og med de informationer er det nu ganske nemt at
> spore dig, det kræver en dommerkendelse og en henvendelse til din

Og hvad så hvis den ikke er indrykket fra min hjemmeadresse?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-10-05 20:36

pmn wrote:

> Og hvad så hvis den ikke er indrykket fra min hjemmeadresse?

Det er jo temmelig ligegyldigt. Som det fremgår af dit første indlæg,
*er* det jo rent faktisk dig, der har indrykket den.

Men hvordan ser aftalegrundlaget ud? Hvor mange mails er der udvekslet,
hvad stod der i dem osv?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Madsen

Dato : 28-10-05 20:37

On Fri, 28 Oct 2005 21:11:59 +0200, "pmn" <pmn@nospam.dk> wrote:

>Og hvad så hvis den ikke er indrykket fra min hjemmeadresse?

Prøv nu lige at give lidt flere informationer, det der med at sidde og
digte en historie og så tilpasse den hver gang der kommer et nyt
spørgsmål duer altså i kke..

Det bedste råd får du hvis du fortæller hvad det drejer sig om udover
bare at komme med de der "dårlige" undskyldninger..

Det kunne jo være hvis du uddybede sagen lidt, at der var en der kunne
hjælpe dig med at finde en reel undskyldning, istedetfor allerede nu
og sidde og strikke din "mened" historie til fogedretten sammen
....(Hvem ved, måske behøver du slet ikke skal i retten og lyve for at
slippe for at betale)..

Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-05 21:22

In article <43626ed0$0$38700$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, pmn wrote:
> [...]
>
> (Jeg ved at digital signatur er!)
>
> Kan de uden videre melde mig til RKI uden at det har været for en dommer?

Ja, såfremt du erkender at skylde dem penge. Hvis du ikke erkender
gælden, så skal de gennem retten, hvor, som de andre skriver, man skal
overbevise dommeren.

Da du reelt har indrykket annoncen, så hænger du også på den.

Dit bedste forsvar vil i stedet være, at vilkårene er urimelige,
at der i aftalen ikke er mulighed for at fortryde før et salg etc.
Dette kan muligvis få sat beløbet ned, eventuelt til 0 kr, såfremt
det kan godtgøres at de ikke har haft omkostninger, og du har reageret
uden ophold / indenfor kort tid (eksempelvis få timer).

Men en retssag er dyr, så de 5000 kr kan være givet godt ud i lærepenge.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-10-05 22:19

On Fri, 28 Oct 2005 20:34:49 +0200, pmn wrote:

> Jeg sætter en vare til salg gennem vedkommenes webside. Modtager en email
> som jeg skal godkende.

Hvad står der i den email?
--
MVH
osv...

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 29-10-05 10:21

> Kan de uden videre melde mig til RKI uden at det har været for en dommer?

Hvis du ikke vedstår gælden må RKI ikke optage dig.

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!