jeg har lånt min ven....
Fra : bj

Dato : 27-10-05 19:22

Hej

Jeg har lånt min "ven" nogle penge som skulle være til betaling pr. 1.
oktober, men ahr endnu ikke modtaget dem.

Hvad kan jeg gøre?

Jeg har bevis på, at jeg har indbetalt dem på dennes konto.

Han fortæller mig at pengene er sendt til mig, og hold så lige fast...via
post. Tja, det kan jeg jo ikke bruge til så meget...

Hvordan står jeg? Kan jeg gå ned i dennes bank og kræve en tilførsels eller
hvordan griber jeg det an?

mvh.

bj

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-10-05 19:26

bj wrote:
> [...]
> post. Tja, det kan jeg jo ikke bruge til så meget...
>
> Hvordan står jeg? Kan jeg gå ned i dennes bank og kræve en tilførsels eller

Du kan rykke din ven for betalingen, og hvis han ikke mener han skylder
dig noget må du jo tage turen omkring retsvæsenet, muligvis kan du køre
en inkassosag hvis du har dokumentation for lånet, og han ikke nægter at
skylde dig pengene.

Spørgsmålet er så om det kan betale sig, det kommer jo an på beløbet om
det kan betale sig med de omkostninger det kan føre med sig.
--
Mvh Anders Christensen

Fra : Holst

Dato : 27-10-05 20:05

bj wrote:

> [...]
> post. Tja, det kan jeg jo ikke bruge til så meget...
>
> Hvordan står jeg? Kan jeg gå ned i dennes bank og kræve en tilførsels eller

Du står ret dårligt. Dit bevis derpå lyder til at være ret dårligt. En
indbetaling på en konto siger jo ikke det store, udover at et beløb er
blevet indbetalt. Det lyder i høj grad til, at du mangler en form for
lånebevis.

Det bedste, du sikkert kan gøre, er at snakke med ham og få snakket jer
til rette. Han har muligvis sendt pengene med posten til dig, men det er
jo så absolut dumt at sende større beløb på den måde (og derudover ikke
tilladt).

Kan I ikke snakke jer til rette, så du er tilfreds, kan du jo trække ham
i retten, køre en inkassosag eller lignende. Men skal du have succes med
det, så kræver det nok et lidt bedre bevis end det, du lyder til at have.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-10-05 00:32

Holst wrote:

> Du står ret dårligt.

Helt enig. Civil retssag er eneste mulighed, såfremt vennen nægter at
betale.

> [...]
> indbetaling på en konto siger jo ikke det store, udover at et beløb er
> blevet indbetalt. Det lyder i høj grad til, at du mangler en form for

Njaah. Det kan godtgøres, at han uden videre har overført penge til
vennen. I en civil retssag vil jeg tro, det vil blive tillagt en vis
betydning.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : J-N

Dato : 27-10-05 21:47

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har lånt min "ven" nogle penge som skulle være til betaling pr. 1.
> oktober, men ahr endnu ikke modtaget dem.
>
> Hvad kan jeg gøre?

Betragte det som lærepenge....

---
Jesper

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-10-05 07:57

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan står jeg? Kan jeg gå ned i dennes bank og kræve en tilførsels
> eller hvordan griber jeg det an?

Den mulighed har du ikke.
Banken kan ikke uden videre tilbagefører et beløb fra en anden mands konto.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-10-05 10:35

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Han fortæller mig at pengene er sendt til mig, og hold så lige fast...via
> post. Tja, det kan jeg jo ikke bruge til så meget...

Har du skriftligt bevis for, at han siger, han har sendt pengene pr. post?
Dette er vigtigt, da det er det samme som, at han anerkender at have lånt
pengene. Dermed påtager han sig bevisbyrden ift. at skulle returnere dem, og
det er således hans problem at sikre, at du får dine penge.

Fra : bj

Dato : 28-10-05 21:08

> [...]
> og
> det er således hans problem at sikre, at du får dine penge.

nej, men jeg har bevis for at have lånt ham pengene samt en del
korrespondence, der fortæller at han har lånt penge af mig samt hvori han
skriver, at han har sendt pengene....hmm, det er vel det samme som at
vedkende at han skylder mig penge?

bj

Fra : Simon

Dato : 31-10-05 07:46

bj wrote:
> [...]
> korrespondence, der fortæller at han har lånt penge af mig samt hvori han
> skriver, at han har sendt pengene....hmm, det er vel det samme som at

Hvis du vil tage retslige skridt er fogedretten en mulighed:
http://www.domstol.dk/page17215.aspx

For kr.400 behandler de sagen og forkynder kravet for skyldner. Du skal
IKKE engang _bevise_ kravet i den forbindelse, blot erklære hvordan
tingene forholder sig!
Og: "Hvis der ikke kommer en skriftlig indsigelse fra skyldner inden 14
dage fra den dag, betalingspåkravet er forkyndt, giver fogedretten
betalingspåkravet påtegning om, at det har virkning som en dom."

Dvs. hvis han ikke reagerer på kravet så er bevisspørgsmålet
forbi/afgjort. Du kan så 'komme efter' skyldneren med dette krav/dom de
næste 20 år... (Men det kan godt være svært i praksis at få folk til at
betale penge)

- Hvis skyldner inden de nævnte 14 dage protesterer til fogedretten,
dropper de sagen og du må så finde andre løsninger (civil retssag eller
andet...)

Henvend dig evt. til retten og bed dem forklare dig forløbet; de kan
være meget hjælpsomme.

Bemærk desuden:

"Kravet uden renter og omkostninger må ikke overstige 50.000 kr."

"Inden indleveringen af betalingspåkravet skal du sende et rykkerbrev
(en påkravsskrivelse) til skyldner. Rykkerbrevet skal opfylde
betingelserne i inkassolovens § 10, jf. dog § 11."

[§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger
med henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være
sendt en påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og
den i stk. 3 nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.

Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som
er nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages
foranstaltninger, hvorved der påføres skyldneren yderligere
omkostninger. Fristen skal være mindst 10 dage fra afsendelsen af
påkravsskrivelsen. ]

Fra : bj

Dato : 03-11-05 21:08

> [...]
> og
> det er således hans problem at sikre, at du får dine penge.

det har jeg ikke, men jeg har bevis for at han har lånt dem af mig...

bj

Fra : Tveskaeg

Dato : 29-10-05 15:15

On Thu, 27 Oct 2005 20:22:01 +0200, "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk>
wrote:

>Hvordan står jeg? Kan jeg gå ned i dennes bank og kræve en tilførsels eller
>hvordan griber jeg det an?

Du smadrer den ene af hans knæskaller så skal du bare se hvor hurtigt
han kan finde dine penge frem. Det går eddermanme stærkt tør jeg godt
at love!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-10-05 17:45

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

> Du smadrer den ene af hans knæskaller så skal du bare se hvor hurtigt
> han kan finde dine penge frem. Det går eddermanme stærkt tør jeg godt
> at love!

Du befinder dig i dk.videnskab.jura hvor dine dumsmarte bemærkninger er
uønsket.

Fra : Tveskaeg

Dato : 30-10-05 12:17

On Sat, 29 Oct 2005 18:45:27 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>"Tveskaeg" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse

>Du befinder dig i dk.videnskab.jura hvor dine dumsmarte bemærkninger er
>uønsket.

Måske men det gør det ikke mindre rigtigt.

Fra : Jens

Dato : 29-10-05 17:51

Tveskaeg <nobody@noone.com> wrote:

> Du smadrer den ene af hans knæskaller så skal du bare se hvor hurtigt
> han kan finde dine penge frem. Det går eddermanme stærkt tør jeg godt
> at love!

Og hvis der er tale om mange penge kan de række til lommepenge i de
mange, lange måneder Du kommer til at tilbringe bag de stive gardiner.

Dårligt råd - i hvert strafbart at følge.
--

Jens F