Voldsom regning fra håndværkere
Fra : Frank Nørvig

Dato : 27-10-05 14:30

Hejsa,

Min søster har haft håndværkere i sin lejlighed, og nu er regningerne
kommet fra to af dem, men beløbet er langt fra det aftalte.
Situationerne ser således ud:

1. Hun skulle have tilsluttet komfur, en opvaskemaskine og en
vaskemaskine, alle 3 stående i køkkenet. Hun fik et mundtligt tilbud på
ca. 3000,- for det hele, men efter endt arbejde, lyder regningen på lidt
over 10.000,- Håndværkerne har på intet tidspunkt givet udtryk for at
det ville blive dyrere, ej heller kontaktet hende for at høre om hun
ville have lavet det, selvom det blev mere end 3 gange så dyrt.

Hvordan står hun, når tilbudet kun var mundtligt?

2. Hun skulle have lavet nyt badeværelse og fik et skriftligt tilbud på
55.000,- eks moms, dvs. små 75.000,- inkl moms. Hun blev dog undervejs
informeret mundtligt om, at det kunne blive lidt dyrere, men højst 90.000,-
Nu er regningen kommet, og den lyder på lige knap 200.000,- !!! I følge
udspecifikationen, løber timelønnen alene op i 109.000,- ...
badeværelset er på knap 3,5 kvm, så det burde ikke tage så lang tid at lave.

I første omgang har hun blankt afvist at betale begge regninger, og
afventer svar fra håndværkerne, men det kan da ikke være tilladt for dem
at kræve så meget ekstra uden at have varslet en så voldsom stigning?

Mvh Frank

Fra : BJ

Dato : 27-10-05 14:45

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> udspecifikationen, løber timelønnen alene op i 109.000,- ...
> badeværelset er på knap 3,5 kvm, så det burde ikke tage så lang tid at

Det lyder helt ude i hampen.

Jeg har netop afsluttet min forsikringsskade og her er resultatet blevet:

Murer: 51.084,90 kr. (i øvrigt med et forbrug på ca. 20 m2 gulvfliser!)
Smed: 34.975,75 kr. (inkl.. afregning med lækagesporingsfirma)
Fugemand: 1.032,50 kr.
Maler: 6.477,50 kr.

hertil lægges nyt "inventar" som afregnes af én selv

HTH: 15.317,50 kr.
Tømrer: 4.576,75

Summa summarum for ca. 3,5 m2 gæstetoilet:

Kr. 113.464,90

Se det synes *jeg* var horribelt mange penge, men det er vand ved siden af
dit eksempel.

PS: Jeg forespurgte forsikringsselskabet og de udtalte: " ca. 100.000 kr.
pr. toilet og 150.000 kr. for et køkken".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-10-05 15:31

> [...]

> ville have lavet det, selvom det blev mere end 3 gange så dyrt.
>
> Hvordan står hun, når tilbudet kun var mundtligt?

- ikke så godt som hvis det var skriftligt.Men hvad står der på regninge af
timeforbrug og materialer? Har de skulle bruge en eller anden særlig dims
eller banke huk i vægge og trække rør under gulvet?

> [...]
> udspecifikationen, løber timelønnen alene op i 109.000,- ...
> badeværelset er på knap 3,5 kvm, så det burde ikke tage så lang tid at

- det er nu dyrt nok alligevel. Igen - hvad står der på regningen? Har hun
mulighed for at kontrollere timeforbruget?

> I første omgang har hun blankt afvist at betale begge regninger, og
> afventer svar fra håndværkerne, men det kan da ikke være tilladt for dem
> at kræve så meget ekstra uden at have varslet en så voldsom stigning?

- det lyder som om de pågældende fagfolks klageinstanser måske skal
kontaktes. Men husk at betal det aftalte beløb ...

ras

Fra : Kit

Dato : 27-10-05 20:08

Må man spørge hvilke håndværkerfirmaer det er?
VH Kit

Fra : jones_net

Dato : 28-10-05 09:46

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> wrote in message
> [...]
> afventer svar fra håndværkerne, men det kan da ikke være tilladt for dem
> at kræve så meget ekstra uden at have varslet en så voldsom stigning?

Hun skal betale det, som hun synes er rimeligt - f.eks. det aftalte beløb.
Også de mudtlige stigninger, som hun selv har sagt god for.

Og så skal hun kigge efter, om hendes skriftlige priser er tilbud eller
overslagspriser - der er nemlig _stor_ forskel på betydningen!
Tilbud er fast pris, og overslag er forventet pris, men reelt timeafregning.

Her kan du se mine tidligere indlæg ang. overslagspriser:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/cc2421795d1344d9/4f421dc67edd8395?lnk=st&q=jones_net+overslagspris&rnum=2#4f421dc67edd8395
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.hus-og-have/browse_thread/thread/b0f36acf5a6a46eb/c55f55a559a731aa?lnk=st&q=jones_net+overslagspris&rnum=1#c55f55a559a731aa
http://groups.google.dk/group/dk.forbruger/browse_thread/thread/41088c3db1343eda/85212aeeee637eb5?lnk=st&q=jones_net+overslagspris&rnum=3#85212aeeee637eb5

Se lidt tekst om det på dr.dk:
http://www.dr.dk/forbrug/rettigheder/FH/haandvaerkere1.htm
Se en sag om lign. beløb her:
http://www.byggerietsankenaevn.dk/kendelsessamling/index.php?page=kendelse&kid=16

/J
Ikke jurist!

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 29-10-05 19:21

Kun skriftlige tilbud dur det der med snak frem og tilbage om priser er
udueligt,men håndværkerne er prof og skal handle der efter de har et problem
hvis det der er udført er det der står i tilbuddet skal der ikke betales
mere.Et tilbud er ikke ca. men en fast pris altså er det ikke et tilbud der
er givet på montering af hvidevarer .

Fra : CC

Dato : 30-10-05 14:39

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> betales mere.Et tilbud er ikke ca. men en fast pris altså er det ikke et
> tilbud der er givet på montering af hvidevarer .

1. Der er formodentlig ikke det store at gøre, da tilbudet er afgivet
mundtligt - desværre!
2. kontakt en advokat hurtigst muligt og lad ham/hende rådgive om det videre
forløb - det er ganske enkelt horibelt.

hilsen
Claus

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-10-05 17:43

CC wrote:
> "STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> wrote in message
-snip-
-snip-

Det bør man jo holde fast i.

Lyder som bondefangeri.

> 1. Der er formodentlig ikke det store at gøre, da tilbudet er afgivet
> mundtligt - desværre!

Man kan vel forsøge at starte med at betale det som det mundtlige tilbud
gik på og så kan man lade advokaten tage slåskampen indtil det er
afgjort, (er der ikke noget der hedder syn og skøn) om håndværkeren nu
også har krav på så voldsomt meget ekstra uden at han har gjort
opmærksom på noget - lyder som bondefangeri. Men det kommer an på om
advokaten går med til det.

Det er vel fuldstændigt ude af proportioner at håndværkeren ikke
undervejs har fortalt noget om at prisen blev ændret i den grad og
eftersom det er hans egen fejl, må det være ham som bøder for det
eftersom at han er den "stærke part" og forbrugeren/kunden den svage.

> 2. kontakt en advokat hurtigst muligt og lad ham/hende rådgive om det videre
> forløb - det er ganske enkelt horibelt.

Ja, det kan ikke klares på usenet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen