færdselsloven - afgørelse af væddemål
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-10-05 15:05

Hej NG

jeg er kommet op at diskutere med min datter som er ved at tage kørekort.

Hun påstår at hun kan få et klip i sit kørekort hvis hun sidder på bagsæddet
af min bil og jeg kører 110Km/t i timen med Campingvognen.

Jeg mener det er noget vrøvl, da hun jo ikke har nogen somhelst indflydelse
på hvordan jeg evt kører, men hun sammenligner det med at sætte sig ind i en
bil der bliver ført af en spritbillist.

Hvem har ret??

Peter

Fra : Henning Lund

Dato : 26-10-05 15:33

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> skrev:
> [...]
> Hun påstår at hun kan få et klip i sit kørekort hvis hun sidder på
> bagsæddet af min bil og jeg kører 110Km/t i timen med Campingvognen.

Det kan hun ikke, jeg har selv en knægt som lige har taget kørekort og
der var samme spørgsmål til debat.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : blue

Dato : 26-10-05 15:56

"Peter K. Nielsen" skrev i en meddelelse

> Hvem har ret??

Det har du og i øvrigt er det heller ikke strafbart at sætte sig ind i en
bil, der bliver ført af en spritbilist.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 27-10-05 01:32

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote:

> [...] i øvrigt er det heller ikke strafbart at sætte sig ind i en
> bil, der bliver ført af en spritbilist.

Mon ikke der er situationer, hvor det ville kunne opfattes som medvirken?

Lidt relateret er, at Færdselsloven forbyder at overlade føringen af en bil
til en spritbilist:

"§54. Stk. 3. Det er forbudt at overlade føringen af et køretøj eller en
hest til en person, der af de i stk. 1 nævnte grunde eller på grund af
påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af
stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde."

Dog ville den nok ikke kunne bruges her.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-10-05 16:03

Peter K. Nielsen wrote:
> Jeg mener det er noget vrøvl, da hun jo ikke har nogen somhelst
> indflydelse på hvordan jeg evt kører, men hun sammenligner det med at
> sætte sig ind i en bil der bliver ført af en spritbillist.

Hvorfra har i den ide, at det skulle være strafbart at lade sig befordre
af en spirituspåvirket fører?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-10-05 17:57

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message

> Hvorfra har i den ide, at det skulle være strafbart at lade sig befordre
> af en spirituspåvirket fører?

hvis ret skal være ret, så lød argumentet hvist "tydeligt spiritus påvirket"

Peter

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 26-10-05 18:09

Peter K. Nielsen wrote:
> hvis ret skal være ret, så lød argumentet hvist "tydeligt spiritus
> påvirket"

Hvorfra har i så den ide, at det skulle være strafbart at lade sig
befordre af en tydeligt spirituspåvirket fører?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-10-05 18:16

> Hvorfra har i så den ide, at det skulle være strafbart at lade sig
> befordre af en tydeligt spirituspåvirket fører?

ja det ved jeg da heller ikke. det var ikke mit argument, men jeg kan da
følge det så langt at i den situation vælger man at være med til at bryde
loven, i den anden har man ingen indflydelse på om det sker

Peter

Fra : bem

Dato : 27-10-05 11:59

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> ......jeg kan da
> følge det så langt at i den situation vælger man at være med til at bryde
> loven,......

Medvirken er ikke strafbart i færdselsloven.

/Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-10-05 12:29

Scripsit "bem" <nospambemb@hotmail.com>

> Medvirken er ikke strafbart i færdselsloven.

Staffelovens §23 om medvirken gælder all lovovertrædelser, ikke kun
overtrædelser af straffeloven (jf strfl §2).

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : bem

Dato : 27-10-05 13:04

> Staffelovens §23 om medvirken gælder all lovovertrædelser, ikke kun
> overtrædelser af straffeloven (jf strfl §2).

Det har jeg mere end svært ved at tilbagevise.

/Bo

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 08:19

Du har naturligvis.
Hun har jo ingen indflydelse på din kørsel.

Knud