/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Negativ aftalebinding ??
Fra : Henrik Madsen


Dato : 26-10-05 13:35

Hej

Jeg er kunde hos falck. Abbonementet er et ganske almindeligt blåt bil
abbonement.

Har lige modtaget et brev fra Falck om at de nu vælger at inkludere et
af de andre produkter som de sælger "Falck personhjælp" ... Samtidigt
sætter de så lige abbonementet op med 50 Kr årligt..

Med brevet er også en blanket så man kan frabede sig dette abbonement,
ergo er de 2 produkter ikke sammensmeltede totalt da man kan frasige
sig det ekstra personhjælps abbonement.

Er det ikke det man kalder negativ aftalebinding at jeg aktivt skal
gøre noget for at slippe for at de ikke automatisk begynder at opkræve
de ekstra penge for denne service som jeg ikke har spurgt efter og
ikke ønsker..

Spørger egentligt fordi jeg er ved at være godt og grundigt træt af
Falck, de ringer tidligt og silde og vil give mig et godt tilbud på
dette og hint... Så er det en brandslukker, så et abbonement så jeg
kan blive kørt til lægen hvis jeg er skidt, så er det noget ekstra
afdækning ved stormskade og så videre og så videre..

Nu sender de så dette og for mig at se er det da bare endnu en smart
måde at forsøge at vride penge ud af os kunder....Forskellen er bare
at når de ringer kan man jo bare sige nej tak og lægge på, her skal
jeg bruge tid på at læse et brev, udfylde et svarkort og bruge benzin
til en postkasse for at poste det.

Kort og godt..

Må Falck godt sende mig sådan et brev om at de inkluderer et af deres
andre produkter i mit eksisterende og forlange at jeg skal sige fra
hvis jeg ikke er interesseret. ?

Henrik

 
 
per christoffersen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 26-10-05 18:33


"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:titul15mhqashe0pqbic6ep0pqg470c08a@4ax.com...

> Må Falck godt sende mig sådan et brev om at de inkluderer et af deres
> andre produkter i mit eksisterende og forlange at jeg skal sige fra
> hvis jeg ikke er interesseret. ?

Nej. Alene det at sende brevet må betragtes som en overtrædelse af
Markedsføringsloven.
Du heller ikke under nogen omstændigheder blive bundet til en aftale på den
måde.

Sagen kan gå videre til Forbrugerklagenævnet og Forbrugerombudsmanden.
DRs Kontant vil sikkert også være interesseret, - de har tidligere haft fat
i selskabet.

/Per



Henrik Madsen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 26-10-05 18:50

On Wed, 26 Oct 2005 19:32:47 +0200, "per christoffersen"
<pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

>
>"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>news:titul15mhqashe0pqbic6ep0pqg470c08a@4ax.com...
>
>> Må Falck godt sende mig sådan et brev om at de inkluderer et af deres
>> andre produkter i mit eksisterende og forlange at jeg skal sige fra
>> hvis jeg ikke er interesseret. ?
>
>Nej. Alene det at sende brevet må betragtes som en overtrædelse af
>Markedsføringsloven.
>Du heller ikke under nogen omstændigheder blive bundet til en aftale på den
>måde.
>
>Sagen kan gå videre til Forbrugerklagenævnet og Forbrugerombudsmanden.
>DRs Kontant vil sikkert også være interesseret, - de har tidligere haft fat
>i selskabet.

Hej

Har lige sendt en mail til kontant..

Overvejer kraftigt at opsige mit falck abbonement og skifte til Dansk
Autohjælp, jeg er ved at være træt af at have falck i røret og i min
postkasse med alt muligt lort som jeg IKKE er interesseret i .
(Fortæller dem hver gang de ringer at jeg IKKE er interesseret)..

Henrik

Peter Bjoern (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Bjoern


Dato : 26-10-05 21:24

On Wed, 26 Oct 2005 14:35:00 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Jeg er kunde hos falck. Abbonementet er et ganske almindeligt blåt bil
>abbonement.
>
>Har lige modtaget et brev fra Falck om at de nu vælger at inkludere et
>af de andre produkter som de sælger "Falck personhjælp" ... Samtidigt
>sætter de så lige abbonementet op med 50 Kr årligt..

Jeg har modtaget samme brev som dig med meddelelsen om at nu vil de give mig
nogle flere ydelser (som jeg ikke har brug for eller ønsker) og samtidig vil de
sætte prisen op.

De er dog så flinke at skrive at jeg "naturligvis altid kan sige nej tak" og
hvis jeg ikke ønsker den ekstra dækning kan jeg da melde den fra via telefon,
e-mail eller svarkort.

Men jeg ønsker aldeles ikke at skulle foretage mig noget aktivt for at slippe
for at købe en ekstra vare jeg aldrig har bedt om

Det kan umuligt være i overensstemmelse med god markedsføringsskik og jeg har
overvejet at anmelde sagen til Forbrugerombudsmanden og så i øvrigt helt opsige
mit Falckabonnement.

Med venlig hilsen

Peter

Henrik Madsen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 26-10-05 21:36

On Wed, 26 Oct 2005 22:23:56 +0200, Peter Bjoern <PeterNOSPAM@mail.dk>
wrote:

>On Wed, 26 Oct 2005 14:35:00 +0200, Henrik Madsen
><hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in dk.videnskab.jura:
>
>>Jeg er kunde hos falck. Abbonementet er et ganske almindeligt blåt bil
>>abbonement.
>>
>>Har lige modtaget et brev fra Falck om at de nu vælger at inkludere et
>>af de andre produkter som de sælger "Falck personhjælp" ... Samtidigt
>>sætter de så lige abbonementet op med 50 Kr årligt..
>
>Jeg har modtaget samme brev som dig med meddelelsen om at nu vil de give mig
>nogle flere ydelser (som jeg ikke har brug for eller ønsker) og samtidig vil de
>sætte prisen op.
>
>De er dog så flinke at skrive at jeg "naturligvis altid kan sige nej tak" og
>hvis jeg ikke ønsker den ekstra dækning kan jeg da melde den fra via telefon,
>e-mail eller svarkort.
>
>Men jeg ønsker aldeles ikke at skulle foretage mig noget aktivt for at slippe
>for at købe en ekstra vare jeg aldrig har bedt om
>
>Det kan umuligt være i overensstemmelse med god markedsføringsskik og jeg har
>overvejet at anmelde sagen til Forbrugerombudsmanden og så i øvrigt helt opsige
>mit Falckabonnement.

Hej Peter

Jeg har været inde på www.dr.dk/kontant og meldt dem der. Som en
tidligere skribent siger så har de for nyligt været i kontant og blive
hudflettet fordi de ikke overholder markedsføringsreglerne.

Mit råd er at du går ind på kontant's side og skriver til dem og
forklarer omkring brevet. Jo flere der skriver jo større er chancerne
jo nok for at de tager "sagen"..

Syntes det er noget forbandet svineri at gøre det på den måde for
uanset hvad så koster det mig penge at sige fra (Benzin til bil ved
brev, minuttakst ved telefon og strøm og tid hvis jeg skal maile
dem)..

Jeg har været ved at undersøge lidt og jeg betaler pt 800 Kr. for
Falck abbonement men kan tilsyneladende få samme produkt hos Dansk
Autohjælp for 545 Kr. jeg regner med at skifte snarest, gider ikke at
Falck ringer og skriver hele tiden...

Har et vennepar, der opsnappede falck at de har fået barn og straks
ringede en sælger fra falck og ville sælge et baby abbonement,
sælgeren var meget påtrængende og bebrejdede nærmest moderen at hun
ikke ville det bedste for sit barn når hun sådan sagde nej....Det
endte med at hun af ren og skær dårlig samvittighed købte abbonementet
.... Det kan fanme heller ikke være rigtigt at de skal sælge på den
måde. Går og glæder mig lidt til den dag de ringer her når fruen har
født, vi har allerede nu aftalt at hun skal henvise til mig og så skal
jeg satangodyleme sørge for at forklare den telefonsælger der ringer
hvad han/hun er lavet af og hvad min mening om deres salgsmetoder
er....SÅ bliver jeg sgu harm..

Henrik

Hans Poulsen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Hans Poulsen


Dato : 26-10-05 22:27


"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev blandt andet i
en meddelelse news:eppvl1hbpkc4m18f1a51vo12q7uiee3hsd@4ax.com...

>
> Jeg har været ved at undersøge lidt og jeg betaler pt 800 Kr. for
> Falck abbonement men kan tilsyneladende få samme produkt hos Dansk
> Autohjælp for 545 Kr. jeg regner med at skifte snarest, gider ikke at
> Falck ringer og skriver hele tiden...

> Henrik

Så vidt jeg erindrer, betaler jeg små 900 kr. pr. år for mit
Falck-abonnement, inklusive leje af en en skumslukker, der hænger i mit
køkken.

For en del år siden gik min bil i stå på kollektivbruget Svanholm i Horns
herred, og Falck formåede ikke ikke på stedet at få liv i dyret.
Derefter slæbte Falck bilen til mit sædvanlige værksted i København og tog
mig med i førerhuset.

Kort tid efter spurgte jeg telefonisk Dansk Autohjælp, om også de ville have
slæbt mig til København inden for det ordinære abonnement, og det svarede de
nej til.

Derfor er jeg blevet i Falck, og jeg har kun det bedste indtryk af den
service, jeg får der.

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C



Carsten Holck (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 26-10-05 22:40

Peter Bjoern said the following on 26-10-2005 22:23:
> On Wed, 26 Oct 2005 14:35:00 +0200, Henrik Madsen
> <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in dk.videnskab.jura:
>
>
>>Jeg er kunde hos falck. Abbonementet er et ganske almindeligt blåt bil
>>abbonement.
>>
>>Har lige modtaget et brev fra Falck om at de nu vælger at inkludere et
>>af de andre produkter som de sælger "Falck personhjælp" ... Samtidigt
>>sætter de så lige abbonementet op med 50 Kr årligt..
>
>
> Jeg har modtaget samme brev som dig med meddelelsen om at nu vil de give mig
> nogle flere ydelser (som jeg ikke har brug for eller ønsker) og samtidig vil de
> sætte prisen op.
>
> De er dog så flinke at skrive at jeg "naturligvis altid kan sige nej tak" og
> hvis jeg ikke ønsker den ekstra dækning kan jeg da melde den fra via telefon,
> e-mail eller svarkort.
>
> Men jeg ønsker aldeles ikke at skulle foretage mig noget aktivt for at slippe
> for at købe en ekstra vare jeg aldrig har bedt om
>
> Det kan umuligt være i overensstemmelse med god markedsføringsskik og jeg har
> overvejet at anmelde sagen til Forbrugerombudsmanden og så i øvrigt helt opsige
> mit Falckabonnement.
>
Man fristes til at skrive noget i retning af:
Hermed skal jeg meddele at jeg ikke ønsker at modtage deres ydelse .....

Gebyr kr 600.- er pålagt for denne af dem ønskede besvarelse af deres
uopfordrede henvendelse, bedes indbetalt inden 14 dg.

Gebyr i henhold til gebyroversigt


Og så kan man jo passende påligne rykkergebyrer efterfølgende ( det kan
blive helt indbringende...)

/carsten

Søren G (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Søren G


Dato : 27-10-05 10:43


"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
news:435ff7ae$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Man fristes til at skrive noget i retning af:
> Hermed skal jeg meddele at jeg ikke ønsker at modtage deres ydelse .....
>
> Gebyr kr 600.- er pålagt for denne af dem ønskede besvarelse af deres
> uopfordrede henvendelse, bedes indbetalt inden 14 dg.

Har du da lavet en aftale med Falck hvori du ved aftalens indgåelse har
gjort opmærksom på de gebyrer ? Eller har du i tidligere breve til dem gjort
dem opmærksom på at der vil blive pålagt det gebyr ?

> Gebyr i henhold til gebyroversigt

Men højest sandsynligt ikke i overensstemmelse med din aftale med dem.

>
> Og så kan man jo passende påligne rykkergebyrer efterfølgende ( det kan
> blive helt indbringende...)

For Post Danmark måske, for de er de eneste der vil få noget ud af det.

--
Søren



Henrik Madsen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 27-10-05 13:38

On Thu, 27 Oct 2005 11:42:37 +0200, "Søren G" <soreng@invalid.wq>
wrote:

>
>"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
>news:435ff7ae$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Man fristes til at skrive noget i retning af:
>> Hermed skal jeg meddele at jeg ikke ønsker at modtage deres ydelse .....
>>
>> Gebyr kr 600.- er pålagt for denne af dem ønskede besvarelse af deres
>> uopfordrede henvendelse, bedes indbetalt inden 14 dg.
>
>Har du da lavet en aftale med Falck hvori du ved aftalens indgåelse har
>gjort opmærksom på de gebyrer ? Eller har du i tidligere breve til dem gjort
>dem opmærksom på at der vil blive pålagt det gebyr ?

Det har han jo givetvis ikke..

Men husk så lige den anden vej rundt at Falck heller ikke har kommet
med den slags ting i forbindelse med indgåelse af abbonement..

Ja eller det kan sagtens være de har men man kan ikke i betingelserne
skrive sig fra at skulle overholde lovgivningen.

Så om Falck havde skrevet i betingelserne at de somme tider ville
melde mig til noget og så skulle jeg selv melde det fra så ville det
ikke være juridisk bindende da det jo ikke er lovligt at gøre sådan.

Henrik

Martin Jørgensen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 27-10-05 22:13

Henrik Madsen wrote:
> On Thu, 27 Oct 2005 11:42:37 +0200, "Søren G" <soreng@invalid.wq>
> wrote:
-snip-

> Ja eller det kan sagtens være de har men man kan ikke i betingelserne
> skrive sig fra at skulle overholde lovgivningen.

Enig.

> Så om Falck havde skrevet i betingelserne at de somme tider ville
> melde mig til noget og så skulle jeg selv melde det fra så ville det
> ikke være juridisk bindende da det jo ikke er lovligt at gøre sådan.

Enig. Men husk at det er tilladt når man f.eks. melder sig ind i en
film-klub og derefter automatisk får tilmeldt to film pr. måned
medmindre man framelder sig det, idet man allerede fra starten har
godkendt at betale for 2 film pr. måned (man kan så komme til at betale
for mindre ved at framelde sig hver måned, efter de betingelser man
iøvrigt har godkendt ved aftaleindgåelsen).

Det er jo kutyme...


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

"Morten Bjergstrøm" (27-10-2005)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 27-10-05 10:06

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev:

> For en del år siden gik min bil i stå på kollektivbruget Svanholm
> i Horns herred, og Falck formåede ikke ikke på stedet at få liv i
> dyret. Derefter slæbte Falck bilen til mit sædvanlige værksted i
> København og tog mig med i førerhuset.

Det kan man ofte få som tillæg til sin bilforsikring for en ret
begrænset ekstra udgift eksempelvis:
http://www.topdanmark.dk/content/index.php?ID=104

Altså omtrent 1/3 af prisen hos Falck og hvad får du ekstra hos Falck?
En førstehjælpskasse?

FUT dk.forbruger

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Jonathan Stein (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 26-10-05 23:54

Henrik Madsen wrote:

> Må Falck godt sende mig sådan et brev om at de inkluderer et af deres
> andre produkter i mit eksisterende og forlange at jeg skal sige fra
> hvis jeg ikke er interesseret. ?

Formentlig til manges overraskelse(*): Ja!

http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/sager/negativ-aftalebinding/aendring-af-redningsabonnement-2005/

(*) Inkl. min egen, da jeg læste det første gang.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

per christoffersen (28-10-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 28-10-05 19:47


"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:436007aa$0$41145$14726298@news.sunsite.dk...
> Henrik Madsen wrote:
>
>> Må Falck godt sende mig sådan et brev om at de inkluderer et af deres
>> andre produkter i mit eksisterende og forlange at jeg skal sige fra
>> hvis jeg ikke er interesseret. ?
>
> Formentlig til manges overraskelse(*): Ja!

Det kan man bare se. Min forbavselse er også stor, men det er nu værd at
huske på, at FOM kun kan forholde sig til det markedsføringsmæssige aspekt
af sagen.
Det er ikke det samme som, at der rent faktisk er indgået en bindende
aftale...

/Per



Henrik Madsen (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Madsen


Dato : 28-10-05 20:45

On Thu, 27 Oct 2005 00:53:36 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

>Henrik Madsen wrote:
>
>> Må Falck godt sende mig sådan et brev om at de inkluderer et af deres
>> andre produkter i mit eksisterende og forlange at jeg skal sige fra
>> hvis jeg ikke er interesseret. ?
>
>Formentlig til manges overraskelse(*): Ja!
>
>http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/sager/negativ-aftalebinding/aendring-af-redningsabonnement-2005/
>
>(*) Inkl. min egen, da jeg læste det første gang.

Det var sgu da utroligt..

Jeg må formode at mit brev er af den "ny og forbedrede" udgave. jeg
vil ikke sige at det ikke fremgår så nogenlunde tydeligt at man kan
sige nej men det kan ikke lade sig gøre at sige nej uden at det koster
mig tid/penge/besvær og jeg har IKKE bedt om varen ...

Hvad bliver det næste..

Føtex har fået købt for mange roulader ind og vil gerne sælge dem da
de er ved at blive for gamle..

Føtex hyrer et par ungersvende til at rende rundt og smide roulader
ned i folks vogne i håb om at de så køber rouladen. På rouladen er der
klistret et mærke hvorpå der står at hvis man ikke ønsker rouladen kan
den blot lægges tilbage i hylden ovre i bagerafdelingen..(Den SKAL
returneres til bagerafdelingen, ellers betragtes det af Føtex som et
tilsagn om at købe og derfor må kunderne traske tilbage til
bagerafdelingen for at undgå at betale for den.)

Gad godt se hvor længe den gik før de fik på puklen..

Nå men jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at ofre tid på at give dem
besked om at jeg IKKE ønsker deres produkt.

Jeg vælger at ignorere brevet da jeg stadigvæk ikke accepterer deres
negative aftalebinding og når indbetalingen så kommer på min
betalingsservice så afviser jeg den og ringer ind og sviner
medarbejderen i den anden ende til ... OG siger mit abbonement op,
gider ikke alt det ringen og senden breve lort fra Falck mere...Så
hellere spare 250 Kr om året og slippe for at skulle have med de
fjolser at gøre mere..

Henrik

Jonathan Stein (02-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 02-11-05 22:30

Henrik Madsen wrote:

> Jeg vælger at ignorere brevet da jeg stadigvæk ikke accepterer deres
> negative aftalebinding og når indbetalingen så kommer på min
> betalingsservice så afviser jeg den og ringer ind og sviner
> medarbejderen i den anden ende til ...

Du husker selvfølgelig at blive stillet om til den ansvarlige for
beslutningen først?

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste