regler for fremleje?!
Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 13:30

Hejsa
Jeg håber det er det rigtige sted at spørge!

Jeg skal flytte her til januar, og ønsker at fremleje den lejlighed jeg bor
i lige nu!

Jeg har boet i den i 3½ år, blev færdig med at studere i sommers, og skal
flytte til en anden lejlighed der ligger 500 m eter herfra!

Min udlejer vil ikke have at jeg fremlejer den, og siger, at jeg ikke må
gøre det rent juridisk set!

Så mit spørgsmål til jer herinde er.

Må jeg fremleje den lejlighed jeg bor i nu?

Takker for svar

Fra : Grunt

Dato : 26-10-05 15:19

On Wed, 26 Oct 2005 14:29:48 +0200, "S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>flytte til en anden lejlighed der ligger 500 m eter herfra!
>
>Min udlejer vil ikke have at jeg fremlejer den, og siger, at jeg ikke må

§ 69. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen
af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i
lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

§ 70. En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til
at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes
sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.

Læg mærke til ordet "midlertidig", så din udlejer har ret.

>Så mit spørgsmål til jer herinde er.
>
>Må jeg fremleje den lejlighed jeg bor i nu?

Niks, ikke på de vilkår du har fremlagt her, opsig den.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 13:14

> [...]
> sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.
>
> Læg mærke til ordet "midlertidig", så din udlejer har ret.

Og det at flytte sammen med sin kæreste indgår ikke i "sygdom" eller
"midlertidig" :)

Jeg opsiger den hermed..
Tak for svaret!