|
| 14 dages fortrydelsesret, køb via internet Fra : Morten Snedker |
Dato : 25-10-05 16:08 |
|
Denne tekst medfølger som en del af en tekst, omhandlende
fortrydelsesret. Som sidste sætning i afsnittet, der omhandler
emballagen, står der:
"I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet
ikke kan fortrydes."
Er det i overensstemmelse med lovgivningen?
mvh /Snedker
----------------
www.dbconsult.dk
| |
Jonas Kofod (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 25-10-05 16:31 |
|
"Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
news:tbisl15r0a6kvlljqk55jdomv1c96kb2uu@4ax.com...
> Denne tekst medfølger som en del af en tekst, omhandlende
> fortrydelsesret. Som sidste sætning i afsnittet, der omhandler
> emballagen, står der:
>
> "I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet
> ikke kan fortrydes."
>
> Er det i overensstemmelse med lovgivningen?
Hvis emballagen har en væsentlig værdi for selve produktet - eller det vil
forringe produktets salgsværdi ved at emballagen mangler kan det kræves at
original emballage medfølger ved returnering HVIS (og det er et krav) at
forbrugeren forinden er informeret herom på varigt medie.
| |
per christoffersen (25-10-2005)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 25-10-05 18:49 |
|
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:djlj4u$1907$1@gnd.k-net.dk...
> "Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis emballagen har en væsentlig værdi for selve produktet - eller det vil
> forringe produktets salgsværdi ved at emballagen mangler kan det kræves at
> original emballage medfølger ved returnering HVIS (og det er et krav) at
> forbrugeren forinden er informeret herom på varigt medie.
Det er ikke helt rigtigt.
Af gode grunde kan det ikke altid lade sig gøre, at informere om
betingelserne på et varigt medie inden aftalen om køb indgås (ihvertfald
ikke, hvis det skal være på en praktisk måde). Betingelserne skal dog fremgå
tydeligt inden købet indgås, og det er op til sælger at kunne godtgøre, at
køber har set betingelserne.
Men forskellen er altså at det skal oplyses inden købet.
/Per
| |
Jonas Kofod (26-10-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 26-10-05 22:13 |
|
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:435e6f6e$0$8785$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:djlj4u$1907$1@gnd.k-net.dk...
> > "Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
> > Hvis emballagen har en væsentlig værdi for selve produktet - eller det
vil
> > forringe produktets salgsværdi ved at emballagen mangler kan det kræves
at
> > original emballage medfølger ved returnering HVIS (og det er et krav) at
> > forbrugeren forinden er informeret herom på varigt medie.
>
> Det er ikke helt rigtigt.
> Af gode grunde kan det ikke altid lade sig gøre, at informere om
> betingelserne på et varigt medie inden aftalen om køb indgås (ihvertfald
> ikke, hvis det skal være på en praktisk måde). Betingelserne skal dog
fremgå
> tydeligt inden købet indgås, og det er op til sælger at kunne godtgøre, at
> køber har set betingelserne.
>
> Men forskellen er altså at det skal oplyses inden købet.
Nej, der SKAL informeres på varigt medie - reglerne er rimeligt klare på
dette område, uagtet hvad der måtte menes at kunne lade sig gøre. Det
handler om paragrafer og ikke "gode grunde".
Det er heller ikke købstidpunktet der er afgørende - men derimod tidspunktet
hvor forbrugeren står til at skulle åbne og bryde emballagen.
| |
|
|