Svindler på eBay. Penge mistet??
Fra : KO

Dato : 25-10-05 16:00

Vandt en auktion på eBay. Har overført penge fra bankkonto'en til en andens
konto i Tyskland. Beløbet er 600 euro. Problemet er at vedkommende har
nedlagt sin eBaykonto, samt sin emailadresse.

Kan nok få dækket de 200 euro via eBay, som stiller denne service til
rådighed. Men er der ellers noget jeg kan gøre? Andet end græde!!!

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-10-05 16:15

"KO" <kim.mailSLET@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan nok få dækket de 200 euro via eBay, som stiller denne service til
> rådighed. Men er der ellers noget jeg kan gøre? Andet end græde!!!

Politianmelde? Du har vel stadig hans bankkontonummer?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-10-05 16:44

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:435e4be6$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Politianmelde? Du har vel stadig hans bankkontonummer?

Mon ikke det er det samme som at græde?
Jeg tvivler stærkt på at politiet iværksætter noget som helt, blot fordi Kim
har været lidt uforsigtig og overfører 600 euro til en Tysk konto.

Fra : KO

Dato : 25-10-05 16:51

> Mon ikke det er det samme som at græde?
> Jeg tvivler stærkt på at politiet iværksætter noget som helt, blot fordi
> Kim har været lidt uforsigtig og overfører 600 euro til en Tysk konto.

OK. Det skulle måske være 6000 euro før politiet tager affære? Troede slet
ikke politiet kunne gøre noget!!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-10-05 18:41

"KO" <kim.mailSLET@c.dk> skrev i en meddelelse

> OK. Det skulle måske være 6000 euro før politiet tager affære? Troede slet
> ikke politiet kunne gøre noget!!

Det er jeg overbevist om at de heller ikke gør. Du mener måske de skulle
sætte hele Europol i gang?
Kommer der mange andre anmeldelser om samme person iværksættes der måske en
efterforskning, men det får du næppe dine penge tilbage af.

Du har været uforsigtig. At overfører penge til en komplet fremmed persons
bankkonto og håbe på at han sender en varer, svarer til at give en tilfældig
person på strøget penge i hånden og så håbe på at han kommer tilbage med dem
igen.

Jeg forstår godt at der er rigtig ærgerligt for dig, specielt når du har
stolet på manden. Det går sikkert godt i de fleste tilfælde, men bare ikke
denne gang.

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-10-05 21:33

> OK. Det skulle måske være 6000 euro før politiet tager affære? Troede slet
> ikke politiet kunne gøre noget!!

Selvfølgelig KAN politiet gøre noget, du er blevet bedraget. Du har et
kontonummer, hvilket er nok til (muligvis) at identificere svindleren. Jeg
ville da prøve at ringe til politiet, ikke dermed sagt at de gider gøre
noget ved det, men det er et forsøg værd. Det kunne da også være spændende
med en tilbagemelding om hvad de siger.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : KO

Dato : 26-10-05 05:00

> [...]
> noget ved det, men det er et forsøg værd. Det kunne da også være spændende

Jeg har hans adresse. Men hvad for jeg ud af dette? Opsøge ham privat, tror
jeg bliver noget farligt noget!

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-05 10:28

> Jeg har hans adresse. Men hvad for jeg ud af dette? Opsøge ham privat,
> tror jeg bliver noget farligt noget!

Du kan da prøve at ringe til ham, og sige at du går til politiet hvis han
ikke sender det lovede. Gør han ikke det, kan du, som nævnt, prøve politiet.
Det er da et forsøg værd, 600 øvroer er jo også en slags penge.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-05 15:48

In article <435e967e$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Morten Wartou wrote:

> [...]
> noget ved det, men det er et forsøg værd. Det kunne da også være spændende

jeg ville prøve at kontakte politiet i Tyskland. Det øger sandsynligheden
for at er sker noget

Fra : BSV

Dato : 30-10-05 20:36

Jeg har lige været ude for at en af mine venner købte en bil på Ebay til
8000 euro, manden påstod han var flyttet til London fra Tyskland og bilen
stod hos et speditionsfirma som han skulle sende pengene til. Det mærkelige
var at IP nummeret på hans mail fortalte, at den var sendt fra en Rumænsk
udbyder i Bukarest. Mærkelig ikke, så moralen er PAS PÅ, der er mange der er
ude efter jeres penge.

MVH
BSV

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-05 19:59

Den 30-10-05 21.36 skrev BSV følgende:

> [...]
> var at IP nummeret på hans mail fortalte, at den var sendt fra en Rumænsk

Det er åbenbart udbredt:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4385956.stm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 26-10-05 12:35

KO wrote:

> Jeg har hans adresse. Men hvad for jeg ud af dette? Opsøge ham privat, tror
> jeg bliver noget farligt noget!

Desværre ser det ud til, at du ikke kan gøre ret meget - en anden
oplevede det samme, se her :
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/370b5c468f9bd314/794283b7c08492d4#794283b7c08492d4