Andelsboligforening - besværlige beboere..~
Fra : anders

Dato : 20-10-05 11:39

Hej

Hvs en andelsboligforening i en etageejndom vedtager på en
genneralforsamling at gennemføre en fælles installation, som f.eks. at få
lagt varmt vand ind i hele opgangen. Hvordan skal man så forholde sig hvis
en af beboerne nægter og ikke vil give håndværkerne adgang til lejligheden?

Mvh
Anders

Fra : Grunt

Dato : 21-10-05 01:20

On Thu, 20 Oct 2005 12:39:17 +0200, "anders" <junk@xotminusdette.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>en af beboerne nægter og ikke vil give håndværkerne adgang til lejligheden?

Det eneste jeg kan finde er i normalvedtægten for andelsboligforeninger § 10.

§ 10. Al vedligeholdelse inde i boligen påhviler andelshaveren, bortset fra
vedligeholdelse af fælles forsyningsledninger, udskiftning af udvendige døre
samt vinduer. Andelshaverens vedligeholdelsespligt omfatter også eventuelle
nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, så som f.eks.
udskiftning af gulve og køkkenborde. Andelshaverens vedligeholdelsespligt
omfatter også forringelse, som skyldes slid og ælde.
Stk. 2. Generalforsamlingen fastsætter nærmere regler om udførelse af den
udvendige vedligeholdelse, herunder vedligeholdelse af gård- og havearealer.
Stk. 3. Forsømmer en andelshaver groft sin vedligeholdelsespligt, kan
bestyrelsen kræve nødvendig vedligeholdelse foretaget inden for en nærmere
fastsat frist. Bestyrelsen har ret til at få eller skaffe sig adgang til boligen
for at konstatere, at vedligeholdelsesarbejderne er foretaget. Foretages
vedligeholdelsen ikke inden for den fastsatte frist, kan
vedligeholdelsesarbejderne udføres af foreningen for andelshaverens regning
eller andelshaveren kan ekskluderes efter reglerne i § 24, dog kan brugsretten
først bringes til ophør med 3 måneders varsel.

www.jasminparken.dk/Vedt2005.pdf

Som har en anden vedtægt end normalvedtægten.

Fra : Bo

Dato : 27-10-05 16:22

"Grunt" skrev i en meddelelse

lejligheden?

Jeg sidder netop og er ved at revidere/lave nye vedtægter i vores forening
og i "standard" vedtægterne som de fleste andelsforeninger bruger, står der
som regel:

Ekslusion:

"Såfremt en andelshaver optræder til alvorlig skade eller ulempe for
foreningens virksomhed

eller andre andelshavere."

"Såfremt en andelshaver gør sig skyldig i forhold, svarende til de, der
efter lejelovens

bestemmelser berettiger udlejeren til at ophæve lejemålet."

Den sidste er jeg lidt på glatis, men jeg vil formode at man i lejeloven har
taget højde for at

man kan komme ind til beboerne og lave installationer.

Hilsen

Bo

Fra : David T. Metz

Dato : 21-10-05 09:34

anders wrote:

> [...]
> en af beboerne nægter og ikke vil give håndværkerne adgang til lejligheden?

Idet jeg går ud fra at beslutningen er lovlig efter vedtægterne:

Tilkalde en låsesmed. Bestyrelsen skal helst være repræsenteret ved
åbningen, idet bestyrelsen repræsenterer ejer.

Har i en boligaftale i jeres forening? Det plejer at stå ret klart enten
i den eller i vedtægterne.

David

Fra : Jens F

Dato : 21-10-05 09:52

David T. Metz skrev:

> Idet jeg går ud fra at beslutningen er lovlig efter vedtægterne:
>
> Tilkalde en låsesmed. Bestyrelsen skal helst være repræsenteret ved
> åbningen, idet bestyrelsen repræsenterer ejer.

Hvad skulle bestyrelsen støtte sig til, når beboeren sagsøger de
indtrængende - eller værre: Pander dem ned?
--

Jens F

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-05 21:42

Jens F skrev den 21-10-2005 10:52:

> Hvad skulle bestyrelsen støtte sig til, når beboeren sagsøger de
> indtrængende - eller værre: Pander dem ned?

Til sidstnævnte: så er vi over i noget straffelov og dermed en helt
anden boldgade.

Derudover betvivler jeg nu bestyrelsens ret til at hidkalde en låsesmed
for at komme ind i forbindelse med udskiftning af en installation.

Jeg vil snarere mene, at man via en ekstraordinær generalforsamlig bør
diskutere den genstridiges andelshavers ret til at være andelshaver (på
jævnt dansk: eksklusion).

Ekstraordinære generalforsamling kan - i hvert fald i vores - indkaldes
med 8 dages varsel.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : David T. Metz

Dato : 27-10-05 14:38

Jens F wrote:

> Hvad skulle bestyrelsen støtte sig til, når beboeren sagsøger de
> indtrængende

Boligaftalen, som jeg skrev. Problemet er hvis en sådan ikke findes, så
må man støtte sig til praksis.

David

Fra : Jens

Dato : 27-10-05 16:23

David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> Boligaftalen, som jeg skrev. Problemet er hvis en sådan ikke findes, så
> må man støtte sig til praksis.

En boligaftale, som giver bebstyrelsen adkomst til - ved hjælp af en
låsesmed - at skaffe sig adgang til lejligheden? Det lyder spændende.

Har Du set en sådan aftale, så kan Du evt. citere fra den?
--

Jens F

Fra : David T. Metz

Dato : 29-11-05 01:49

Jens wrote:

> En boligaftale, som giver bebstyrelsen adkomst til - ved hjælp af en
> låsesmed - at skaffe sig adgang til lejligheden? Det lyder spændende.
>
> Har Du set en sådan aftale, så kan Du evt. citere fra den?

Kun efter hukommelsen, der var en henvisning til lejeloven, jeg gætter
på kapitel IX. Jeg kan se at den ikke hjemler det, så der har nok været
tale om en overfortolkning af bestemmelserne dengang. Beklager
fejlpåstanden.

David

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 29-10-05 15:32

vedkommende skal siges op til hurtig muligt fraflytning det er foreningens
lejlighed de har krav på uhindret adgang når noget er besluttet med flertal
og el til gene for de øvrige andelshavere.

Fra : Jens F

Dato : 21-10-05 09:55

anders skrev:
> [...]
> en af beboerne nægter og ikke vil give håndværkerne adgang til lejligheden?

Kontakt en advokat med henblik på at få overbevist den genstridige
beboer i det formålsløse i at modsætte sig beslutningen - ultimativt med
rettens hjælp.
--

Jens F

Fra : David T. Metz

Dato : 27-10-05 14:39

Jens F wrote:

> Kontakt en advokat med henblik på at få overbevist den genstridige
> beboer i det formålsløse i at modsætte sig beslutningen

Det er der jo ikke et problem med. Der er et problem med at vedkommende
modsætter sig beslutningens effektuering.

> - ultimativt med rettens hjælp.

Og hvad mener du at man skal støtte sig til?

David

Fra : Jens

Dato : 27-10-05 16:23

David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> Det er der jo ikke et problem med. Der er et problem med at vedkommende
> modsætter sig beslutningens effektuering.

> Og hvad mener du at man skal støtte sig til?

Man kan passende støtte sig til, at generalforsamlingen har vedtaget en
fælles installation, og at vedtægterne forpligter de enkelte ejere at
give adgang til arbejdets udførelse. Problemet med at tiltvinge sig
adgang kan næppe ske (lovligt) uden fogdens medvirken.
--

Jens F