Erstatning ifm trafikuheld i udlandet?
Fra : JS

Dato : 19-10-05 09:36

Beskrivelse af situationen:
Et ægtepar kører galt i Tyskland. De er helt uden skyld. En lastbil har
torpederet dem bagfra, mens de holdt stille på en landevej. Der er ingen
tvivl om hvem der bærer skylden og der er lavet politirapport. De er indlagt
på sygehuset i Tyskland i ca 1 uge, men sikkert sygemeldt i noget længere
tid. Bilen er totalt-skadet, så mht. den er det givet hvad der skal ske mht
erstatning.

Mit spørgsmål går på, hvilke muligheder de har for dels at få dækket tabt
arbejdsfortjeneste dels deres udgifter i form af leje af bil til transport
til arbejde osv. I deres ulykkesforsikring er der sikkert mulighed for at få
noget erstatning, også såfremt der bliver varige mén. Men hvilke muligheder
er der ellers? Skal de selv lægge sag an mod lastbilchaufføren for at få
tilkendt erstatning den vej? Han har begået klokkeklart lovbrud og har
siddet og snorksovet. Det vides endnu ikke om han har kørt for stærkt eller
har begået yderligere lovbrud. Hvordan vil en sag mod ham i så fald foregå.
Det er en tysk lastbilchauffør, der kørte for et tysk vognmandsfirma.

Jeg håber på svar fra et par fagkyndige, idet jeg, heldigvis må man sige,
ikke har meget erfaring med den slags.

Fra : Søren G

Dato : 19-10-05 11:01

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
> [...]

foregå.
> Det er en tysk lastbilchauffør, der kørte for et tysk vognmandsfirma.

Alt det skulle deres forsikringsselskab hvor de har anmeldt skaden, gerne
klare for dem.

--
Søren

Fra : JS

Dato : 20-10-05 07:40

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> [...]
> foregå.
>
> Alt det skulle deres forsikringsselskab hvor de har anmeldt skaden, gerne

Også eventuel søgsmål mod den tyske chauffør. Forsikringsselskabet har vel
ikke anden interesse end at give den erstatning som forsikringen berettiger.
Eller hvordan foregår det?

Fra : JS

Dato : 23-10-05 10:14

> [...]
> foregå.
>
> Alt det skulle deres forsikringsselskab hvor de har anmeldt skaden, gerne

Forsikringsselskabet har meddelt at de selv skal hyre en advokat med
forstand på tysk ret. Er det normal procedure eller kan de kræve at
forsikringsselskabet tager affære?