Fartbøde + klip nogen muligheder?
Fra : Gynex

Dato : 17-10-05 16:05

Hej
Jeg har lige fået en fartbøde + 1 klip i kortet. Jeg blev målt med stopur
fra helikopter på motorvejen syd for Aalborg. 25 sekunder på 1 km. Nu kunne
jeg så godt tænke mig at vide, om jeg har nogen mulighed for at slippe for
klippet i kørekortet? Det drejer sig om 2/10 sekund. Bøden på 2000kr skal
jeg nok betale(for jeg var jo deroppe omkring), men er der nogen mulighed
for, at politimanden i helikopteren kunne have reageret 2/10 sekund for
langsomt på stopuret over 1 km? Den venlige politimand informerede mig om,
at der ikke blev trukket noget fra målingerne med stopur, som der gør det
ved lasermåling. Kunne dette ikke være en grund til at så tvivl om det ikke
var 25,2 sekund? I så fald, hvad har jeg af muligheder for at få rettet
dette til?

--
MVH
Carsten

Fra : blue

Dato : 17-10-05 16:48

"Gynex" <gynex@NOCRAPsol.dk> skrev i en meddelelse

> Den venlige politimand informerede mig om, at der ikke blev trukket noget
> fra målingerne med stopur, som der gør det ved lasermåling. Kunne dette
> ikke være en grund til at så tvivl om det ikke var 25,2 sekund?

Nej, pga. målemetoden får du rabat, da han starter tiden før du passerer
første målepunkt og standser tiden efter andet målepunkt. Derfor får du
længere tid til at køre de 1000 meter og at dommeren skulle gå ind og tvivle
på målingen, er nok ikke så sandsynligt.

Målingen er en gennemsnitsmåling og du har højst sandsynligt kørt stærkere
end det målingen viser - specielt aflæst på speedometeret.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-05 01:07

blue wrote:
> "Gynex" <gynex@NOCRAPsol.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, pga. målemetoden får du rabat, da han starter tiden før du
> passerer første målepunkt og standser tiden efter andet målepunkt.

På den måde vil det da se ud som om han har kørt hurtiger end han har.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-10-05 06:50

<Jens> wrote

> På den måde vil det da se ud som om han har kørt hurtiger end han har.

Øhh, tiden bliver længere mens afstanden er den samme?

- Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-05 18:31

Gynex wrote:
> [...]
> lasermåling. Kunne dette ikke være en grund til at så tvivl om det
> ikke var 25,2 sekund? I så fald, hvad har jeg af muligheder for at få

Så vidt jeg husker har FDM prøvet en meget lignende sag i retten. De tabte.
Der var tidsforskellen også "ingenting"...

Fra : KNT

Dato : 17-10-05 18:40

Du kan jo altid afvise forseelesen og vente til du kommer i retten. Så skal
dommeren nok fortælle dig hvem der er skyldig.
Kort sagt - Glem det!

Knud

Fra : MN

Dato : 18-10-05 04:35

> [...]
> skal
> dommeren nok fortælle dig hvem der er skyldig.

Hej
OK nægter han så og sagen kommer i retten og han taber , skal han så betale
sagens omkostninger eller hvad ?
Er samfundet sådan at man bare skal rette ind og tro på at politiet ikke
laver fejl eller hvad. Vi er jo mennesker alle sammen der alle laver fejl
ik'
Men det afgør dommeren jo nok.

Jeg ville gå i retten.

Mikael

Fra : KNT

Dato : 18-10-05 06:29

"MN" <mlvj@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> laver fejl eller hvad. Vi er jo mennesker alle sammen der alle laver fejl

Det er da helt ok - det er faktisk din ret - men det vil da bare påføre dig
ekstra omkostninger. Så vidt jeg kan vurdere har du intet bevis eller andet
indicie for at der skulle være sket noget forkert - og så vil dommeren
naturligvis følge politiets beviser.

Knud

Fra : Søren G

Dato : 18-10-05 13:40

"MN" <mlvj@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Er samfundet sådan at man bare skal rette ind og tro på at politiet ikke
> laver fejl eller hvad.

Nej...Alle laver fejl. dommeren tager kun stilling til om der er noget der
taler for at der er lavet en fejl af politiet. Hvis der ikke er det, er der
jo ingen grund til at betvivle målingen.

> Vi er jo mennesker alle sammen der alle laver fejl
> ik'
> Men det afgør dommeren jo nok.

Nej. Dommeren afgør om der er nogen grund til at tvivle på målingen, og
dømmer ud fra det.

> Jeg ville gå i retten.

Og du ville nok tabe.

--
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-05 09:00

Gynex wrote:
> [...]
> var 25,2 sekund? I så fald, hvad har jeg af muligheder for at få rettet

Ved udemærket godt det er OT her, så derfor er der fut til
dk.politik.trafik.

Utroligt, mand nok til at køre for stærkt, men ikke mand nok til at
tage sin straf.

mvh

Christian

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 21-10-05 09:51

>Ved udemærket godt det er OT her, så derfor er der fut til
>dk.politik.trafik.

Her diskuteres politiets tvivlsomme målemetode, og muligheden for at få den
underkendt af en domstol.

>Utroligt, mand nok til at køre for stærkt, men ikke mand nok til at
>tage sin straf.

Det handler ikke om at tage sin straf, men om den lemfældige målemetode.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-05 08:38

Langgaard Bærbar wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Her diskuteres politiets tvivlsomme målemetode, og muligheden for at få den
> underkendt af en domstol.

Chancen vel snarere.

> Det handler ikke om at tage sin straf, men om den lemfældige målemetode.

Grænsen skal jo være et sted, hvis 25,2 er ok, hvad så med 25,4 ?
Hvis 25,4 er ok, hvad så med 25,6.........

mvh

Christian