Så fik vi ret: Tilbagebetaling af depositu~
Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 16-10-05 12:13

Hej Alle

Efter en længere tvist med en tidligere udlejer, hvor han snuppede næsten
hele vores depositum, fordi han mente vi ikke havde malet ordentligt og at
vi havde ødelagt ovnen (Begge dele var løgn), har vi nu endelig fået en
afgørelse fra Huslejenævnet. Afgørelsen var helt i vores favør og fra det
samlede beløb blev der kun trukket det allerede udbetalte og det vi skyldte
i varme.

Nu har både vi selv og udlejer modtaget et brev om, at han skal indbetale
pengene inden 1. december, men hvad så hvis han ikke gør det? Hvad er vores
næste træk så? Hvad kan vi gøre? Advokat? Inkasso? Inkasso gennem advokat
eller direkte?

Tak for hjælpen til dem, som svarede, da jeg i sin tid var i tvivl og havde
spørgsmål til sagens forløb.

Historien i korte træk: Vi flyttede ud af lejligheden 1. marts og holdt
flyttesyn uden bemærkninger fra udlejer. Han fik konto- og
adresseoplysninger, så vi kunne få penge eller høre fra ham, hvis der var
problemer. Vi hørte så intet før flere måneder senere, hvor han ville give
os halvdelen af beløbet (depositum) tilbage. Efter snak med en advokat
skriver vi til udlejer, at han er alt for sent ude med at kræve noget som
helst af os og han skal betale os hele beløbet. 2 dage efter dette sender
han os et brev med et endnu højere krav og vi sender sagen til
Huslejenævnet. Efter at have hørt begge sider af historien afgør
Huslejenævnet, at vi skal have alle vores penge tilbage.

Det var den meget korte version. I gider nok ikke høre den lange alligevel.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-10-05 12:27

Kim Fritze Sillasen <Fritze76NOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
> gør det? Hvad er vores næste træk så? Hvad kan vi gøre? Advokat?
> Inkasso? Inkasso gennem advokat eller direkte?

Advokat. Det får du også brug for, hvis udlejeren vælger at anlægge sag
ved boligretten, hvilket er hans alternativ til at betale
(huslejenævnets afgørelse er ikke endelig; i visse kommuner f.eks.
København er der dog en melleminstans i form af huslejeankenævnet,
hedder det vist).

--
Jesper Lund

Fra : Goofy

Dato : 16-10-05 13:54

Advokat sender en stævning.

Sådan gjorde jeg i samme situation - og han betalte straks.