Boligsikring
Fra : JesperB

Dato : 14-10-05 10:49

Hej,
Min kæreste og jeg er begge på SU og har indtil sidste måned fået
boligsikring.
Min kæreste har haft et sommerferiejob hvor hun i løbet af 2 mdr. tjente
20.000.
Det skulle nu nok ikke have gjort
Vi har nu fået besked fra kommunen at vi skal betale boligsikringen tilbage
i de måneder hvor hun har haft arbejde.
Jeg har gentagne gange snakket med kommunen, og de siger at det er fordi
systemet går udfra at man opretholder indtægten resten af året, eller med
andre ord at hun fortsætter med at tjene 20000 pr. måned.
Jeg synes det lyder lidt underligt, for vi har jo stadig en årsindkomst som
er ret lav (forventet årsindtægt på ca. 230.000)
Jeg har så kigget lidt i reglerne, men det er vist ikke lige sådan til at
beregne:
http://www.social.dk/kontante_ydelser/index.aspx?id=734ffedb-dce5-4299-8ca8-cfca0600df7e#Lejlighedens%20størrelse

Jeg har også prøvet at beregne den selv gennem KMD's "regnemaskine", og der
er der ingen problemer.

Spørgsmålet er egentlig, om boligsikringen skal regnes ud med årsindtægten
eller pr. måned.
Nogen der ved det ?

/Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-05 11:20

JesperB wrote :
> Spørgsmålet er egentlig, om boligsikringen skal regnes ud med årsindtægten
> eller pr. måned.
> Nogen der ved det ?

Den udregnes efter årsindtægt - og med mindre din kommunes system er
meget dårligere end det Esbjerg Kommune bruger så er det *intet*
problem at man tjener meget en måned eller to og mindre de andre
måneder.

Jeg har haft meget svingende indtægt mens jeg gik i skole og fik blot
besked fra Økonomisk Sikring (dem der står for boligsikring) at jeg
skulle holde øje med om min indtægt kunne risikere at komme over det
beløb de havde udregnet sikringen efter (forventet årsindtægt). Hvis
den gjorde det skulle jeg så blot komme ind og få den reguleret.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-10-05 14:53

Holst <newsoct05@shelter.dk> skrev:

> Det får man sjældent noget ud af. De opdager det jo som regel i
> den sidste ende, og så får du et krav om tilbagebetaling.

Ja men pointen må jo være her, at der er en kommune der ikke har styr
på reglerne, hvilket i øvrigt ikke er specielt underligt da loven om
boligsikring er kropumulig bla. kan man more sig med at beregne sin
boligsikring ved at følge det der står i loven, det er simpelthen
umuligt.

Boligssikringens størrelse handler først og fremmest om
*års*indkomsten. At man tjener 200.000 en måned og så ikke noget resten
af året er præcis det samme som at tjene 16667,- om måneden i 12
måneder rent boligsikringsmæssigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-05 15:41

"Morten Bjergstrøm " wrote

> [...]
> *års*indkomsten. At man tjener 200.000 en måned og så ikke noget resten
> af året er præcis det samme som at tjene 16667,- om måneden i 12

Det kan vist ikke være mere forkert
Forudsat man har opfyldt sin oplysningspligt!

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-10-05 07:24

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev:

> Det kan vist ikke være mere forkert

Øh? Hvad mener du er forkert?
Er du uenig i, at boligsikringen beregnes på grundlag af
*års*indkomsten for husstanden?

http://www.social.dk/netpublikationer/2003/7pjecer2401/boligs2401.htm
http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328518&_dad=portal&_schema=POR
TAL

> Forudsat man har opfyldt sin oplysningspligt!

Ja man skal oplyse om den forventede årsindkomst.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-05 07:55

"Morten Bjergstrøm " wrote

> Øh? Hvad mener du er forkert?
> Er du uenig i, at boligsikringen beregnes på grundlag af
> *års*indkomsten for husstanden?

Ja - medmindre det er lavet om indenfor de sidste ca 5 år

Boligsikringen beregnes som udgangspunkt for årsindkomsten
Men har man væsentlige ændringer i indtægten har du pligt til at oplyse om
dette og den aktuelle boligsikringen vil blive genberegnet

Overholder man ikke sin oplysningspligt vil boligsikringen bilve beregnet
efter årsindkomsten og der kan evt blive tale om betalingen på trods af at
man har være fuldt berrettiget i fx en længere periode

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-10-05 10:17

> Ja - medmindre det er lavet om indenfor de sidste ca 5 år

Hvorfor mener du så det jeg skriver er forkert?

> Boligsikringen beregnes som udgangspunkt for årsindkomsten
> Men har man væsentlige ændringer i indtægten har du pligt til at
> oplyse om dette og den aktuelle boligsikringen vil blive
> genberegnet

Korrekt. Men fordi der en enkelt måned er en stor indkomst så betyder
det ikke at der er en stor indkomst resten af året og derfor kan
kommunen ikke basere den årlige husstandsindkomst på baggrund af
indkomsten for en enkelt måned som der er sket i dette tilfælde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-05 10:33

"Morten Bjergstrøm " wrote

> [...]
> kommunen ikke basere den årlige husstandsindkomst på baggrund af
> indkomsten for en enkelt måned som der er sket i dette tilfælde.

Kapitel 9 § 47. Overstiger den faktiske husstandsindkomst den efter § 8
beregnede husstandsindkomst med mindst 18.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 21,
skal den for meget modtagne boligstøtte tilbagebetales.

Har man fulgt sin oplysningspligt trædder §47 ikke i kraft

Mht mit svar så kik på kapitel 9 §44 + 46
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B19990072205-REGL

Socialministeren samt det sociale ankenævn kan have vejledninger liggende
der præciserer den praktiske brug i kommunerne

- Peter

Fra : JesperB

Dato : 14-10-05 13:55

> [...]
> beløb de havde udregnet sikringen efter (forventet årsindtægt). Hvis
> den gjorde det skulle jeg så blot komme ind og få den reguleret.

Jeg kan så se i "Lov om individuel boligstøtte" paragraf 46 stk. 2
står:

Stk. 2. Såfremt der i løbet af året sker en forhøjelse af den
samlede forventede husstandsindkomst for året på mindst 18.800 kr.,
jf. § 72, stk. 1, nr. 21, i forhold til den hidtil forventede indkomst
for året , skal boligstøtten omberegnes med virkning fra begyndelsen
af den måned, der følger nærmest efter ændringens indtræden.
Husstandsindkomsten skal ved omberegningen fastsættes på grundlag af
de aktuelle indkomstforhold på omberegningstidspunktet opreguleret til
årsbasis. Det samme gælder, såfremt der i løbet af året sker en
mindskelse af antallet af børn i husstanden, fremleje, fremlån,
udlejning eller benyttelse til erhverv af en del af lejligheden
påbegyndes, eller der sker en nedsættelse af lejen.

Hvad dette helt vil sige er jeg dog stadig usikker på.
Sagen bliver desuden mere kompliceret, idet beregningen af min
årsindkomst var forkert, idet den var 18200 for høj. Eller med andre
ord, den samlede hustandsindkomst stigning bliver ca. 2000.

Fra : Holst

Dato : 14-10-05 14:19

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-05 15:46

"JesperB" wrote

> [...]
> Vi har nu fået besked fra kommunen at vi skal betale boligsikringen
> tilbage i de måneder hvor hun har haft arbejde.

I er heldige
Kommunen kunne vælge at kikke på den samlede årsindkomst hvis i ikke løbende
har oplyst om ændringen i indtægt

Som udgangspunkt (hvis man får/er berretiget tl boligsikring) så bør man
kontakte kommunen hver gang der sker en ændring i den samlede
husstandsindkomst - helst uden ophold

Så har kommunen ikke noget at komme efter

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-10-05 07:25

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev:

> I er heldige
> Kommunen kunne vælge at kikke på den samlede årsindkomst hvis i
> ikke løbende har oplyst om ændringen i indtægt

Det er den samlede årsindkomst der er afgørende for boligsikringens
størrelse dertil kommer boligens størrelse, huslejens størrelse, formue
og børn.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-05 07:57

"Morten Bjergstrøm " wrote

> Det er den samlede årsindkomst der er afgørende for boligsikringens
> størrelse

Vil du så udbeale boligsikring med tilbagevirkende kraft?
Der er ingen der kender årsindkomsten før året er omme!

Boligsikringen kan bliver beregnet på basis af årsindkomst fra sidste år
eller aktuel indkomst

- Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 15-10-05 10:18

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Det er den samlede årsindkomst der er afgørende for boligsikringens
> størrelse dertil kommer boligens størrelse, huslejens størrelse, formue
> og børn.

Det er ihvertfald det der står i loven. Men kommunerne administrerer også
efter retningslinjer/fortolkninger fra Indenrigsministeriet. Jeg har i anden
anledning oplevet at disse retningslinjer ikke er fuldt i overensstemmelse
loven (fsva. detaljer om beregning eller indsendelse af ansøgninger). Hvis
kommunen administrerer efter retningslinjerne, men ikke efter loven, er det
meget vanskeligt at komme igennem med en ændring.

Jeg ved ikke om det er tilfældet her (IMs bekendtgørelser om
administrationen kan findes på Retsinfo hvis nogen gider...), men det kan
være en forklaring på, at det er umuligt at trænge igennem med fornuft

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-05 10:36

"per christoffersen" wrote

> Jeg ved ikke om det er tilfældet her (IMs bekendtgørelser om
> administrationen kan findes på Retsinfo hvis nogen gider...), men det kan
> være en forklaring på, at det er umuligt at trænge igennem med fornuft

I den sidste ende kan man indklage kommunens afgørelse for det sociale
ankenævn - og evt bringe den videre hvis der er tale om afgørelser mht
præcedens

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-10-05 10:19

> Vil du så udbeale boligsikring med tilbagevirkende kraft?
> Der er ingen der kender årsindkomsten før året er omme!

Nej men man kender den forventede indkomst og det er denne der er
beregningsgrundlag.

> Boligsikringen kan bliver beregnet på basis af årsindkomst fra
> sidste år eller aktuel indkomst

Nej den bliver udbetalt ud fra den forventede indkomst. Hvis man selv
er klar over, at indkomsten vil ændre sig væsentligt skal kommunen
oplyses herom så der kan foretages en ny beregning. Hvis der ikke gives
oplysning risikerer man hel eller delvis tilbagebetaling af
boligsikringen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-05 10:35

"Morten Bjergstrøm " wrote

> Nej men man kender den forventede indkomst og det er denne der er
> beregningsgrundlag.

I guder
Læs og forstå lov om individuel boligstøtte
> [...]

> oplyses herom så der kan foretages en ny beregning. Hvis der ikke gives
> oplysning risikerer man hel eller delvis tilbagebetaling af

Hvad er forskellen på aktuel og forventet?
Mener du forventet på året eller forventet næste måned?

Se uddybende svar andetsteds

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-10-05 11:56

> I guder

Ja det var da mig der skulle skrive det om nogen.

> Læs og forstå lov om individuel boligstøtte
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B19990072205-REGL

Hvor der i §1 står:

§ 1. Boligstøtteåret løber fra den 1. januar til den 31. december.

Stk. 2. Husstandsindkomsten opgøres ved beregning af individuel
boligstøtte som den forventede indkomst på årsbasis efter § 8 i lov om
individuel boligstøtte.

Igen vil jeg bede dig om at påpege, hvor jeg har skrevet noget forkert
i denne tråd.

> Hvad er forskellen på aktuel og forventet?

Forskellen er, at boligsikringen i henhold til gældende lovgivning
beregnes på grundlag af den forventede husstandsindkomst.

> Mener du forventet på året eller forventet næste måned?

På året som der står i lovgivningen. Hvor meget der tjenes den enkelte
måned er irrellevant og derfor har kommunen i denne sag handlet forkert
- det har de så sikkert gjort pga. oplysninger der ikke er
fyldestgørende.

> Se uddybende svar andetsteds

Ved du hvad, det er vist ret formålsløst. Dine svar i denne tråd må
ikke tages for gode varer af spørgeren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-05 12:23

"Morten Bjergstrøm " wrote

> Hvor der i §1 står:
>
> § 1. Boligstøtteåret løber fra den 1. januar til den 31. december.

Ja korrekt

Prøv så at læse hvad der står §44 til §47

> Igen vil jeg bede dig om at påpege, hvor jeg har skrevet noget forkert
> i denne tråd.

Prøv nu at læse hvad der står §44 til §47
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050007529

§ 44. Såfremt der i løbet af året sker en nedgang i den husstandsindkomst,
der er lagt til grund ved boligstøtteberegningen, og denne indebærer, at
husstandsindkomsten vil falde med mindst 10.000 kr. på årsbasis for den
resterende del af året, vil boligstøtten kunne omberegnes, når ændringen er
indtrådt. (..)

NB stk 4:

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal oplyse ansøgeren om adgangen til at få
boligstøtten omberegnet i løbet af året.

§ 46. Ansøgeren skal til brug for omberegning i løbet af året oplyse
kommunalbestyrelsen om alle forhold, der kan medføre nedsættelse eller
bortfald af boligstøtten,

(..)

[...]

Efterregulering

[...]

Stk. 4. Stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt ansøgeren godtgør at have
givet kommunalbestyrelsen meddelelse om indkomstændringer ud over den i stk.
1 nævnte grænse.

> Ved du hvad, det er vist ret formålsløst. Dine svar i denne tråd må
> ikke tages for gode varer af spørgeren.

Har du nogensinde fået boligsikring af kommunen?
Det virker ikke sådan

Jeg har fået boligsikring igennem 5 år under de skitserede retningslinjer
jeg har beskrevet her i gruppen og præcist efter den lovtekst den er
gengivet ovenfor
Det hedder "personlige erfaringer" om er omfattet af fundatsen

Hvordan du vælger at læse og tolke lov om individuel boligstøtte må stå for
din egen regning

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-10-05 11:59

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev:

> [...]
> retningslinjer ikke er fuldt i overensstemmelse loven (fsva.
> detaljer om beregning eller indsendelse af ansøgninger).

Det tror jeg gerne. Jeg opfatter selv lovgivningen på området som ret
umulig.

> [...]
> administrationen kan findes på Retsinfo hvis nogen gider...), men
> det kan være en forklaring på, at det er umuligt at trænge igennem

Jeg vil gætte på, at et brev til kommunen med en beregning af
årsindkomsten for husstanden vil løse problemet. Dette brev skal
indeholde kopi af lønsedler og SU-støttemeddelelsen.
Hvis kommunen ikke forstår dette så kan der klages, hvor det vil være
noget usandsynligt, at der ikke gives medhold.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-05 12:35

"Morten Bjergstrøm " wrote

> [...]
> Hvis kommunen ikke forstår dette så kan der klages, hvor det vil være
> noget usandsynligt, at der ikke gives medhold.

Har man fulgt sin loyale oplysningspligt mht de løbende ændringer i
husstandsindkomsten så ligger det helt klart
Ellers er der ikke noget at komme efter og evt efterregulering vil ske i
følge §47 i lov om individuel boligstøtte

NB det er ikke muligt at få udbetalt ekstra hvis man har fået for lidt i
boligsikring

Jeg skal endvidere gøre opmærksom på:

§47 stk 6. Såfremt støttemodtageren i løbet af året har givet meddelelse om
en indkomstnedgang, der i henhold til § 44 har givet anledning til
omberegning, eller givet meddelelse om en indkomststigning i henhold til §
46, foretages der ved opgørelsen af tilbagebetalingens størrelse en
periodemæssig opdeling af året. Meddelte indkomststigninger indgår alene i
husstandsindkomsten med virkning fra den 1. i måneden efter ændringens
indtræden (..)

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-10-05 13:50

> Ja korrekt
>
> Prøv så at læse hvad der står §44 til §47

De §§ handler om at ændringer skal indberettes og hvis du læser de §§
kan du også der se, at alle beløb er på årsbasis.

Jeg gav tidligere et regneeksempel:

At man tjener 200.000 en måned og så ikke noget resten
af året er præcis det samme som at tjene 16667,- om måneden i 12
måneder rent boligsikringsmæssigt.

Hvis du har tjent 0, fra januar til oktober. 200.000 i november og 0,-
i december det giver det samme som hvis du havde tjent 16667,-/måned.

Det afgørende er den *årlige* husstandsindkomst og det er hvis der
opstår ændringer i denne, at det skal indberettes.

> Har du nogensinde fået boligsikring af kommunen?
> Det virker ikke sådan

Øh nå skægt nok får jeg aktuelt boligsikring, og jeg har såmænd også
indberettet ændret husstandsindkomst og har endda fået boligsikring i
flere år end dig så....

> [...]
> den lovtekst den er gengivet ovenfor
> Det hedder "personlige erfaringer" om er omfattet af fundatsen

Ja men din beskrivelse af reglerne er forkert.

> Hvordan du vælger at læse og tolke lov om individuel boligstøtte
> må stå for din egen regning

Ja men det gælder ifølge dig ikke dig?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-05 14:22

"Morten Bjergstrøm " wrote

> De §§ handler om at ændringer skal indberettes og hvis du læser de §§
> kan du også der se, at alle beløb er på årsbasis.

Prøv nu at nærlæse hele loven og ikke bare udvalgte nogle paragraffer der
passer ind i din argumentation og vrangforestillinger

Det forløsende ord her er "periodemæssig opdeling"

§47 (..)

Stk. 5. Såfremt støttemodtageren ikke i løbet af året har givet meddelelse
om indkomstændringer, anses disse som vedrørende hele året. For
støttemodtagere, der kun har modtaget boligstøtte i en del af året, skal der
foretages en periodemæssig opdeling, såfremt støttemodtageren kan
dokumentere, at indkomsten alene vedrører den del af året, hvor
støttemodtageren ikke har modtaget boligstøtte. Periodemæssig opdeling
foretages endvidere, hvis boligstøttemodtageren inden for et år har modtaget
boligstøtte til flere boliger.

> [...]

> At man tjener 200.000 en måned og så ikke noget resten
> af året er præcis det samme som at tjene 16667,- om måneden i 12

Nej!

> [...]

Nej!

> og det er hvis der opstår ændringer i denne, at det skal indberettes.

Korrekt

> Øh nå skægt nok får jeg aktuelt boligsikring, og jeg har såmænd også
> indberettet ændret husstandsindkomst og har endda fået boligsikring i
> flere år end dig så....

Jamen så prøv at sætte dig ind reglerne
Der er ingen garanti for at kommunen kan dem

> Ja men din beskrivelse af reglerne er forkert.

Nej, jvf ovenfor så er det en helt korrrekt beskrivelse i forhold til §47
st5 + stk6
Der sker en periodemæssig opdeling på året hvis man har svingende indtægt og
man sørger for at indberette dette rettidigt

> Ja men det gælder ifølge dig ikke dig?

Jow da - men jeg læser det hele for ikke at blive snydt

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-10-05 14:38

> Prøv nu at nærlæse hele loven og ikke bare udvalgte nogle
> paragraffer der passer ind i din argumentation og
> vrangforestillinger

Tænk dig nu bare en lille smule om.

> Det forløsende ord her er "periodemæssig opdeling"

Prøv nu at læs hele §en før du drager forhastede og forkerte
konklusioner.

Det der står i §47 er at hvis man ikke har oplyst om ændringer vil de
seneste oplysninger blive lagt til grund for beregningen. Dernæst står
der at hvis man kun modtager boligsikring en del af året så skal der
tages hensyn til dette ved beregningen under en bestemt forudsætning
som nævnt.

> [...]
> Periodemæssig opdeling foretages endvidere, hvis
> boligstøttemodtageren inden for et år har modtaget boligstøtte til

Jo jeg beklager. Du læser ikke hvad der står i loven.

> Nej!

Jo.

> Nej!

Stop nu Peter. Dine forkerte antagelser om boligsikringen er ikke og
bliver ikke rigtige af at du gentager dem.

> Jamen så prøv at sætte dig ind reglerne

Jeg kender tilstrækkeligt til reglerne.

> Nej,

Jo den er.

> Jow da - men jeg læser det hele for ikke at blive snydt

*lol*

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-10-05 14:59

"Morten Bjergstrøm " wrote

> Prøv nu at læs hele §en før du drager forhastede og forkerte
> konklusioner.

Jamen hvis du mener at den måde din kommune beregner og udbetaler
boligsikring er ok, så jeg har da ingen problemer med det

Min kommune udbetaler efter den fremgangsmåde jeg har skitseret

> [...]
> der at hvis man kun modtager boligsikring en del af året så skal der
> tages hensyn til dette ved beregningen under en bestemt forudsætning

Dvs sker de væsentlige indtægtsændringer oplyser man om dette
Hvis man har fulgt sin oplysningsligt så kan kommunen ikke lægge hele
årsindtægten til grund for beregning af boligsikring

> Jo jeg beklager. Du læser ikke hvad der står i loven.

Hvordan passer det med i §47?
Jeg forudsætter at man har fulgt sin oplysningspligt

> Jo.

Hvordan passer det med i §47?
Jeg forudsætter at man har fulgt sin oplysningspligt
I november giver du kommunen besked om indtægt i måneden på de 200t samt
oplysninger vedr forventet indtjening i december

Vært tænkelig tilfælde så får du ikke boligsikring for december!
Husk nu den periodevise opdeling!

Hvis man ikke har fulgt sin oplysningspligt så er din antagelse korrekt
Den samlede husstandsindkomst i året lægges til grund for beregning af
boligsikring og evt for meget udbetalt vil blive krævet tilbagebetalt

- Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-10-05 11:49

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev:

> Vært tænkelig tilfælde så får du ikke boligsikring for december!
> Husk nu den periodevise opdeling!

Stop nu Peter. Boligsikring beregnes på grundlag af den årlige
husstandsindkomst og så er der ikke mere at diskutere, hvad det angår.

Det du har fat i er nogle undtagelser eller hvad vi skal kalde dem. §47
handler om det særlige tilfælde hvor det er nødvendigt at efterregulere
den udbetalte boligsikring.

Stk. 5 gælder de tilfælde hvor der ikke er modtaget boligsikring hele
året. Her skal der laves en periodemæssig inddeling.

Stk. 5

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-10-05 11:49

"JesperB" <svtve@jubii.dk> skrev:

> Jeg vil lige sige at jeg allerede tidligere har været på kommunen med
> SU-støttemeddelelse og lønsedler, men at kommunen stadig fastholder
> at vi skal tilbagebetale.
> Jeg har nu skrevet en klage, som jeg sender til kommunen, så må vi se
> hvad der kommer ud af det.

Du må meget gerne følge op på sagen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JesperB

Dato : 14-10-05 15:56

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.
Kommunen kigger jo netop ikke på årsindkomsten, men på
månedsindkomsten, og ganger ud resten af året, på trods af at det
var en engangsindtægt.
Jeg har netop regnet ud at hvis vi skal nå den forventede årsindkomst
som kommunen tror vi har, skal vi tjene 121740 i november og december
!!
Det kan være de har insider-viden om en SU-stigning
Det man bliver harm over er, at de ikke kan henvise til paragraffer
eller noget, men blot siger at sådan er reglerne, og at det er
systemet der laver kørslerne!
Tak skæbne.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-05 16:28

"JesperB" wrote

> Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.
> Kommunen kigger jo netop ikke på årsindkomsten, men på
> månedsindkomsten, og ganger ud resten af året, på trods af at det
> var en engangsindtægt.

Har du givet besked om ny forventelig hustandsindkomst per måned?

- Peter

Fra : JesperB

Dato : 14-10-05 16:33

ja, ioverstemmelse med Lov om individuel boligstøtte paragraf 46 stk.
2, meddelte vi kommunen om indkomstædringen i sommeren.
Problemet er at de ser på måned efter måned, og ikke året som
helhed.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-05 16:42

"JesperB" wrote

> [...]
> 2, meddelte vi kommunen om indkomstædringen i sommeren.
> Problemet er at de ser på måned efter måned, og ikke året som

Og da sommerjobbet var overstået meddelte i så om ny indkomstændring?

- Peter

Fra : JesperB

Dato : 14-10-05 16:45

Jeps!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-05 17:34

"JesperB" wrote

> Jeps!

Sært?
Det var den fremgangsmåde vi benyttede da vi fik boligsikring der var ingen
problemer når indtægten gik frem eller tilbage
Ingen problemer der

Kun een gang rendte vi i et større problem, da vi ikke indberettede en 14
dages periode hvor jeg havde en kæmpeindtjening
Den blev fordelt ud på hele året :(
Jeg havde omkring 100 timer på 14 dage og var ledig før/efter

Kik i paragrafferne for boligsikring mht klagemuligheder
Du kan evt genposte dit indlæg i dk.forbruger.offentlig.service
Kontakt evt retshjælpen

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-10-05 12:45

Morten Bjergstrøm wrote:

> Stop nu Peter. Boligsikring beregnes på grundlag af den årlige
> husstandsindkomst og så er der ikke mere at diskutere, hvad det angår.

Under normale omstændigheder udbetales boligsikring efter
årsindkomst, men omstændigheder har det med at blive unormale

En lille historie:

Jeg forudsætter at øvrige betingelser for at modtage boligsikring er
opfyldt

Ulrik Hel bliver fyret fra sit arbejde i juni 2003 og må gå på
understøttelse
Han søger om boligsikring og får denne bevilget fra juli 2003

Nuvel Ulrik er så helidg af få midlertidigt arbejde året efter i
februar måned han giver besked til kommunen der så stopper udbetaling
af boligsikring da Ulrik ikke længere er berettiget
Ulrik har fulgt sin oplysningspligt

Nu sker der så det at firmaet lukker 4 måneder senere og Ulrik bliver
igen arbejdsløs

Vil Ulrik kunne få boligsikring igen?

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-10-05 19:18

"Peter Lykkegaard" wrote

> [...]

> Ulrik har fulgt sin oplysningspligt

> Nu sker der så det at firmaet lukker 4 måneder senere og Ulrik

Jada

Men den samlede årsindkomst i 2004 er for høj i forhold til den udbetalte
boligskring skal Ulrik så ikke tilbagebetale i 2005?
Jo hvis Ulrik ikke havde oplyst om den nye indtægt eller oplyst for sent så
kan der blive tale om tilbagebetaling

Men Ulrik oplyste netop om ændring i indtægtsforholdende og så sker der en
periodevis opdeling

Vi tager lige §47 stk 6 igen:

[...]
virkning fra den 1. i måneden efter ændringens indtræden, mens ikke meddelte
indkomststigninger anses som vedrørende hele året. Stk. 5, 2. og 3. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse.
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050007529

Eller tager jeg fejl?

- Peter