Nabo chikane!
Fra : pjl

Dato : 13-10-05 13:59

Hej.

Vi har igennem et stykke tid observeret en beboer her i den lille bebyggelse
hvor jeg bor.
Han har udvist en stor interesse igennem lang tid for vores lejlighed dvs.
baghaven. Min kone og jeg har undret os over
det og har talt om at han måske også fotograferede.
Nu viser det sig at manden har taget billeder videresendt optagelser taget
af vores have, for at klage over at vi har
lavet et mindre redskabsskur.
Billederne har han sendt til en klageinstans i kommunen hvor han bekymrer
sig over
vores redskabsskur og den faktor at han selv har måtte fjerne en havelåge på
svalegangen hvor han bor.
Han bor yderst og kunne på den måde hindre adgang til sit lille stykke af
svalegangen. Jeg er bekendt med at han har fået påbud fra
ejendomsadministrationen om at fjerne havelågen pga. brandtilsynet.
Hans frustration ser ud til at gå ud over os hvorfor han har udvist en alt
for påfaldende interesse omkring vores lejlighed og have.
Har manden lov til at fotografere som han vil uden vores samtykke ? og har
han lov til at offentliggøre photos ?

mvh pjl

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-10-05 16:07

In article <dill8d$2ql$1@newsbin.cybercity.dk>, pjl wrote:
> Har manden lov til at fotografere som han vil uden vores samtykke ? og har
> han lov til at offentliggøre photos ?

Ja, han må ikke fotografere ind ad vinduer, men må gerne fotografere
på offentligt tilgængeligt område, og vel også hvor han har lovligt ophold.

Fra : HKJ

Dato : 13-10-05 16:53

Povl H. Pedersen wrote:

> Ja, han må ikke fotografere ind ad vinduer, men må gerne fotografere
> på offentligt tilgængeligt område, og vel også hvor han har lovligt ophold.

Og han må også gerne fotografere privat område, så lang tid han selv
står på offentlig tilgængeligt område.

Der hvor der kan opstå problemer, er når der er personer med på billederne.

Fra : pjl

Dato : 13-10-05 19:18

Tak for hurtigt svar..

Ret præcise svar. !
Ærgerligt at være ufrivillig skydeskide. Loven ser ikke ud til at være til
vores fordel her.

mvh pjl

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-10-05 20:29

In article <dim7vr$c87$1@newsbin.cybercity.dk>, pjl wrote:
> Tak for hurtigt svar..
>
> Ret præcise svar. !
> Ærgerligt at være ufrivillig skydeskide. Loven ser ikke ud til at være til
> vores fordel her.

Jo da, jeres byggetilladelse gør at der ikke er noget at komme efter
med hensyn til huset. Hvis i har opført uden, så får i det mindste lidt lærdom
ud af det :)

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 13-10-05 20:58

On 13 Oct 2005 19:29:18 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Jo da, jeres byggetilladelse gør at der ikke er noget at komme efter
>med hensyn til huset. Hvis i har opført uden, så får i det mindste lidt lærdom
>ud af det :)

Hvis skuret er under 10 kvm. skal det vist bare anmeldes, der skal
ikke søges byggetilladelse.

/Lars

Fra : Ole C

Dato : 13-10-05 21:19

Lars (ArthurDent) skrev blandt andet:

> Hvis skuret er under 10 kvm. skal det vist bare anmeldes, der skal
> ikke søges byggetilladelse.

Men derfor kan der nu alligevel godt være lokale regler der skal overholdes.
For eksempel mht. højde, afstand til skel etc.

--
vh
Ole C

Fra : pjl

Dato : 13-10-05 22:18

Hej og tak for svar

Skuret måler 180x145x50. Ingen bagvæg eller gulv.
2 sidevægge, lille tag af gennemsigtig plastik og så en dør.
Står op ad muren og fastgjort til stakit med et par skruer.
Mente at det var lidt overkill at søge om byggetilladelse.
Alligevel har jeg har søgt om dispensation for at blive fri for at blive
"beluret" og fotograferet af en beboer her i ejendommen. Det skal tilføjes
at
jeg ikke er allene om oplevelsen med manden her. Han klager over stort set
om alt og over alt
hvad han kan observere fra sin altan i 1 sals højde.

mvh pjl

Fra : SG

Dato : 14-10-05 08:57

"pjl" <juul@larsen.dk> skrev i news:dimig4$hio$1@newsbin.cybercity.dk:

> [...]
> Står op ad muren og fastgjort til stakit med et par skruer.
> Mente at det var lidt overkill at søge om byggetilladelse.

Skure under 10 kvm. behøver hverken byggeanmeldelse eller
byggetilladelse, hvis du barer opfylder nogle bestemte regler i
reglementet for småhuse.

Som jeg læser det, opfylder du ikke disse regler, da skuret står for tæt
op af din beboelsesejendom (muren), og muligvis også for tæt på skel
(hvis det stakit, du nævner, står i skellet).

Derfor bør du have indsendt en byggeanmeldelse til kommunen. Enig, en
byggetilladelse er overkill, men det er en byggeanmeldelse i dette her
tilfælde ikke.

Nu nævner du godt nok, at du bor i lejlighed med have, så der kan være
andre regler i stedet for småhusreglementet, der gælder, som jeg ikke
kender, men reglementet rammer nu nok meget godt alligevel.

-SG

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-10-05 09:11

"SG" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Skure under 10 kvm. behøver hverken byggeanmeldelse eller
> byggetilladelse, hvis du barer opfylder nogle bestemte regler i
> reglementet for småhuse.

Jeg er ved at handle hus og fik af min ejendomsmægler at vide at tallet er
20 m2 - jeg protesterede men han fastholdt.

Er det ændret?

--
Per, Esbjerg

Fra : SG

Dato : 15-10-05 18:33

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i

> "SG" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at handle hus og fik af min ejendomsmægler at vide at
> tallet er 20 m2 - jeg protesterede men han fastholdt.
>
> Er det ændret?

Hej Per

Med mindre nogen har ændret i bygningsreglementets kapitel 12, så er
tallet stadig 10 kvm. Mig bekendt gælder Bygningsreglementet for småhuse
af 1998 stadig.

Grænsen for hvornår man skal have en byggetilladelse for at bygge skur
mv. i stedet for "bare" at anmelde sit byggeri er ved 50 kvm.

Så jeg ved ikke hvor mægleren har tallet 20 fra.

-SG

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 15-10-05 20:02

On 15 Oct 2005 17:32:53 GMT, SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com>
wrote:

>Med mindre nogen har ændret i bygningsreglementets kapitel 12, så er
>tallet stadig 10 kvm. Mig bekendt gælder Bygningsreglementet for småhuse
>af 1998 stadig.

'Jeg tjekkede for et års tid siden, da var det 10 kvm.

/Lars

Fra : H.S.

Dato : 17-10-05 14:04

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 'Jeg tjekkede for et års tid siden, da var det 10 kvm.

Det giver også mest mening. Færdige skure, drivhuse osv som kan købe i
byggemarkeder er, af samme årsag, 9.9m2

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 03:15

pjl wrote:
> Tak for hurtigt svar..
>
> Ret præcise svar. !
> Ærgerligt at være ufrivillig skydeskide. Loven ser ikke ud til at
> være til vores fordel her.

Ja der kan godt gå lort i sådan noget.

Fra : Grunt

Dato : 13-10-05 23:42

On Thu, 13 Oct 2005 14:58:35 +0200, "pjl" <juul@larsen.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]

>sig over

>Har manden lov til at fotografere som han vil uden vores samtykke ? og har

Chikane? Vrøvl. Offentliggjort hvor, hos kommunen er ikke offentliggjort.
Læs bagud igruppen om lign. fotosager forbud/tilladelse til fotografering af
privat område.