FM-transmitter til MP3?
Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 12-10-05 14:16

hey ng!

Hvad siger den danske lovgivning omkring tilslutning af FM-transmitter til
mp3-afspillere? Er det lovligt?
For yderligere forklaring så gå en FM transmitter at man kan have sin
mp3-afspiller til at ligge i bilen og derved høre musikken gennem bilens
højttalersystem.

/Rasmus

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-10-05 14:35

Rasmus Broholm Andersen wrote:
> [...]
> For yderligere forklaring så gå en FM transmitter at man kan have sin
> mp3-afspiller til at ligge i bilen og derved høre musikken gennem bilens

Det er ikke tilladt at sende på FM båndet uden sendetilladelse, og en
sådan vil du ikke kunne opnå til dette formål.

Det har blandt andet været oppe og vende i pressen tidligere:
http://www.computerworld.dk/art/23966

Reglerne kan du ganske givet finde et sted her: http://www.itst.dk/

--
Mvh Anders Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 12-10-05 14:49

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke tilladt at sende på FM båndet uden sendetilladelse, og en
> sådan vil du ikke kunne opnå til dette formål.

Og så er der lige det problem, at en udsendelse via radio vil kunne regnes
som en spredning, og derfor være i strid med Ophavsretsloven. Digitale
kopier (som jo er det der er tale om her) er kun tilladte til personlig
brug, og må derfor ikke spredes i en videre kreds (forudsat natuligvis, at
der er tale om materiale der ikke er givet tilladelse til spredning tl).

Om udsendelsen vil kunne regnes for at være spredning afhænger af den
konkrete situation (feks sendestyrke mv. kunne jeg forestille mig). Det må
dog være temmelig svært i praksis at lave en FM-sender, der kun rækker lige
præcis til ens egen bil-radio.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-10-05 14:40

"Rasmus Broholm Andersen" <rasmusbNOSPAM@dbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> For yderligere forklaring så gå en FM transmitter at man kan have sin
> mp3-afspiller til at ligge i bilen og derved høre musikken gennem bilens

De er ulovlige. Der kræves licens for at sende på FM-bånd (88-108 MHz).
Se evt. http://www.computerworld.dk/art/23966

Fra : Holst

Dato : 12-10-05 14:46

Rasmus Broholm Andersen wrote:

> Hvad siger den danske lovgivning omkring tilslutning af FM-transmitter til
> mp3-afspillere? Er det lovligt?

Næppe. Det kræver en sendetilladelse af sende på FM-båndet, og jeg
tvivler meget stærkt på, at du kan opnå en sådan hos den rette myndighed.

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 12-10-05 18:08

[En masse hjælp!]

Mange tak for hjælpen til alle jer, der har hjulpet med links.

/Rasmus

Fra : Basil

Dato : 12-10-05 18:08

Rasmus Broholm Andersen wrote:
> [En masse hjælp!]
>
> Mange tak for hjælpen til alle jer, der har hjulpet med links.
>
> /Rasmus

Kan du give et link til hvor du har købt den ?
Jeg kunne også godt bruge en.
Kai

Fra : Steen

Dato : 13-10-05 10:23

Basil wrote:

> Kan du give et link til hvor du har købt den ?
> Jeg kunne også godt bruge en.

Hvis du tror, at der er nogen her i gruppen, der ligefrem vil hjælpe dig med
at begå en ulovlig handling, og tilmed forurene det sparsomme radiospektrum,
så må du tro om igen.

/steen

Fra : Basil

Dato : 13-10-05 14:49

Steen wrote:

> [...]
med
> at begå en ulovlig handling, og tilmed forurene det sparsomme

Det troede jeg, og det var der.
Jeg har læst alle svarene, og må give Steen ret.
Det kunne nemt blive ren anarki, hvis alle bare kunne sende alt hvad de
ville, på alle frekvenser.
Desværre pakker jeg nok bare min fornuft væk og bestiller 2, så kan de jo
altid stå på hylden og vente til hvis det nu en dag blev lovligt at benytte
dem.
Tak for hjælpen, og den juridiske info.
Kai

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-10-05 07:46

Steen wrote:

> Hvis du tror, at der er nogen her i gruppen, der ligefrem vil hjælpe dig
> med at begå en ulovlig handling, og tilmed forurene det sparsomme
> radiospektrum, så må du tro om igen.

Det er helt klart ulovligt at bruge dimsen, men, jeg synes ikke du har
etableret at det er ulovligt at købe den, eller besidde den?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

FAITH, n. Belief without evidence in what is told by one who speaks without
knowledge, of things without parallel.
- Ambrose Bierce (The Devil's Dictionary)

Fra : Steen

Dato : 17-10-05 08:36

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Det er helt klart ulovligt at bruge dimsen, men, jeg synes ikke du har
> etableret at det er ulovligt at købe den, eller besidde den?

Jeg citerer:

Det er Basils brug af ordet "bruge", jeg hæfter mig ved.

/steen

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 13-10-05 10:56

Basil wrote:
> Kan du give et link til hvor du har købt den ?
> Jeg kunne også godt bruge en.

Der står ikke noget om at jeg ejer en? Det kunne jo være at jeg ville spørge
her INDEN jeg gik for at købe en!

/Rasmus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-10-05 11:33

Hej,

On Wed, 12 Oct 2005 19:08:04 +0200, "Basil" <but@but.com> wrote:

>Kan du give et link til hvor du har købt den ?
>Jeg kunne også godt bruge en.

Prøv at søge efter "TuneCast" på http://www.ebay.co.uk/

** Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-10-05 22:36

Rasmus Broholm Andersen <rasmusbNOSPAM@dbs.dk> wrote:

> [...]
> For yderligere forklaring så gå en FM transmitter at man kan have sin
> mp3-afspiller til at ligge i bilen og derved høre musikken gennem bilens

Sådan en kan man få til sin iPod - ganske fikst.

I USA kan man også købe en rigtig sender, så man kan streame sin musik
til en hvilken som helst radio i huset - endnu mere fikst.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Steen

Dato : 13-10-05 10:24

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Sådan en kan man få til sin iPod - ganske fikst.
>
> I USA kan man også købe en rigtig sender, så man kan streame sin musik
> til en hvilken som helst radio i huset - endnu mere fikst.

Ih ja, det er sandelig fikst at man kan ødelægge radiomodtagelsen for en
masse andre mennesker. Du bedes venligst undlade at opfordre til
kriminalitet her i gruppen.

/steen

Fra : Holst

Dato : 13-10-05 10:32

Steen wrote:

> Ih ja, det er sandelig fikst at man kan ødelægge radiomodtagelsen for en
> masse andre mennesker. Du bedes venligst undlade at opfordre til
> kriminalitet her i gruppen.

Det gør han da heller ikke.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-05 10:56

Steen <virker@ikke.invalid> wrote:

> Ih ja, det er sandelig fikst at man kan ødelægge radiomodtagelsen for en
> masse andre mennesker. Du bedes venligst undlade at opfordre til
> kriminalitet her i gruppen.

Jeg opfordrer ikke til kriminalitet. Jeg fortæller bare at der findes en
løsning så man kan høre sin egen musik i sit eget hjem.

Lad os nu antage at den kan sende 50 meter i medvind og under særdeles
gode forhold og man så vælger at sende på fx. 106.5 hvor der i forvejen
ikke er en skid radio (bare et frekvens eksempel), hvor mange mennesker
tror du så det generer ?

Skulle der havne en på netop den frekvens man sender på og de godt kan
lide musikken, så er der vel først problemer, når de ringer til DR og
takker for den gode musik uden snak og andet pis.

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 13-10-05 11:05

> [...]
> lide musikken, så er der vel først problemer, når de ringer til DR og
> takker for den gode musik uden snak og andet pis.

Go lir! :D

/Rasmus

Fra : Steen

Dato : 13-10-05 12:02

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg opfordrer ikke til kriminalitet. Jeg fortæller bare at der findes
> en løsning så man kan høre sin egen musik i sit eget hjem.

Jo, for det er en ulovlig løsning.

> [...]
> forvejen ikke er en skid radio (bare et frekvens eksempel), hvor
> mange mennesker tror du så det generer ?

1. Lad være med at udtale dig om ting, du ikke har forstand på. Det virker
dumt.

2. Sætningen "den kan sende 50 meter" ignorerer fuldstændig de fysiske
omstændigheder. Den elektriske feltstyrke fra en radiosender aftager lineært
med afstanden, så hvis signalet er tip-top i orden 50 meter fra senderen,
kan det snildt høres 100-150 meter væk på en god modtager også, og skabe
irriterende forstyrrelser flere hundrede meter væk.

3. Sætningen "hvor der i forvejen ikke er en skid radio" underkender netop
den frekvenskoordinerende effekt, administration af radioudsendelser fra en
central myndighed har. For det første: hvordan ved du, at der ikke er "en
skid radio" på den frekvens, du har valgt? Har du kontrolleret med IT- &
Telestyrelsens frekvensregister først? Har du også tjekket
frekvensregistrene i nabolandene? Under gunstige forhold kan man sende flere
tusinde kilometer på nogle få milliwatt. For det andet: Hvad gør din nabo,
når han køber en dims magen til? Han kan ikke bruge 106,5 MHz, for den har
du taget. Det ender hurtigt i det vilde vesten og rene anarki, med absurde
resultater til følge.

Envejsradiokommunikation (broadcast) bliver *nødt* til at være koordineret
fra centralt hold.

/steen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-05 12:08

> [...]

> resultater til følge.
>
> Envejsradiokommunikation (broadcast) bliver *nødt* til at være koordineret

Det virker endnu mere dumt at du kører dig selv op over et eksempel.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-10-05 12:14

Hej,

On Thu, 13 Oct 2005 13:02:09 +0200, "Steen" <virker@ikke.invalid>
wrote:

>Envejsradiokommunikation (broadcast) bliver *nødt* til at være koordineret
>fra centralt hold.

Selvfølgelig - derfor dimserne blandt andet sælges lovligt i England,
USA, Japan.....?

** Lars

Fra : Steen

Dato : 13-10-05 12:32

Lars Knudsen wrote:

> Selvfølgelig - derfor dimserne blandt andet sælges lovligt i England,
> USA, Japan.....?

Nu er det jo ikke dk.politik, detteher, men i disse lande har man altså
valgt at ofte radio-"forsyningssikkerheden" for at folk kan bruge disse små
dimser. I Danmark har man som borger krav på støjfri modtagelse af Danmark
Radio og alle lokalradioer, mens man i disse lande blot må acceptere, at
naboen støjer på båndet. Ødelægger din nabo din radiomodtagelse, er det bare
surt for dig.

IMHO er den danske løsning klart den rigtige, da alternativet åbner mulighed
for at de få kan ødelægge meget for de mange. Nu er problemet med at tage
MP3-afspilleren med i bilen jo heller ikke større, end at det burde kunne
løses med et kabel.

/steen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-10-05 13:44

Hej,

On Thu, 13 Oct 2005 13:31:34 +0200, "Steen" <virker@ikke.invalid>
wrote:

> [...]
>naboen støjer på båndet. Ødelægger din nabo din radiomodtagelse, er det bare

Ja, og det er netop politik. Min pointe var bare at det er ikke *NØDT*
til at være koordineret - men det har sine fordele, som sine ulemper
at det er det. Jeg anfægter ikke at det er ulovligt i Danmark og at
man risikerer at genere nogens modtagelsesforhold ved anvendelse af
små sendere som dem vi taler om her.

>MP3-afspilleren med i bilen jo heller ikke større, end at det burde kunne
>løses med et kabel.

Ahh, det ville være noget bøvl i min bil. Der er ikke en Aux-In nogen
steder med mindre man "hacker" sig ind i forstærkeren der ligger
placeret omme bag i bilen - så skal man til at trække kabler og så'n..

Alt andet lige ville den lille sender være meget smart, både
prismæssigt såvel som anvendelsesmæssigt.

** Lars

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-10-05 13:59

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig - derfor dimserne blandt andet sælges lovligt i England,
> USA, Japan.....?

Ikke i England, for FM-senderen er ulovlig i alle EU-lande

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-10-05 14:09

Hej,

On Thu, 13 Oct 2005 14:58:58 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Ikke i England, for FM-senderen er ulovlig i alle EU-lande

Nej OK - men den er så lovlig at sælge tror jeg, der er flere butikker
i England, der sælger dem. Men man må så bare ikke bruge dem....

"Nej, nej, hr. sælger - jeg køber den kun for at have den hængene på
reolen hjemme, det ser så lækkert ud med lidt hvidt plastic"

** Lars

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-10-05 08:35

> Nej OK - men den er så lovlig at sælge tror jeg, der er flere butikker
> i England, der sælger dem. Men man må så bare ikke bruge dem....

Den er heller ikke lovlig at sende.
Det er ikke lovligt at sælge produkter, der ikke er CE-mærkede. For at
kravene til CE-mærkning er overholdt må produktet ikke udsende radio-støj på
bl.a. FM-båndet.

Der er også flere online-butikker i danmark, der sælger dimsen. Det er bare
ikke lovligt.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 13-10-05 16:19

On Thu, 13 Oct 2005 14:58:58 +0200, Allan Soerensen wrote:

> Ikke i England, for FM-senderen er ulovlig i alle EU-lande

Som sender, der sender ud i æteren er den ulovligt. Helt klart.

Men hvis du føder det samme signal, fra den samme dims ind i dit
antenne-system, og sikrer at det ikke kommer baglæns ud til din antenne
er den faktisk helt lovlig at bruge. Også i Danmark.
- Men kun sålænge at signalet ikke kan modtages via antenne på din
transistor-radio, men _kun_ når du tilslutter radionen husets
antennesystem.

/Henning

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-10-05 08:31

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> - Men kun sålænge at signalet ikke kan modtages via antenne på din
> transistor-radio, men _kun_ når du tilslutter radionen husets

Ja, så kaldes det en målesender. Sådan en bruges på ethvert radioværksted.
Hensigten med de der MP3-dimser har bare aldrig været at der skulle
tilsluttes en ledning mellem sender og modtager. Så vidt jeg kan se vil det
slet ikke være muligt uden at skulle modificere senderen, så dit svar er
lidt teoretisk.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 16-10-05 20:09

On Fri, 14 Oct 2005 09:30:41 +0200, Allan Soerensen wrote:

> [...]
> der skulle tilsluttes en ledning mellem sender og modtager. Så vidt jeg
> kan se vil det slet ikke være muligt uden at skulle modificere senderen,

Ja det er teoretisk, da jeg ikke selv har set dimsen.

Hvis der ikke er nogen mulighed for at tilslutte en antenne giver det nok
et problem at kalde den en målesender. Enig.