Grundloven, FN, og Irak krigen
Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-10-05 21:20

Der er ifl. medierne nogen der har indstævnet regeringen/folketinget for at
overtrædet grundloven, ved at gå ind i krigen i Irak, uden at FN har
besluttet det på forhånd.

Og så er det jeg kommer til at fundere over, hvornår er det lige at FN er
stiftet?
Hvornår er grundloven sidst ændret, ligebortset fra at tronfølge ændringen,
og valgretalderen.

Har jeg ret i at FN ikke fandtes dengang grundloven sidst blev ændret
bortset fra ovenstående punkter?

Ivar Madsen

Fra : Allan Riise

Dato : 11-10-05 21:24

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> FN har besluttet det på forhånd.
>
> Og så er det jeg kommer til at fundere over, hvornår er det lige at

1945

> Hvornår er grundloven sidst ændret, ligebortset fra at tronfølge
> ændringen, og valgretalderen.

1953

> Har jeg ret i at FN ikke fandtes dengang grundloven sidst blev ændret
> bortset fra ovenstående punkter?

Nej, der kom også § 20..

Se i denne tråd...

--
Allan Riise

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-10-05 14:31

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> skrev 2005-10-11:
> [...]
> og valgretalderen.
>
> Har jeg ret i at FN ikke fandtes dengang grundloven sidst blev ændret

Da de ændrede grundloven i '53 ændrede de langt mere end tronfølgeloven.
Det blev blandt andet meget nemmere at afgive suverenitet som fx. i
forbindelse med FN og EU.

Martin
med mindre andet er angivet.