hundebid...
Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 16:54

Hej...

jeg er idag i forbindelse med mit arbejde som fragtmand blevet bidt af en
hund inde på et kontor hvor jeg afleverede en pakke, hunden gik løs rundt på
kontoret, efter jeg havde afleveret pakken og fået en kvitering vente jeg
mig om for at gå ud og i det jeg vender mig om HAPS så sidder den i armen på
mig.

Nu er der så folk omkring mig der sige den skal da aflives/du skal da ha for
svige og smerte/du skal da ha en ny trøje bla,bla,bla jeg kan ikke rigtigt
hitte rund i det nogle gode råd eller hvad siger loven kan en hund bare
bide???
det skal så lige siges jeg har 2mærker i armenen 1 hvor tanden næsten er
gået i gennem med en hævelse på ca 5-7cm i diameter og en hvor jeg bare er
blevet rød...

håber på svar!
Anders

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-10-05 17:20

Anders E. Larsen explained on 11-10-2005 :
> det skal så lige siges jeg har 2mærker i armenen 1 hvor tanden næsten er gået
> i gennem med en hævelse på ca 5-7cm i diameter og en hvor jeg bare er blevet
> rød...

Nu har du vel været på skadestuen så ? hvis ikke kan du godt få
problemer senere, både i forbindelse med en evt. erstatningssag eller
hvis du får problemer med bidet senere.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 17:34

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu har du vel været på skadestuen så ? hvis ikke kan du godt få problemer
> senere, både i forbindelse med en evt. erstatningssag eller hvis du får

Jo jeg har været der de sagde at jeg skulle bar4e har stivkrampevac. og det
havde jeg så kunne de ikke gøre mere kun hvis der kom betændelse i "såret"

Anders

Fra : Allan Riise

Dato : 11-10-05 18:34

Anders E. Larsen wrote:
> [...]
>>

> Jo jeg har været der de sagde at jeg skulle bar4e har stivkrampevac.
> og det havde jeg så kunne de ikke gøre mere kun hvis der kom

Du kan tjekke op her..

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=187

Især §6 omhandlende skadesforvoldelse..

"6.1 Hundelovens regler
§6 omhandler ejerens forpligtelser for at undgå, at hunde forvolder skade på
andre:
Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter
forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade.
Stk. 2. Har hunden tidligere forårsaget skade, hvorfor dens daværende
besidder er ifaldet bøde- eller erstatningsansvar i henhold til dom,
vedtagelse eller forlig, skal politiet (i København politidirektøren og uden
for København politimesteren) pålægge besidderen at lade hunden dræbe, når
den ikke bestandig holdes indelukket eller er forsynet med forsvarlig
mundkurv. Tilsvarende pålæg kan meddeles besidderen af en hund, der viser
sig bidsk eller glubsk eller har den vane at forulempe folk ved på gader,
veje, stier eller pladser mv, der er åbne for almindelig færdsel, at fare
imod dem eller forfølge dem, eller som forulemper husdyr i ejendom eller på
marken. Overflyttes hunden til en anden politikreds, skal besidderen
underrette politiet i denne om pålægget.
Stk. 3. I tilfælde, hvor en hund har skambidt et menneske, kan politiet
efter rådslagning med en hundesagkyndig lade hunden aflive for ejerens
regning."

Og §8 omhandlende Erstatningsansvar

"8.1 Hundelovens §8
Besiddere er ansvarlige for at erstatte den skade som en hund forvolder,
jfr. §8:
Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden
forvolder. Oplyses det, at den skadelidende har medvirket til skaden, kan
erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde.
Stk. 2. Det påhviler besidderen af en hund at holde den ansvarsforsikret.
Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning
efter stk. 1. Undtaget fra forsikringspligten er hunde, der holdes af
statsmyndigheder, statsinstitutioner eller kommuner.
Stk. 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med
assurandørsocietetet nærmere regler til gennemførelse af bestemmelserne i
stk. 2."

--
Allan Riise

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-10-05 18:28

"Anders E. Larsen" wrote

> [...]
> for svige og smerte/du skal da ha en ny trøje bla,bla,bla jeg kan ikke
> rigtigt hitte rund i det nogle gode råd eller hvad siger loven kan en hund

Ja en hund kan "bare bide"
Det er derfor at ansvarsforsikring af hunde er lovpligtig
http://www.hunde-info.dk/lov4.shtml

> det skal så lige siges jeg har 2mærker i armenen 1 hvor tanden næsten er
> gået i gennem med en hævelse på ca 5-7cm i diameter og en hvor jeg bare er
> blevet rød...

Du er sluppet billigt
Imho skal du som minimum have erstatning for evt ødelagt tøj
Kontakt hundens ejer for forskringsoplysninger

Mht aflivning så kører det via politiet svjv - dvs en anmeldelse etc
Andre må byde ind på hvorvidt det kan "betale" sig - det afhænger nok af
situationen omkring episoden og om hvorvidt der har være andre anmeldelser
på samme hund (igen svjv)

- Peter

Fra : Allan Riise

Dato : 11-10-05 18:38

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> Andre må byde ind på hvorvidt det kan "betale" sig - det afhænger nok
> af situationen omkring episoden og om hvorvidt der har være andre

Ja, mere præcist §6 stk.3

"6.3 Aflivning
Kun hvor en hund tidligere har påført sin besidder bøde- eller
erstatningsansvar, kan der ske krav om aflivning. Hertil kommer dog en vis
valgfrihed for ejeren. Besidderen kan som udgangspunkt vælge mellem at holde
hunden indelukket/med mundkurv, eller lade den aflive.
På tilsvarende måde kan der ske aflivning af glubske hunde som på anden måde
forårsager større ulempe for mennesker, dyr og formuegoder. En hund anses
normalt for bidsk, når den angriber uden at være bidsk.
I særlige tilfælde kan der dog ske aflivning uden valgfrihed for ejer. Efter
samråd med en hundesagkyndig kan politiet aflive den glubske hund. En
afgørelse som dog kan påklages til Justitsministeriet."

--
Allan Riise

Fra : JBH

Dato : 11-10-05 19:37

"Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> mig om for at gå ud og i det jeg vender mig om HAPS så sidder den i armen

Det lyder som en trænet vagthund. Den bider kun i armen, og først da du
"forsøger at stikke af"

> [...]
> hitte rund i det nogle gode råd eller hvad siger loven kan en hund bare

Ja, folk snakker som de har forstand til, når det drejer sig om bidskader.
Min erfaring med den lovpligtige hundeansvarsforsikring, er at den i praksis
altid dækker de skader som en hund forsager, også selvom det så er en
indbrudstyv som bryder ind. Jeg ved ikke om det også er sådan med "statens"
hunde,(Politi/Militær) hvor der gælder andre forsikringsregler.

Spm. er om man kan kræve hunden aflivet.
Har udefrakommende normalt adgang til det kontor ? eller var der skilte som
advarede om at der var en vagthund på kontoret eller at der kun var adgang
for ansatte el. ?

> det skal så lige siges jeg har 2mærker i armenen 1 hvor tanden næsten er
> gået i gennem med en hævelse på ca 5-7cm i diameter og en hvor jeg bare er
> blevet rød...

Igen må jeg sige det lyder som en trænet hund, da de fysiske skader er
begrænset til armen, og ikke alvorlige.

mvh
JBH

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 04:54

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> adgang
> for ansatte el. ?

> Igen må jeg sige det lyder som en trænet hund, da de fysiske skader er

hej igen

det er et kontor man skal gå ind på når man skal aflevere vare for at få
kvittering og alle gør det, og hunden var en hun som en af de ansatte eller
chefen havde med hjemme fra for hun sagde til den at nu får du ikke lov til
at komme med på arbejde mere... så kiggede hun på min ar og sagde jamen der
er jo ikke gået hul... hun sagde ikke engang undskyld det var sku da det
mindste hun kunne gøre.

jeg ringer til politiet her idag så må de tage sig af hvad der skal gøres!

anders

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 09:37

> [...]
> adgang
> for ansatte el. ?

> Igen må jeg sige det lyder som en trænet hund, da de fysiske skader er

Hej igen..

Jeg har her til formiddag ringet til Vejle politi for at melde hundebidet de
siger at de ikke har noget med det at gøre jeg skal kontakte ejeren hvis der
er sket nogen skade ellers er der ikke noget at gøre!!!

Tak for hjælpen her inde
Anders

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-10-05 11:16

"Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk> wrote in message

> [...]
> de siger at de ikke har noget med det at gøre jeg skal kontakte ejeren
> hvis der er sket nogen skade ellers er der ikke noget at gøre!!!

De har skam pligt til at tage imod din anmeldelse, klag til vagthavende
eller politimester på skrift og få navnet på den betjent der nægter at tage
imod..

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-05 11:44

On Wed, 12 Oct 2005 12:16:16 +0200, Flemming Lynggaard wrote:

> De har skam pligt til at tage imod din anmeldelse, klag til vagthavende
> eller politimester på skrift og få navnet på den betjent der nægter at tage
> imod..

Så skal man vel først lige gøre sig klart hvad det er man vil anmelde,
eller?

--
MVH
osv...

Fra : H.S.

Dato : 12-10-05 13:25

> [...]
> de siger at de ikke har noget med det at gøre jeg skal kontakte ejeren
> hvis der er sket nogen skade ellers er der ikke noget at gøre!!!

Du må, som minimum, kunne anmelde ejeren for vold ?

Fra : Søren G

Dato : 12-10-05 13:31

"H.S." <Henrik@NOSPAMqlm.dk> wrote in message
> Du må, som minimum, kunne anmelde ejeren for vold ?

Øhhh...Hvorfor ? Ejeren opfordrede ikke hunden til at bide.

--
Søren

Fra : H.S.

Dato : 13-10-05 08:31

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> "H.S." <Henrik@NOSPAMqlm.dk> wrote in message
>
> Øhhh...Hvorfor ? Ejeren opfordrede ikke hunden til at bide.

joeh.. men en hund (af en hvis størrelse) betragtes som et våben, som bør
være under kontrol - det var den jo ikke ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-10-05 09:36

"H.S." wrote

> joeh.. men en hund (af en hvis størrelse) betragtes som et våben, som bør
> være under kontrol - det var den jo ikke ?
Har du en henvisning til det?

- Peter

Fra : Søren G

Dato : 13-10-05 12:14

> joeh.. men en hund (af en hvis størrelse) betragtes som et våben, som bør
> være under kontrol - det var den jo ikke ?

Den KAN betragtes som et våben, men med det forløb som den oprindelige
spørger ridser op er der ikke noget der tyder på det.
Det kræver heller ikke at hunden er over en vis størrelse for at kunne blive
betragtet som våben.

--
Søren

Fra : H.S.

Dato : 14-10-05 08:25

> [...]
> spørger ridser op er der ikke noget der tyder på det.
> Det kræver heller ikke at hunden er over en vis størrelse for at kunne

ok,
Troede egentlig ikke at en lille pingeser kunne betragtes som et våben...
men pricippet er vel ok.

Fra : Søren G

Dato : 14-10-05 09:29

> Troede egentlig ikke at en lille pingeser kunne betragtes som et våben...
> men pricippet er vel ok.

Enhver der på et tidspunkt har haft sådan en fætter siddende i sin ankel vil
nok være mere tilbøjelig til at sætte den i kategorien våben. *S
Men de flyver godt når man rammer dem rigtigt.

--
Søren

Fra : JBH

Dato : 12-10-05 19:03

"Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk> skrev i en meddelelse

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip.
> [...]
der
> er sket nogen skade ellers er der ikke noget at gøre!!!

Hmm.
Hvis der er nogen personskade plejer Politiet ellers at tage en anmeldelse
alvorligt. Har du søgt læge/skadestue for dokumentation og
evt.stivkrampevacc. ?
Erstatningskrav vedr. ødelagt tøj el. gider Politiet nok ikke blande sig i.

mvh
JBH