Administrator problemer i en ejerforening
Fra : Steffen Holm

Dato : 11-10-05 16:26

Hej NG.

Jeg sidder i bestyrelsen i en ejerforening, og her har vi store problemer
med ejendommens administrator.

Administrator har bl.a. ikke fremkommet med ejendommens regnskab for hverken
2003 ell. 2004, på trods af både telefoniske og skriftlige henvendelser,
samt henvendelse gennem ejendommen revisor. Desuden er det stort set umuligt
at komme i telefonisk kontakt med administrator.

I ejerforeningens vedtægter står der bl.a. følgende under §12 -
administration:

"Til administrator vælges X eller anden af X valgt administrator. Denne
bestemmelse kan ikke ændres så længe X - eller ved samlet salg af
restejendommen - den nye ejer, ejer mindst 10% af ejerlejlighederne i
forhold til fordelingstal. ..."

Udfra følgende stykke i vedtægterne ser det ikke ud til at der er meget at
gøre, men kan det være rigtigt at man i dén grad kan blive "stavnsbundet"
til en administrator der udfører sit job aldeles elendigt?

Jeg har læst vedtægterne igennem mange gange, og har kun kunnet finde dette
lille håb:

"Bestyrelsen kan når som helst indkalde til møde med revisor og/eller
administrator eller dennes repræsentant til drøftelse af foreningens
forhold. ..."

Er det en mulighed at indkalde administrator til møde i henhold til
ovenstående stykke, og kræve at hun fremlægger de manglende regnskaber? Og
kan man, i det - meget sandsynlige - tilfælde at administrator ikke møder op
med omtalte regnskaber, få smidt administrator på porten, på trods af de
føromtalte bestemmelser om administrationen af ejendommen?

Situationen i ejerforeningen er grænsende til det kaotiske, og flere
medlemmer har stoppet indbetalinger af fællesudgifter i protest mod
administratoren, og derfor håber jeg virkelig at nogen derude kan hjælpe.

--
Steffen Holm

Fra : Peter

Dato : 11-10-05 16:51

"Steffen Holm" <mail@skibumsen.nospam> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Jeg sidder i bestyrelsen i en ejerforening, og her har vi store problemer
> med ejendommens administrator.

Er administratoren advokat?

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Steffen Holm

Dato : 11-10-05 17:03

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Er administratoren advokat?

Så vidt jeg ved, er administrator "blot" civil borger, der tidligere har
ejet størstedelen af ejendommen.

--
Steffen Holm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-10-05 18:11

> [...]
> gøre, men kan det være rigtigt at man i dén grad kan blive "stavnsbundet"
> til en administrator der udfører sit job aldeles elendigt?

Man kunne ændre vedtægterne? Det står der sikkert noget om et eller andet
sted, og så er det jo bare at følge "brugsanvisningen".

Mvh Maria

Fra : Steffen Holm

Dato : 11-10-05 19:13

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Man kunne ændre vedtægterne? Det står der sikkert noget om et eller andet
> sted, og så er det jo bare at følge "brugsanvisningen".

Umiddelbart er der intet sted i vedtægterne, hvoraf det fremgår man kan, og
givet fald hvordan man kan ændre vedtægterne. Vedtægterne er tinglyste - jeg
ved ikke om det spiller nogen rolle i den sammenhæng?

--
Steffen Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 20:22

In article <uhT2f.70449$Fe7.240013@news000.worldonline.dk>, Steffen Holm wrote:

> Umiddelbart er der intet sted i vedtægterne, hvoraf det fremgår man kan, og
> givet fald hvordan man kan ændre vedtægterne. Vedtægterne er tinglyste - jeg
> ved ikke om det spiller nogen rolle i den sammenhæng?

Så kan vedtægterne ændres med 2/3 flertal. Indkald til en generalforsamling,
med vedtægtsændringerne på indkaldelsen.

Når vedtægterne er tinglyst, så skal i bare huske også at tinglyse de
nyvedtagne.

Jeg ville få revisor til at gennemgå alle bilag, og se om der er sket
underslæb / sammenblanding af økonomi.

Fra : Steffen Holm

Dato : 11-10-05 20:41

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> med vedtægtsændringerne på indkaldelsen.
>
> Når vedtægterne er tinglyst, så skal i bare huske også at tinglyse de

Hvordan sikrer man sig, hvis nuværende administrator modsætter sig at
udlevere alle relevante oplysninger?

> Jeg ville få revisor til at gennemgå alle bilag, og se om der er sket
> underslæb / sammenblanding af økonomi.

Det er helt klart også meningen, når først vi får vristet magten og
oplysninger fra nuværende administrator.

--
Steffen Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 23:11

In article <JzU2f.70455$Fe7.240062@news000.worldonline.dk>, Steffen Holm wrote:

> Hvordan sikrer man sig, hvis nuværende administrator modsætter sig at
> udlevere alle relevante oplysninger?

Såfremt administrator nægter at udlevere oplysningerne, så er det meget
let. Så rekonstruerer i regnskabet. Starter med balancen fra gammelt
regnskab, tager alle indbetalinger, samt de udbetalinger i kender
(vand, varme, renovation), trækker dem fra. Så har i en ny balance.
Hvis denne ikke stemmer med hvad der står i banken, så må den gamle
administrator redegøre for manglerne.

Såfremt der er benyttet PBS, eller bankoverførsel til kreditor, så
kan i lokalisere yderligere betalte udgifter den vej.

Det burde være til at få banken til at udleveret kontoudtog, ihvertfald
for nogle måneder tilbage. Og hos de kommunale værker kan man se
bevægelser på el, varme, renovation og vand.

> Det er helt klart også meningen, når først vi får vristet magten og
> oplysninger fra nuværende administrator.

Ja. Når det sker ved en ekstraordinær generalforsamling, så giv den
gamle en rimelig frist (8 dage ? 2 uger ?) til at overdrage de gamle
bilag, penge og eventuelle regnskaber, og få en ekstern rigtig revisor
til at rekonstruere regnskabet mhb en eventuel underslæbssag.

Fra : Steffen Holm

Dato : 12-10-05 11:20

´Hej Poul.

Mange tak for de gode råd.